Ukraina już walczy o powojenny rynek przewozów drogowych

Przewoźnicy: Ukraina złamała umowę z Unią Europejską o przewozach drogowych. Obciąża polskich przewoźników karami za nieistniejące zezwolenia.

Publikacja: 12.05.2023 16:24

Ukraina już walczy o powojenny rynek przewozów drogowych

Rafał Merkel

Foto: Rafał Merkel

Ukrtransbezpeka pobiera kary (w wysokości 450 euro) za jazdę bez zezwoleń na przewozy z krajów trzecich (np. z Niemiec na Ukrainę). Umowy polsko-ukraińskie nigdy takich nie przewidywały. Także umowa pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą, która po przedłużeniu zniosła wymóg zezwoleń w przewozach drogowych do 20 czerwca 2024 roku zaznacza, że nie może ona pogorszyć warunków dostępu do rynku międzynarodowego transportu drogowego. 

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że „zapisy umowy są precyzyjne i nie stwarzają możliwości swobodnej interpretacji jej poszczególnych przepisów”. Funkcjonariusze ukraińscy już w grudniu zaczęli nakładać kary za brak zezwoleń kraje trzecie. Ta praktyka trwa od lat i jest bardzo wygodna dla Kijowa, ponieważ uniemożliwia odwoływanie się od kar.

Czytaj więcej

Przewoźnicy blokujący Koroszczyn i Dorohusk mają mocne poparcie środowiska

Dopiero niedawno jednemu kierowcy niedawno udało się zrobić zdjęcie protokołu. Na jego podstawie dyrektor Departamentu Transportu Drogowego ZMPD Piotr Mikiel twierdzi, że „nałożenia kary na polskiego przewoźnika realizującego przewóz ze Szwecji do Ukrainy za brak zezwolenia kraje trzecie, odbyło się z naruszeniem postanowień Umowy między UE a UA”. 

Ukraina utrudnia dostęp polskim firmom do swojego rynku, który i tak jest bardzo konkurencyjny. – Tamtejsi przewoźnicy nie przejmują się Pakietami Mobilności, płacą swoim kierowcom po 500 euro, gdy mnie kierowca kosztuje 2600 euro – porównuje jeden z organizatorów protestu Łukasz Białasz. W rezultacie na 20 zarejestrowanych w ukraińskiej kolejce ciężarówek, tylko jedna ma rejestrację polską. 

Sytuacja zdenerwowała polskich przewoźników, którzy zablokowali terminal w Dorohusku, domagając się przywrócenia zezwoleń w przewozach między Polską i Ukrainą. Blokada w Dorohusku zmniejszyła przepustowość granicy o tysiąc samochodów na dobę, przepuszczane jest 5 ciężarówek na godzinę. – Ukraina złamała umowę z Unią Europejską o przewozach drogowych, o czym zawiadomiłem Komisje Europejską. Jeżeli nie uda się przywrócić zezwoleń, zamykam firmę. Mam 6 aut i wszystkie sprzedam. Będą mnie utrzymywać podatnicy – ostrzega Białasz. 

Czytaj więcej

Po dekadzie procesowania BAG zwraca nadpłacony maut za ostatnie lata

Problem polskich przedsiębiorców pogłębiony jest przez słaby popyt w Europie Zachodniej. Jest wyraźnie mniej ładunków, co odbija się na stawkach rynku chwilowego, które spadły w pierwszym kwartale br. o 7,5 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2022 roku, do 132,5 punktu, wyliczają firmy upply i Ti zajmujące się analizą rynku transportowego. Jest to drugi z rzędu kwartał spadków i taka sytuacja miała ostatnio miejsce w drugim kwartale 2020 roku. Ceny chwilowe pociągnęły za sobą ceny kontraktowe, które w ostatnim kwartale zmalały o 2,8 proc. kwartał do kwartału, do 127,2 punktów. 

Powodem jest wysoka inflacja, która ograniczyła spożycie w ostatnim kwartale (licząc rok do roku) w Niemczech o 6 proc., we Francji o 3,9 proc., we Włoszech o 2,8 proc. i w Wielkiej Brytanii o 4,3 proc. 

Ukrtransbezpeka pobiera kary (w wysokości 450 euro) za jazdę bez zezwoleń na przewozy z krajów trzecich (np. z Niemiec na Ukrainę). Umowy polsko-ukraińskie nigdy takich nie przewidywały. Także umowa pomiędzy Unią Europejską i Ukrainą, która po przedłużeniu zniosła wymóg zezwoleń w przewozach drogowych do 20 czerwca 2024 roku zaznacza, że nie może ona pogorszyć warunków dostępu do rynku międzynarodowego transportu drogowego. 

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że „zapisy umowy są precyzyjne i nie stwarzają możliwości swobodnej interpretacji jej poszczególnych przepisów”. Funkcjonariusze ukraińscy już w grudniu zaczęli nakładać kary za brak zezwoleń kraje trzecie. Ta praktyka trwa od lat i jest bardzo wygodna dla Kijowa, ponieważ uniemożliwia odwoływanie się od kar.

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Materiał Promocyjny
Odkryj samochody dostawcze Opla, które spełnią potrzeby Twojego biznesu!
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep