Podczas międzynarodowych targów Transport Logistic 2023 w Monachium, Koleje Ukraińskie (JSC Ukrzaliznytsia) oraz Laude Smart Intermodal, podpisały memorandum o współpracy. Będzie koncentrowała się ona na trzech głównych obszarach: rozwój przewozów kontenerowych, optymalizacja wykorzystania wagonów towarowych i systemów ich utrzymania, a także wdrożenie rozwiązań cyfrowych pozwalających zwiększać jakość i wydajność wspólnie świadczonych usług.
W pierwszej kolejności uruchamiane pociągi kontenerowe połączą ukraińskie terminale w Kijowie, Dniprze, Charkowie i Odessie, a następnie przez Zamość terminale przeładunkowe w polskich portach morskich – Gdyni i Gdańsku. W drugiej kolejności planowane jest także uruchomienie stałych pociągów z Duisburgiem.
Czytaj więcej
Przewoźnicy: Ukraina złamała umowę z Unią Europejską o przewozach drogowych. Obciąża polskich przewoźników karami za nieistniejące zezwolenia.
Organizacją przewozów po stronie ukraińskiej zajmuje się JSC Ukrzaliznytsia, od granicy Izov/Hrubieszów – firma Laude, która rok temu oddała do użytku terminal intermodalny w Zamościu. To największy terminal intermodalny na granicy z Ukrainą, która pozwala na przeładunek ok. 15 tys. kontenerów TEU rocznie. Obiekt ma linie kolejowe o standardzie normalnotorowym (rozstaw szyn 1435 mm) oraz szerokim (1520 mm), który ma sieć kolei ukraińskiej, połączona za pośrednictwem linii kolejowej LHS z terminalem Laude w Zamościu. – Od ośmiu lat mamy spółkę-córkę na Ukrainie. Organizujemy przewozy, wykorzystując zarówno kontenery własne o podwyższonych parametrach (pod względem masy ładunku i objętości), jak i kontenery standardowe (morskie), wewnątrz Ukrainy oraz w komunikacji międzynarodowej przez wszystkie kolejowe przejścia graniczne. Zajmujemy wiodące miejsce w przewozach intermodalnych na terenie Ukrainy. Realizowaliśmy wcześniej przewozy na podstawie umowy pomiędzy Laude Ukraine i UZ. Umowa podpisana w ubiegłym tygodniu pomiędzy Laude Smart Intermodal i UZ pozwoli na rozbudowanie oferty przewozów intermodalnych pomiędzy Ukrainą i Polską oraz lepiej konkurować z transportem drogowym – wyjaśnia HR&Marketing Manager Laude Smart Intermodal Bartosz Korczyński.
Przyznaje, że czas odprawy ładunków zbożowych i olejów na polsko-ukraińskiej granicy jest długi. – Wspólnie z ukraińskimi nadawcami ładunków podejmujemy wiele działań, aby czas przekroczenia granicy oraz całkowity czas dostawy były jak najkrótsze. Jednak wiele usprawnień jest potrzebnych po stronie służb granicznych, celnych oraz fitosanitarnych. To wymaga uzgodnień obu krajów. Sytuacja jest także uzależniona od obecnych regulacji i ich częstych zmian. Odprawa pociągów z innymi ładunkami odbywa się nawet kilka razy szybciej – porównuje Korczyński.