Przewozy międzynarodowe stanowią przeszło 44 proc. pracy przewozowej przewoźników towarowych. Spodziewają się oni, że ten odsetek będzie zwiększał się wraz z rosnącym popytem na transport intermodalny. Udział transportu kontenerów w przewozach przekroczył w Polsce 14 proc, ale KE planuje, że w Unii wzrośnie do 30 proc. w 2030 roku.
Firmy transportu kolejowego już przygotowują się na boom i kupują tabor, poszukując przede wszystkim lokomotyw wielosystemowych, które ułatwiają przekraczanie granic. – Wszyscy, którzy jeżdżą poza granice Polski potrzebują lokomotyw interoperacyjnych, zwłaszcza jeśli są operatorami (posiadają certyfikaty B) w krajach sąsiednich. Spośród członków Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych są to np. Metrans Rail, Lotos czy CTL. Na razie Rail Polska prowadzi takie pociągi w kooperacji z innymi operatorami w sąsiednich krajach – tłumaczy członek zarządu ZNPK Mirosław Szczelina.
Czytaj więcej
Komisja Europejska zaproponowała 4 maja, aby myto zależało także od wielkości emisji CO2 naczepy.
W tego typu pojazdy zaopatruje się od 2015 roku także największy polski przewoźnik towarowy, PKP Cargo, który użytkuje 20 lokomotyw wielosystemowych Vectron. – W tym roku wzbogacimy się o kolejnych 5 takich lokomotyw. W tym i przyszłym roku nasza flota powiększy się także o 24 lokomotywy dwusystemowe Dragon 2 – wylicza rzecznik spółki Krzysztof Losz.
Lokomotywy są także coraz chętniej wynajmowane. Cargounit, największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, kupił pierwsze lokomotywy wielosystemowe w 2019 roku. – Kluczowe dla rozwoju naszej floty lokomotyw wielosystemowych było podpisanie 18 miesięcy temu ramowej umowy dostawy 10 lokomotyw z Siemens Mobility wraz z opcją dostarczenia kolejnych 20 lokomotyw. Wraz z przekazaniem lokomotyw Vectron MS w marcu bieżącego roku dostarczyliśmy już 9 i 10 lokomotywę z zamówienia podstawowego – podaje prezes Cargounit Łukasz Boroń. Łącznie spółka będzie mieć w swojej flocie 33 pojazdy Siemensa.