Innowacyjna informacja pasażerska

Cyfryzacja i automatyzacja peronów i dworców kolejowych zapewnią podróżnym całodobowy dostęp do wielu usług.

Publikacja: 30.09.2021 19:27

Innowacyjna informacja pasażerska

Foto: Łukasz Głowala

Materiał powstał przy współpracy z KZŁ

Kolejowe Zakłady Łączności są liderem w dziedzinie systemów informacji pasażerskiej. Produkują m.in. dworcowe i peronowe wyświetlacze, infokioski, zegary, czyli system zapewniający kompleksową informację dla pasażerów.

Cyfrowe technologie wchodzą także do tej branży. – Naszą dotychczasową ofertę uzupełnimy w najbliższych latach o aplikację mobilną, która będzie kompatybilna z systemem wyświetlaczy na stacjach. To unikalne rozwiązanie, które wyróżni nas wśród konkurencji – zaznacza Michał Putkiewicz, prezes Kolejowych Zakładów Łączności, należących do Grupy PKP. - Aplikacja będzie kompatybilna z centralnym systemem dynamicznej informacji pasażerskiej, która na bieżąco informuje o jeździe pociągów – tłumaczy Michał Putkiewicz. 

Będzie ją można pobrać ze strony internetowej lub z kodu QR umieszczonego na urządzeniach KZŁ. – Aplikacja zaprowadzi podróżnego na właściwy peron, do właściwego pociągu i będzie towarzyszyła mu w czasie całej podróży. Umożliwi zamawianie dodatkowych usług, np. rezerwację auta w carsharingu lub rezerwację miejsca w przechowalni bagażu – wymienia prezes KZŁ. 

To nie koniec nowości wprowadzanych przez spółkę. W najbliższych latach poszerzy ona portfolio produktów o elektroniczny wyświetlacz rozkładu jazdy. – Chcemy wyprodukować go w technologii e-paper (znanej np. z urządzeń Kindle), uzupełnić o modem GSM, dzięki czemu będzie można aktualizować rozkład jazdy w czasie rzeczywistym. 

- Spółka już rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad elektronicznym wyświetlaczem rozkładu jazdy. Prace nad aplikacją przewidziane są na lata 2022-2023. Wszystkie projekty zawarte są w nowej strategii KZŁ na lata 2021-2025, zaaprobowanej pod koniec sierpnia br. przez naszego właściciela, czyli PKP S.A. – wyjaśnia Michał Putkiewicz.

Systemy informacji pasażerskiej nie wyczerpują szerokiego zakresu produktów KZŁ – Przestrzenie wokół dworców są duże i dają wiele możliwości ich wykorzystania z korzyścią zarówno dla pasażera, jak i gospodarza terenu, czyli PKP. – Już dziś dostarczamy takie urządzenia, jak parkomaty, stacje ładowania samochodów elektrycznych, które dostępne przed niektórymi dworcami – wskazuje Michał Putkiewicz. 

Podkreśla, że coraz istotniejsza jest automatyzacja usług i ich nieograniczona dostępność dla klienta – Kolejnym wyzwaniem jest  zautomatyzowana ścianka technologiczna zapewniającą dostęp do usług kolejowych 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W ramach ścianki dostępny będzie biletomat uniwersalny, umożliwiający zakup biletu, przechowalnia bagażu i tzw. dworcomat będący połączeniem klasycznego paczkomatu z urządzeniem do wydawania przesyłek konduktorskich. Chcemy zrewitalizować usługę przesyłki konduktorskiej, która jest nieco niewygodna w użyciu, gdyż trzeba być na dworcu równo z pociągiem. Nasze rozwiązanie pozwoli odebrać przesyłkę konduktorską bezpośrednio z dworcomatu o dogodnej dla klienta porze. Wcześniej przesyłkę w urządzeniu umieści obsługa dworca, a aplikacja mobilna poinformuje klienta, że paczka już na niego czeka– opisuje prezes KZŁ. 

Szynowy
Lider polskiego rynku kolejowego
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Szynowy
Indeksacja cen szansą dla nabywców i producentów taboru
Szynowy
Wodorowy boom na horyzoncie
Szynowy
Za dwa lata pokażemy autonomiczne pociągi
Materiał Promocyjny
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę