Wojna na Ukrainie pomieszała szyki przewoźnikom intermodalnym

Po raz pierwszy od lat zmalały przewozy intermodalne, ale kolej nadal musi inwestować, aby podnieść ich punktualność.

Publikacja: 09.05.2023 09:50

Wojna na Ukrainie pomieszała szyki przewoźnikom intermodalnym

PKP Cargo

Foto: PKP Cargo

W 2022 r. koleją przetransportowano 26,2 mln ton ładunków intermodalnych, wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 8,6 mld tono-km. W porównaniu z 2021 r. masa przewiezionych towarów spadła o 1,4% a praca przewozowa wzrosła o 5,3%, podlicza Urząd Transportu Kolejowego. 

W 2022 r. koleją przewieziono 1 750 tys. sztuk jednostek ładunkowych, z czego 1 680 tys. sztuk stanowiły kontenery. W stosunku do 2021 r. liczba przetransportowanych jednostek spadła o 28 tys. (1,6%). Stanowiło to 2 836 tys. TEU (1 kontener 20 stopowy = 1 TEU). W porównaniu z 2021 r. jest to spadek 84 tys. (2,9%). 

Czytaj więcej

Od 9 maja zablokowany terminal w Koroszczynie na granicy z Białorusią

W 2022 r. udział masy przewiezionej koleją w ramach transportu intermodalnego w masie ładunków przewiezionych koleją ogółem stanowił 10,5% o 0,4 punktu procentowego mniej niż w 2021 r. Udział pracy przewozowej zrealizowanej przez kolej w transporcie intermodalnym w 2022 r. wyniósł 13,8% o 0,8 punktu procentowego mniej niż rok wcześniej. – W roku 2022 przerwany został trend wzrostów w transporcie intermodalnym trwający ponad dekadę. Przewozom kolejowym kontenerów i innych jednostek intermodalnych nie zaszkodziły kryzysy gospodarcze czy pandemia. Jednak konflikt zbrojny za wschodnią granicą okazał się tym, co znacznie ograniczyło przewozy na kierunku wschód – zachód. Przewoźnicy ładunków, w tym podmioty działające w segmencie transportu intermodalnego, zmuszeni byli do dostosowania dotychczas świadczonych usług do nowej rzeczywistości. Wojna w Ukrainie wymusiła poszukiwanie nowych kierunków dostaw i alternatywnych kanałów dystrybucji. Dodatkowym wyzwaniem stały się rosnące koszty energii, wpływające na rentowność prowadzonej działalności – zaznacza prezes UTK Ignacy Góra. 

Spośród wszystkich przewoźników kolejowych realizujących transport intermodalny w 2022 r. najlepszy wynik osiągnęła spółka PKP Cargo, zarówno pod względem masy jak i wykonanej pracy przewozowej. Udział tego przewoźnika w rynku wyniósł 25,2% wg masy i 30,1% wg pracy przewozowej. W porównaniu z 2021 r. udział PKP Cargo spadł o 5,5 punktu procentowego w masie i 7,2 punktu procentowego w pracy przewozowej. 

UTK podkreśla, że z roku na rok wśród spółek kolejowych wzrasta zainteresowanie przewozami intermodalnymi. Podmioty te zauważają̨, że ten rodzaj transportu systematycznie wzrasta i odgrywa coraz większą̨ rolę w kolejowym rynku transportu towarów w Polsce. 

Spośród 23 spółek realizujących przewozy intermodalne w 2022 r. jedynie PKP Cargo osiągnęło udział w rynku przekraczający 25% pod względem przewiezionej masy ładunków, a siedem następnych spółek (DB Cargo Polska, PCC Intermodal, Captrain Polska, Ecco Rail, Metrans (Polonia), Eurasian Railway Carrier i LTE Polska) osiągnęło łączny udział w rynku na poziomie 57,2%, wylicza UTK. 

Porty morskie odgrywają ważną rolę w przewozach intermodalnych, gdyż generują duże potoki ładunków w tej gałęzi transportu. W 2022 r. polskie porty morskie przeładowały blisko 3,1 mln TEU. Oznacza to niewielki spadek w porównaniu do rekordowego do tej pory wyniku z 2021 r., w którym osiągnięto poziom przeładunków blisko 3,2 mln TEU. W 2022 r. największy wolumen TEU obsłużyły porty morskie w Gdańsku i Gdyni – odpowiednio o blisko 2,1 mln TEU i o ponad 0,9 mln TEU. 

Czytaj więcej

Dwa lata czekania na lokomotywę

Niepewna sytuacja w związku z wojną w Ukrainie wpłynęła na zmniejszenie przewozówna Nowym Jedwabnym Szlaku. W 2022 r. nastąpił spadek liczby TEU obsłużonych na przejściu granicznym Brześć – Terespol w stosunku do 2021 r. Podczas gdy w 2021 r. było to 476 tys. TEU, to w 2022 r. było to niecałe 377 tys. TEU. 

Prezes UTK podkreśla, że pomimo globalnych utrudnień transport intermodalny nadal ma potencjał do dalszego rozwoju. Wojna w Ukrainie z czasem dobiegnie końca, dlatego nadal trzeba kłaść nacisk na zwiększenie potencjału polskiej infrastruktury kolejowej. Niezbędne jest zapewnienie m.in. odpowiednich czasów przejazdu, zwłaszcza dla połączeń międzynarodowych, a także minimalizacja opóźnień pociągów towarowych, szczególnie na granicach. 

UTK zaznacza, że należy wprowadzić nowy system wsparcia transportu intermodalnego, w tym ulgi intermodalnej, który będzie promował szybkie i punktualne pociągi intermodalne, w szczególności z/do portów morskich: Gdańsk, Gdynia, Szczecin i Świnoujście. 

Szynowy
Czy pool taborowy CPK to dobry pomysł?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Szynowy
Skarb państwa przejmie Polregio?
Szynowy
Chińczycy przygotowują Jedwabny Szlak na wojnę
Szynowy
Wzrośnie przepustowość PKP LHS na Podkarpaciu
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Szynowy
Niepewna przyszłość wynajmu lokomotyw
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej