Rynek oprogramowania do zarządzania flotą będzie rósł w najbliższych latach w tempie 13,4 proc. rocznie i w 2024 roku w Europie zarządzanych będzie 20 mln samochodów użytkowych, blisko dwa razy więcej niż w 2019 roku, wylicza Berg Insights. 

Największymi graczami na rynku oprogramowania do zarządzania flotami są Webfleet (na całym świecie 1,2 mln aut w systemie), Verizon i Targa Telematics, ocenia firma doradcza Berg Insights. Własne systemy mają także producenci samochodów ciężarowych. W tym gronie pierwsze skrzypce grają Scania, Daimler Truck i Volvo. 

Czytaj więcej

Z Polski na Zachód koleją. CFL multimodal wie jak to zorganizować

Wraz z rosnącym odsetkiem elektrycznych samochodów będzie rosło zapotrzebowanie na systemy zarządzania flotami. Oprogramowanie zaalarmuje o niskim poziomie baterii oraz podpowie, gdzie ją doładować. 

Ostatnia mila efektywniejsza

Dla dostawcy usług flotowych, który chce zaoferować maksymalną wartość dla klientów, dane są kluczowym elementem. Telematyka umożliwia ich pozyskanie. Wiarygodne dane tworzą pełny obraz łańcucha wartości, który pozwala dostawcom określić, gdzie i jak mogą oferować dodatkowe korzyści dla swoich użytkowników.

Firmy oferujące samochody elektryczne podpisują ramowe umowy z dostawcami oprogramowania zarzadzania flotami. Kanadyjski Geotab zawarł umowę z General Motors, integrując system zarządzania elektryczną flotą z samochodową elektroniką. 

W styczniu 2022 roku firma Scoobic Urban Mobility, projektująca i produkująca w 100% elektryczne pojazdy przeznaczone do miejskich dostaw na tzw. ostatniej mili, nawiązała współpracę z Webfleet. W jej ramach Webfleet dostarcza użytkownikom Scoobic dane o pojazdach w czasie rzeczywistym, umożliwiając im optymalizację tras, uwzględniając poziom naładowania akumulatora i możliwy zasięg jazdy, planowanie prac serwisowych i aktualizowanie informacji o terminach dostaw dla ich klientów. Webfleet podaje, że te funkcjonalności pozwalają użytkownikowi zwiększyć wydajność pracowników nawet o 30 proc. 

Czytaj więcej

Wygrywa zwinniejszy i lepszy

W czerwcu 2022 roku Webfleet połączył siły z Muses, eOEMem (Electric Original Equipment Manufacturer) z siedzibą pod Paryżem. Muses zainstaluje Webfleet we wszystkich swoich nowych pojazdach eLCV (electric light commercial vehicles), przeznaczonych do transportu towarów w miastach i na ich obrzeżach. Pełny pakiet usług Webfleet dla pojazdów elektrycznych będzie dostępny dla klientów końcowych na życzenie, co pozwoli na monitorowanie w czasie rzeczywistym poziomu baterii, zużycia, odzyskanej energii i pozostałego zasięgu jazdy i czasu ładowania. 

Elektronika podpowie, gdzie naładować akumulator 

Flotowy rynek atrakcyjny jest także dla dostawców energii elektrycznej. Geotab porozumiał się z Atom Power, dzięki czemu punkty ładowania będą w czasie rzeczywistym widziane przez użytkownika oprogramowania Geotab. 

Od września 2021 roku Webfleet jest preferowanym partnerem telematycznym wiodącego dostawcy rozwiązań w zakresie widoczności w łańcuchach dostaw (visibility) – project44. Dzięki temu, klienci Webfleet mogą udostępniać swoje dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając natychmiastową lokalizację przesyłki i pełną widoczność realizowanych przewozów.

Czytaj więcej

Eurowag kupił Inelo i tworzy cyfrowego giganta obsługi transportu drogowego

Webfleet łączy siły także z Chargylize, kolejnym dostawcą innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie e-mobilności. Celem tego partnerstwa jest dostarczenie rozwiązania, które pozwoli menedżerom floty zaplanować krok po kroku elektryfikację floty, wykorzystując dane telematyczne w tym procesie.