Materiał powstał przy współpracy z KZŁ

Kolejowe Zakłady Łączności są liderem w dziedzinie systemów informacji pasażerskiej. Produkują m.in. dworcowe i peronowe wyświetlacze, infokioski, zegary, czyli system zapewniający kompleksową informację dla pasażerów.

Cyfrowe technologie wchodzą także do tej branży. – Naszą dotychczasową ofertę uzupełnimy w najbliższych latach o aplikację mobilną, która będzie kompatybilna z systemem wyświetlaczy na stacjach. To unikalne rozwiązanie, które wyróżni nas wśród konkurencji – zaznacza Michał Putkiewicz, prezes Kolejowych Zakładów Łączności, należących do Grupy PKP. - Aplikacja będzie kompatybilna z centralnym systemem dynamicznej informacji pasażerskiej, która na bieżąco informuje o jeździe pociągów – tłumaczy Michał Putkiewicz. 

Będzie ją można pobrać ze strony internetowej lub z kodu QR umieszczonego na urządzeniach KZŁ. – Aplikacja zaprowadzi podróżnego na właściwy peron, do właściwego pociągu i będzie towarzyszyła mu w czasie całej podróży. Umożliwi zamawianie dodatkowych usług, np. rezerwację auta w carsharingu lub rezerwację miejsca w przechowalni bagażu – wymienia prezes KZŁ. 

To nie koniec nowości wprowadzanych przez spółkę. W najbliższych latach poszerzy ona portfolio produktów o elektroniczny wyświetlacz rozkładu jazdy. – Chcemy wyprodukować go w technologii e-paper (znanej np. z urządzeń Kindle), uzupełnić o modem GSM, dzięki czemu będzie można aktualizować rozkład jazdy w czasie rzeczywistym. 

- Spółka już rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad elektronicznym wyświetlaczem rozkładu jazdy. Prace nad aplikacją przewidziane są na lata 2022-2023. Wszystkie projekty zawarte są w nowej strategii KZŁ na lata 2021-2025, zaaprobowanej pod koniec sierpnia br. przez naszego właściciela, czyli PKP S.A. – wyjaśnia Michał Putkiewicz.

Systemy informacji pasażerskiej nie wyczerpują szerokiego zakresu produktów KZŁ – Przestrzenie wokół dworców są duże i dają wiele możliwości ich wykorzystania z korzyścią zarówno dla pasażera, jak i gospodarza terenu, czyli PKP. – Już dziś dostarczamy takie urządzenia, jak parkomaty, stacje ładowania samochodów elektrycznych, które dostępne przed niektórymi dworcami – wskazuje Michał Putkiewicz. 

Podkreśla, że coraz istotniejsza jest automatyzacja usług i ich nieograniczona dostępność dla klienta – Kolejnym wyzwaniem jest  zautomatyzowana ścianka technologiczna zapewniającą dostęp do usług kolejowych 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W ramach ścianki dostępny będzie biletomat uniwersalny, umożliwiający zakup biletu, przechowalnia bagażu i tzw. dworcomat będący połączeniem klasycznego paczkomatu z urządzeniem do wydawania przesyłek konduktorskich. Chcemy zrewitalizować usługę przesyłki konduktorskiej, która jest nieco niewygodna w użyciu, gdyż trzeba być na dworcu równo z pociągiem. Nasze rozwiązanie pozwoli odebrać przesyłkę konduktorską bezpośrednio z dworcomatu o dogodnej dla klienta porze. Wcześniej przesyłkę w urządzeniu umieści obsługa dworca, a aplikacja mobilna poinformuje klienta, że paczka już na niego czeka– opisuje prezes KZŁ. 

Autopromocja
Od 29.10 w "Rzeczpospolitej" i "Parkiecie"

Wszystko o zrównoważonym rozwoju i pozafinansowym raportowaniu spółek

Sprawdź szczegóły