Port w Vancouver znów połączony z krajem

Ponad 3 tygodnie trwało usuwanie skutków ulew, jakie w listopadzie nawiedziły rejon Vancouver.

Publikacja: 07.12.2021 12:37

Port w Vancouver znów połączony z krajem

Foto: MTIBC

Od 13 do 15 listopada na Vancouver i okolice spadło tyle deszczu, ile w całym miesiącu. Woda zupełnie zmyła drogi kolejowe i samochodowe w dystrykcie Fraser Valley. Prze ten dystrykt przebiega jedyna linia kolejowa, z której korzystają pociągi Canadian National i Canadian-Pacific wożące ładunki do i z portu w Vancouver. CP podało, że linia została przerwana w 30 miejscach, z tego w 20 zniszczenia są poważne. 

MTIBC

Już 25 listopada CP ponownie rozpoczął przewozy ziarna na linii Kamloops i Vancouver. CN wznowił połączenie Vancouver z Kamloops 27 listopada, ale 30 listopada ponownie zawiesił z powodu kolejnych ulew. Trwa odbudowa ostatniego odcinka na linii kolejowej z Kamloops do Boston Bar. 

Lokalny stan wyjątkowy ogłoszony 14 listopada potrwa do 12 grudnia. Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Kolumbii Brytyjskiej podaje, że zarejestrowało 65 miejsc zatopionych i 15 osuwisk. 

W 2020 roku port w Vancouver przeładował 145 mln ton, o 1 proc. więcej niż rok wcześniej oraz 3,5 mln TEU. Przychody zmalały o 9% do 274 mln dol. EBITDA zmalała o 14% do niecałych 159 mln dol. Port i władze lokalne i centralne prowadzą inwestycje wartości 310 mln dol. mające zwiększyć obroty portu. 

MTIBC

Tragedia w Kanadzie i podobna w Niemczech i Belgii latem tego roku są ostrzeżeniem dla innych krajów, w tym naszego. – Polska posiada cztery porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej: w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Są to porty uniwersalne, przystosowane do obsługi wszystkich podstawowych grup ładunkowych. W razie wyłączenia z eksploatacji jednego z tych portów, istnieje zatem możliwość przekierowania ruchu i potoków ładunków do innego. Porty o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej uzupełniane są ponadto przez porty regionalne, a także porty lokalne i przystanie morskie – tłumaczy rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś.

Przypomina, że resort rozwija infrastrukturę portową i dostępową. W „Programie rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku” MI podkreśla, że dostęp do portów jest kluczowy dla portów. 

Od 13 do 15 listopada na Vancouver i okolice spadło tyle deszczu, ile w całym miesiącu. Woda zupełnie zmyła drogi kolejowe i samochodowe w dystrykcie Fraser Valley. Prze ten dystrykt przebiega jedyna linia kolejowa, z której korzystają pociągi Canadian National i Canadian-Pacific wożące ładunki do i z portu w Vancouver. CP podało, że linia została przerwana w 30 miejscach, z tego w 20 zniszczenia są poważne. 

Już 25 listopada CP ponownie rozpoczął przewozy ziarna na linii Kamloops i Vancouver. CN wznowił połączenie Vancouver z Kamloops 27 listopada, ale 30 listopada ponownie zawiesił z powodu kolejnych ulew. Trwa odbudowa ostatniego odcinka na linii kolejowej z Kamloops do Boston Bar. 

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Drogowy
Dwie trzecie ciężarówek w klasie Euro VI
Morski
Porty i klienci gotowi na nowe promy
Drogowy
Najdłuższy tunel w Polsce będzie w Policach
Drogowy
Austria blokuje przejazdy, przewoźnicy protestują
Produkty i Usługi
Dostawy bez papierowych dokumentów