Kazachstan inwestuje w porty morskie

Logistycy wożąc towary pomiędzy Chinami i Europą coraz częściej wybierają trasę przez Morze Kaspijskie. Kazachstan przygotowuje nową trasę tranzytową.

Publikacja: 02.06.2022 10:46

Statki i elewatory zbożowe w porcie Aktau

Port Aktau

Statki i elewatory zbożowe w porcie Aktau

Foto: Port Aktau

Port Aktau (Kazachstan) spodziewa się w 2022 roku dwukrotnego wzrostu obrotów kontenerowych - do 50 tys. TEU - poinformował w komunikacie zarządca portu NC KTZ JSC. W lutym porcie w Aktau przeładowano 1657 TEU kontenerów, a w kwietniu liczba ta podwoiła się i wyniosła 3099 TEU. Przewiduje się, że wielkość transportu na Transkaspijskim Międzynarodowym Szlaku Transportowym wzrośnie sześciokrotnie – do 3,2 mln ton. 

Port Aktau posiada wielofunkcyjny terminal z magazynami i placami składowymi. Na otwartych powierzchniach magazynowych o powierzchni ponad 80 tys. m kw., jednorazowo można przechowywać 2500 kontenerów 20-stopowych. Powierzchnia zadaszonego magazynu tranzytowego wynosi 2 tys. m kw. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

W porcie znajdują się trzy uniwersalne stanowiska do przewozu ładunków suchych do obsługi ładunków drobnicowych, paczkowanych i ponadgabarytowych. Kolejne stanowisko służy do przeładunku zboża. 

Minister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Kairbek Uskenbayev zapowiedział w kwietniu br., że w 2025 roku koleje przetransportują 30 mln ton skonteneryzowanych ładunków w tranzycie. W 2021 roku przez Kazachstan przejechało ponad milion kontenerów z ładunkami o masie 23,8 mln ton. Na ten rok Uskenbayev przewidywał transport 24,5 mln ton skonteneryzowanych ładunków. 

Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU. 

Czytaj więcej

Ceny samochodów idą w górę, jednak zyski nie zawsze

Ministerstwo Przemysłu i Infrastruktury Kazachstanu planuje zakupić 4 promy oraz zainteresować południowym szlakiem Maersk, MSC i Cosco Shipping. Resort przewiduje, że tegoroczne przeładunki sięgną 10 mln ton, w tym 4 mln będą stanowiły ładunki eksportowe. 

Jednocześnie Gruzja zapewnia o kontynuacji rozbudowy projektu portu w Anaklii. Wicepremier Levan Davitaszwili zaznaczył, że jest inwestor dla odnowionego projektu, zawieszonego w 2020 roku. 

Na północnej drodze UTLC ERA w pierwszych pięciu miesiącach roku przewiózł pomiędzy Chinami i Europą ćwierć mln TEU, o blisko 11 proc. mniej niż rok wcześniej. 

Logistyka Kontraktowa
Narodowy operator pocztowy rozwija sieć drobnicową
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Drogowy
Protest przewoźników drogowych wisi w powietrzu
Drogowy
Inflacja i wojna wymusiły zwiększenie wydatków na drogi krajowe
Drogowy
Sankcje uderzyły rykoszetem w stacje LNG dla ciężarówek i ich właścicieli
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Drogowy
Dziura w podaży międzynarodowych przewozów ekspresowych
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej