Za nieco ponad rok przewoźnicy zarejestrują tylko naczepy z certyfikatem emisyjności

Komisja Europejska grozi karami producentom naczep, jeśli do 2025 roku nie obniżą emisji CO2 z eksploatacji swoich pojazdów. Narzędzie, które miało to liczyć jest niegotowe.

Publikacja: 15.05.2023 07:26

Za nieco ponad rok przewoźnicy zarejestrują tylko naczepy z certyfikatem emisyjności

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

KE rozporządzeniem 2017/2400 nałożyła na producentów naczep obowiązek obniżenia emisji CO2 o 15% z terminem na 2025 rok. Ocena wykonania zadania miała być dokonana na podstawie wyników symulacji VECTO, które miały być zbierane od lipca 2019 roku. 

Jak nieoficjalnie dowiaduje się redakcja Rzeczpospolitej, program VECTO Trailer nie jest gotowy i będzie sukcesem, jeśli klasyfikowanie przyczep i naczep (kategorie O3 i O4) według CO2 rozpocznie się 1 sierpnia 2024 roku. 

Czytaj więcej

Naczepy też zapłacą myto w zależności od emisji dwutlenku węgla

Europejscy producenci naczep są zaniepokojeni opóźnieniem, ponieważ z prawie 5 lat zbierania danych zrobił się ledwie rok i to niecały zatem wyniki tego procesu mogą być wysoce przypadkowe. Komisja Europejska pytana przez redakcję Rzeczpospolitej o postępy prac nad VECTO nie odpowiedziała.

Producenci będą karani za brak obniżenia emisji CO2, certyfikaty emisji mają znaczenie także dla przewoźników. Emisyjność naczep będzie miała wypływ na wysokość myta. Niemcy już przygotowują się do wprowadzenia nowych stawek od 1 grudnia 2023 roku, uzależnionych od wielkości emisji CO2 ciągnika oraz naczepy. 

Wynika to z rozporządzenie wykonawczego Komisji (UE) 2022/1362 z dnia 1 sierpnia 2022 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do parametrów przyczep do pojazdów ciężarowych w zakresie ich wpływu na emisję CO2, zużycie paliwa, zużycie energii i bezemisyjny zasięg pojazdów silnikowych oraz w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683. 

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej (KE) producenci naczep będą zobligowani do wystawiania od lipca 2024 roku certyfikatów emisyjności (CO2) dla wybranych typów pojazdów. – Bez deklaracji emisyjności nie będzie możliwości zarejestrowania pojazdów. W pierwszej kolejności symulacji VECTO będą podlegać naczepy i przyczepy o nadwoziach zamkniętych (naczepy kurtynowe i furgonowe), które stanowią niemal 70% wszystkich pojazdów i w największym stopniu wpływają na poziom emisji CO2 w transporcie lądowym. Każdy produkt będzie posiadał indywidualną deklarację emisyjności uwzględniającą jego specyficzną konfigurację, w tym wyposażenie dodatkowe wpływające na masę pojazdu i właściwości aerodynamiczne – wyjaśnia Product Development Manager WieltonPaweł Madziara. 

Dodaje, że Wielton właśnie wdraża narzędzie VECTO. – Analizujemy możliwości jego integracji z systemami CRM i ERP, za pomocą których w zależności od konfiguracji pojazdów pobierane będą dane potrzebne do wystawienia certyfikatu. Dzięki temu w przyszłym roku będziemy wystawiać naszym klientom deklarację emisyjności, zgodnie z wymogami KE – zapewnia Madziara. 

Czytaj więcej

Unia Europejska zapomniała o kierowcach, dwie trzecie rozważa zmianę zawodu

Producenci, którzy nie wystawią certyfikatów emisyjności dla nowego taboru wypadną z rynku, ponieważ klienci nie zarejestrują takich naczep. Tymczasem pozostali producenci naczep nie są przygotowani do integracji VECTO z własnymi systemami IT. 

KE planuje, że w nadchodzących latach obowiązek wystawiania certyfikatów przy pomocy narzędzia VECTO obejmie także inne typy naczep, jak np. wywrotki. Niewykluczone, że nowe unijne regulacje doprowadzą do upadku mniejszych producentów, którzy nie będą w stanie sprostać wymogom administracyjnym.

KE rozporządzeniem 2017/2400 nałożyła na producentów naczep obowiązek obniżenia emisji CO2 o 15% z terminem na 2025 rok. Ocena wykonania zadania miała być dokonana na podstawie wyników symulacji VECTO, które miały być zbierane od lipca 2019 roku. 

Jak nieoficjalnie dowiaduje się redakcja Rzeczpospolitej, program VECTO Trailer nie jest gotowy i będzie sukcesem, jeśli klasyfikowanie przyczep i naczep (kategorie O3 i O4) według CO2 rozpocznie się 1 sierpnia 2024 roku. 

Pozostało 87% artykułu
Regulacje Ue
Po nowym roku z rynku przewozów międzynarodowych zniknie połowa ciężarówek
Regulacje Ue
Nakaz powrotu pojazdów do bazy to złamanie prawa UE
Regulacje Ue
Będzie ruch w białoruskich firmach w Polsce
Regulacje Ue
W Brukseli walczą koleje prywatne z państwowymi o dostęp do torów
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Umowa transportowa z Ukrainą przedłużona. Co się zmieni?