KE rozporządzeniem 2017/2400 nałożyła na producentów naczep obowiązek obniżenia emisji CO2 o 15% z terminem na 2025 rok. Ocena wykonania zadania miała być dokonana na podstawie wyników symulacji VECTO, które miały być zbierane od lipca 2019 roku.
Jak nieoficjalnie dowiaduje się redakcja Rzeczpospolitej, program VECTO Trailer nie jest gotowy i będzie sukcesem, jeśli klasyfikowanie przyczep i naczep (kategorie O3 i O4) według CO2 rozpocznie się 1 sierpnia 2024 roku.
Czytaj więcej
Komisja Europejska zaproponowała 4 maja, aby myto zależało także od wielkości emisji CO2 naczepy.
Europejscy producenci naczep są zaniepokojeni opóźnieniem, ponieważ z prawie 5 lat zbierania danych zrobił się ledwie rok i to niecały zatem wyniki tego procesu mogą być wysoce przypadkowe. Komisja Europejska pytana przez redakcję Rzeczpospolitej o postępy prac nad VECTO nie odpowiedziała.
Producenci będą karani za brak obniżenia emisji CO2, certyfikaty emisji mają znaczenie także dla przewoźników. Emisyjność naczep będzie miała wypływ na wysokość myta. Niemcy już przygotowują się do wprowadzenia nowych stawek od 1 grudnia 2023 roku, uzależnionych od wielkości emisji CO2 ciągnika oraz naczepy.