W grudniu PKP Intercity odebrała 81 wagonów wyprodukowanych przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych. Umowa była warta 700 mln zł. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego, PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,83 mld zł brutto. – Firma Cegielski która miała zniknąć – przypomina sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. 

Czytaj więcej

Nie możemy dać sobie odciąć prawej ręki

Cały program inwestycyjny przewoźnika ma wartość 24 mld zł. Ostatnia umowa przewoźnika z wielkopolskim producentem była zawarta w kwietniu 2022 roku. FPS Cegielski ma wykonać naprawy okresowe na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A i 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi niemal 495 mln zł brutto. 

Dzięki zleceniom narodowego przewoźnika FPS Cegielski rozbudował potencjał produkcyjny. – Zakończyliśmy bardzo dobry rok – ocenia p.o. prezesa zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Marcin Rodek. Świeżo dostarczone do PKP IC wagony mają mieć także homologacje zagraniczne. – Proces homologacyjny toczy się i dotrzymamy terminów – obiecuje prezes FPS Cegielski. Wagony dopuszczone są na prędkość 200 km/h i mają wózki własnej konstrukcji, projektowane przez inż. Suwalskiego i jego następców. 

Wielkopolska spółka zatrudnia 500 osób i może produkować 18 pudeł wagonowych miesięcznie. – Wielkość produkcji możemy łatwo rozszerzyć lub zmniejszyć – zapewnia p.o. prezesa zarządu H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Marcin Rodek. 

Obawia się przeinwestowania na rynku podlegającym dużym fluktuacjom. Na dodatek cały czas Komisja Europejska wstrzymuje pieniądze z KPO, z których znaczna część miała trafić do przewoźników kolejowych na zakup taboru. KE blokuje w ten sposób rozwój polskiego przemysłu kolejowego. 

Tymczasem zarząd spółki FPS Cegielski ma ambicje sięgania po nowe obszary. Przygotowuje konstrukcję wózków na prędkość 230 km/h, przystępuje do badań prototypu hybrydowego elektrycznego zespołu trakcyjnego. Producent zaprezentował taki dwuczłonowy pojazd na targach Trako 2021 w Gdańsku. 

Kolejny egzemplarz będzie miał 3 człony. Przygotowywany jest do niego napęd wodorowy. Wodorowy stos dostarczy firma Impact Clean Power Technology, dla której będzie to pierwszy wodorowy pociąg. Impact CPT zakupi ogniwa w japońskiego dostawcy Toshiba Energy Systems. Zapewnia on, że trwałość ogniw jest dwa razy większa od dotychczasowych standardów rynkowych. 

Czytaj więcej

Kraków goli przewoźników samochodowych

Mając taki pojazd FPS Cegielski rozejrzy się za zagranicznymi nabywcami. Jednak odbiorcy w Azji i Afryce wymagają konstrukcji ze stali nierdzewnej, więc wielkopolska spółka musiałaby opanować ten materiał i przygotować odpowiednią konstrukcję, ponieważ do tej pory produkowała szkielety z czarnej stali. 

Międzynarodowy rynek może zmusić także do zmniejszenia masy pojazdów, zatem nie jest wykluczone, że FPS Cegielski sięgnie np. po aluminiowe odlewy niektórych elementów konstrukcyjnych. 

Wagony produkuje także Pesa, zaś elektryczne zespoły trakcyjne wyjeżdżają z hal Pesy oraz Newagu. Do tego w Polsce dwa zakłady ma szwajcarski Stadler, zaś należący do koncernu Alstom Konstal Chorzów produkuje kompletne elektryczne zespoły trakcyjne. Pafawag produkuje na cały świat nadwozia lokomotyw oraz nadwozia i ramy wózków dla pociągów dużych prędkości dla kolei niemieckich.