Kazachstan inwestuje w porty morskie

Logistycy wożąc towary pomiędzy Chinami i Europą coraz częściej wybierają trasę przez Morze Kaspijskie. Kazachstan przygotowuje nową trasę tranzytową.

Publikacja: 02.06.2022 10:46

Statki i elewatory zbożowe w porcie Aktau

Port Aktau

Statki i elewatory zbożowe w porcie Aktau

Foto: Port Aktau

Port Aktau (Kazachstan) spodziewa się w 2022 roku dwukrotnego wzrostu obrotów kontenerowych - do 50 tys. TEU - poinformował w komunikacie zarządca portu NC KTZ JSC. W lutym porcie w Aktau przeładowano 1657 TEU kontenerów, a w kwietniu liczba ta podwoiła się i wyniosła 3099 TEU. Przewiduje się, że wielkość transportu na Transkaspijskim Międzynarodowym Szlaku Transportowym wzrośnie sześciokrotnie – do 3,2 mln ton. 

Port Aktau posiada wielofunkcyjny terminal z magazynami i placami składowymi. Na otwartych powierzchniach magazynowych o powierzchni ponad 80 tys. m kw., jednorazowo można przechowywać 2500 kontenerów 20-stopowych. Powierzchnia zadaszonego magazynu tranzytowego wynosi 2 tys. m kw. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

W porcie znajdują się trzy uniwersalne stanowiska do przewozu ładunków suchych do obsługi ładunków drobnicowych, paczkowanych i ponadgabarytowych. Kolejne stanowisko służy do przeładunku zboża. 

Minister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Kairbek Uskenbayev zapowiedział w kwietniu br., że w 2025 roku koleje przetransportują 30 mln ton skonteneryzowanych ładunków w tranzycie. W 2021 roku przez Kazachstan przejechało ponad milion kontenerów z ładunkami o masie 23,8 mln ton. Na ten rok Uskenbayev przewidywał transport 24,5 mln ton skonteneryzowanych ładunków. 

Wiceminister przemysłu i infrastruktury Kazachstanu Berik Kamaliew i wiceprezes singapurskiej firmy PSA International Li Pen Gi podpisali 7 kwietnia w Nur Sułtan umowę o współpracy przy budowie terminala przeładunkowego w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Firma zapewni narzędzia informatyczne do cyfrowej odprawy celnej i administracji przewozów. Rozbudowany port będzie miał przepustowość 100 tys. TEU. 

Czytaj więcej

Ceny samochodów idą w górę, jednak zyski nie zawsze

Ministerstwo Przemysłu i Infrastruktury Kazachstanu planuje zakupić 4 promy oraz zainteresować południowym szlakiem Maersk, MSC i Cosco Shipping. Resort przewiduje, że tegoroczne przeładunki sięgną 10 mln ton, w tym 4 mln będą stanowiły ładunki eksportowe. 

Jednocześnie Gruzja zapewnia o kontynuacji rozbudowy projektu portu w Anaklii. Wicepremier Levan Davitaszwili zaznaczył, że jest inwestor dla odnowionego projektu, zawieszonego w 2020 roku. 

Na północnej drodze UTLC ERA w pierwszych pięciu miesiącach roku przewiózł pomiędzy Chinami i Europą ćwierć mln TEU, o blisko 11 proc. mniej niż rok wcześniej. 

Port Aktau (Kazachstan) spodziewa się w 2022 roku dwukrotnego wzrostu obrotów kontenerowych - do 50 tys. TEU - poinformował w komunikacie zarządca portu NC KTZ JSC. W lutym porcie w Aktau przeładowano 1657 TEU kontenerów, a w kwietniu liczba ta podwoiła się i wyniosła 3099 TEU. Przewiduje się, że wielkość transportu na Transkaspijskim Międzynarodowym Szlaku Transportowym wzrośnie sześciokrotnie – do 3,2 mln ton. 

Port Aktau posiada wielofunkcyjny terminal z magazynami i placami składowymi. Na otwartych powierzchniach magazynowych o powierzchni ponad 80 tys. m kw., jednorazowo można przechowywać 2500 kontenerów 20-stopowych. Powierzchnia zadaszonego magazynu tranzytowego wynosi 2 tys. m kw. 

Logistyka Kontraktowa
Narodowy operator pocztowy rozwija sieć drobnicową
Drogowy
Protest przewoźników drogowych wisi w powietrzu
Drogowy
Inflacja i wojna wymusiły zwiększenie wydatków na drogi krajowe
Drogowy
Sankcje uderzyły rykoszetem w stacje LNG dla ciężarówek i ich właścicieli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Dziura w podaży międzynarodowych przewozów ekspresowych