Usuwanie skutków nocnej awarii systemu sterowania Alstom potrwa kilka dni

W przywracaniu normalnego ruchu priorytet mają przewozy pasażerskie. Ponad 350 pociągów opóźnionych lub nie wyjechało na trasy.

Publikacja: 17.03.2022 16:31

Usuwanie skutków nocnej awarii systemu sterowania Alstom potrwa kilka dni

Foto: PKP IC

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że proces usuwania skutków awarii jest bardzo skomplikowany. Najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. 

Choć awaria objęła centra sterowania zawiadujące 820 km linii (na 19 tys. km całej długości sieci), to jednak były to kluczowe szlaki jak Kraków-Opole, Poznań-Konin, Warszawa-Gdańsk czy węzeł Koluszki. W rezultacie 80 proc. pociągów ma opóźnienia lub nie wyjechała. Awarią bezpośrednio dotkniętych zostały 42 pociągi, w tym 39 na stacjach. Pozostałe 3 zostały sprowadzone na stacje. – Na godzinę 13.00 opóźnionych jest 354 z 446 pociągów poruszających się po polskich torach. Skala problemu jest więc bardzo duża – przyznał Bittel. 

Czytaj więcej

Mobilne centrum dowodzenia kolejami ukraińskimi jeździ Pesą

Z powodu awarii ucierpieli pasażerowie oraz nadawcy ładunków. Pociągi towarowe obsługujące porty stanęły na linii do Gdańska i przewoźnicy przypuszczają, że rozładowanie korków zapewne zajmie dzień lub dwa. Priorytet ma uruchomienie pociągów pasażerskich. 

To nie był cyberatak, a błąd producenta. „Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone” zapewnia Alstom. 

PKP PLK poinformowało o 15.00, że służby techniczne i przedstawiciele producenta przywracają do eksploatacji kolejne urządzenia sterowania ruchem w lokalnych centrach sterowania (LCS), co oznacza, że stopniowo normalizuje się sytuacja na sieci kolejowej i przywracana jest rozkładowa organizacja ruchu pociągów. Pozostały do wykonania prace, które przywrócą sprawność urządzeń na pięciu LCS: Konin, Słupsk, Miastko, Iława, Grodzisk Mazowiecki.

Czytaj więcej

Blisko co trzeci uchodźca z Ukrainy skorzystał w Polsce z kolei

Dodał, że awaria nie obejmuje wyłącznie Polski. Powołując się na informację Alstom, wiceminister wymieniał Tajlandię, Indie, Peru, Włochy, Szwecję i Holandię. 

Producent zapewnia, że wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym. – Współpracujemy z naszym klientem, aby zminimalizować skutki zaistniałej sytuacji. Alstom dokłada wszelkich starań, aby zapewnić najwyższą niezawodność usług, jakość i standardy bezpieczeństwa. (…) Alstom potwierdza, że nie było żadnego cyberataku, ani problemu bezpieczeństwa związanego z błędem formatowania czasu, który wystąpił 17 marca 2022 r. 

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że proces usuwania skutków awarii jest bardzo skomplikowany. Najważniejsze jest zachowanie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. 

Choć awaria objęła centra sterowania zawiadujące 820 km linii (na 19 tys. km całej długości sieci), to jednak były to kluczowe szlaki jak Kraków-Opole, Poznań-Konin, Warszawa-Gdańsk czy węzeł Koluszki. W rezultacie 80 proc. pociągów ma opóźnienia lub nie wyjechała. Awarią bezpośrednio dotkniętych zostały 42 pociągi, w tym 39 na stacjach. Pozostałe 3 zostały sprowadzone na stacje. – Na godzinę 13.00 opóźnionych jest 354 z 446 pociągów poruszających się po polskich torach. Skala problemu jest więc bardzo duża – przyznał Bittel. 

Krajowe
Dzięki specustawie będą pieniądze na kolejowe przewozy uciekinierów
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca w logistyce
Od dzisiaj uproszczone formalności przy zatrudnianiu uchodźców z Ukrainy
Drogowy
Przewozy ciężarówek na wschód może zablokować tylko Bruksela
Elektromobilność
Właściciel Famuru inwestuje w producenta akumulatorów litowo-jonowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Drogowy
Stają fabryki w Europie, a wraz z nimi transport drogowy