Rośnie konkurencja w kolejowych przewozach z Ukrainy

Powolne kontrole ładunków oraz sprawy formalne utrudniają przewozy pomiędzy Polską Ukrainą.

Publikacja: 17.05.2023 10:07

Rośnie konkurencja w kolejowych przewozach z Ukrainy

Laude Smart Intermodal

Foto: Laude Smart Intermodal

Podczas międzynarodowych targów Transport Logistic 2023 w Monachium, Koleje Ukraińskie (JSC Ukrzaliznytsia) oraz Laude Smart Intermodal, podpisały memorandum o współpracy. Będzie koncentrowała się ona na trzech głównych obszarach: rozwój przewozów kontenerowych, optymalizacja wykorzystania wagonów towarowych i systemów ich utrzymania, a także wdrożenie rozwiązań cyfrowych pozwalających zwiększać jakość i wydajność wspólnie świadczonych usług. 

W pierwszej kolejności uruchamiane pociągi kontenerowe połączą ukraińskie terminale w Kijowie, Dniprze, Charkowie i Odessie, a następnie przez Zamość terminale przeładunkowe w polskich portach morskich – Gdyni i Gdańsku. W drugiej kolejności planowane jest także uruchomienie stałych pociągów z Duisburgiem. 

Czytaj więcej

Ukraina już walczy o powojenny rynek przewozów drogowych

Organizacją przewozów po stronie ukraińskiej zajmuje się JSC Ukrzaliznytsia, od granicy Izov/Hrubieszów – firma Laude, która rok temu oddała do użytku terminal intermodalny w Zamościu. To największy terminal intermodalny na granicy z Ukrainą, która pozwala na przeładunek ok. 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Obiekt ma linie kolejowe o standardzie normalnotorowym (rozstaw szyn 1435 mm) oraz szerokim (1520 mm), który ma sieć kolei ukraińskiej, połączona za pośrednictwem linii kolejowej LHS z terminalem Laude w Zamościu. – Od ośmiu lat mamy spółkę-córkę na Ukrainie. Organizujemy przewozy, wykorzystując zarówno kontenery własne o podwyższonych parametrach (pod względem masy ładunku i objętości), jak i kontenery standardowe (morskie), wewnątrz Ukrainy oraz w komunikacji międzynarodowej przez wszystkie kolejowe przejścia graniczne. Zajmujemy wiodące miejsce w przewozach intermodalnych na terenie Ukrainy. Realizowaliśmy wcześniej przewozy na podstawie umowy pomiędzy Laude Ukraine i UZ. Umowa podpisana w ubiegłym tygodniu pomiędzy Laude Smart Intermodal i UZ pozwoli na rozbudowanie oferty przewozów intermodalnych pomiędzy Ukrainą i Polską oraz lepiej konkurować z transportem drogowym – wyjaśnia HR&Marketing Manager Laude Smart Intermodal Bartosz Korczyński.

Przyznaje, że czas odprawy ładunków zbożowych i olejów na polsko-ukraińskiej granicy jest długi. – Wspólnie z ukraińskimi nadawcami ładunków podejmujemy wiele działań, aby czas przekroczenia granicy oraz całkowity czas dostawy były jak najkrótsze. Jednak wiele usprawnień jest potrzebnych po stronie służb granicznych, celnych oraz fitosanitarnych. To wymaga uzgodnień obu krajów. Sytuacja jest także uzależniona od obecnych regulacji i ich częstych zmian. Odprawa pociągów z innymi ładunkami odbywa się nawet kilka razy szybciej – porównuje Korczyński. 

Wdrożenie rozwiązań cyfrowych, w tym automatyczna wymiana danych między operatorami, również pozwala przyśpieszyć proces przewozowy, poprzez przekazanie informacji i dokumentów niezbędnych do odprawy w formie elektronicznej z wyprzedzeniem przed przyjazdem pociągu towarowego na stację graniczną. – Wymaga to współpracy wszystkich podmiotów, w tym szczególnie służb dokonujących odprawy na granicy. Nadal pozostaje to wyzwaniem. Bez znacznego skrócenia procedur fitosanitarnych zastosowanie najnowszych rozwiązań IT nie przyniosą zamierzonego efektu – uważa Korczyński. 

Czytaj więcej

Wojna na Ukrainie pomieszała szyki przewoźnikom intermodalnym

Uważa, że potrzebna jest także poprawa parametrów technicznych infrastruktury kolejowej po polskiej stronie granicy. Przepustowość odcinków linii kolejowych prowadzących do granicy stanowi dziś wąskie gardło. – Przykładem może być planowana modernizacja i elektryfikacji linii kolejowych pomiędzy Zamościem a Rejowcem. Dwa lata temu opracowane zostało wstępne studium planistyczno-prognostyczne w ramach naboru do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2028 roku. Realizacja projektu była planowana na lata 2025-2026. W obecnej sytuacji przyśpieszenie modernizacji tej linii przyniosłoby wymierne efekty dla wszystkich stron – podkreśla Korczyński. 

W czerwcu 2022 roku Koleje Ukraińskie zakończyły elektryfikację 90 km linii z Kowla do Izowa, co zwiększyło przepustowość linii po stronie ukraińskiej. Chociaż przepustowość wzrosła do 12 par pociągów na dobę, to z innych powodów technicznych udaje się przepuścić do 7 składów na dobę. 

Największym operatorem w przewozach pomiędzy Polską i Ukrainą jest spółka PKP LKS, której pociągi przewiozły w ub.r. ponad 11 mln ton ładunków. 

Podczas międzynarodowych targów Transport Logistic 2023 w Monachium, Koleje Ukraińskie (JSC Ukrzaliznytsia) oraz Laude Smart Intermodal, podpisały memorandum o współpracy. Będzie koncentrowała się ona na trzech głównych obszarach: rozwój przewozów kontenerowych, optymalizacja wykorzystania wagonów towarowych i systemów ich utrzymania, a także wdrożenie rozwiązań cyfrowych pozwalających zwiększać jakość i wydajność wspólnie świadczonych usług. 

W pierwszej kolejności uruchamiane pociągi kontenerowe połączą ukraińskie terminale w Kijowie, Dniprze, Charkowie i Odessie, a następnie przez Zamość terminale przeładunkowe w polskich portach morskich – Gdyni i Gdańsku. W drugiej kolejności planowane jest także uruchomienie stałych pociągów z Duisburgiem. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity