PKP IC zapomniało o pandemii

Spółka poprawia wyniki finansowe i przewozowe dzięki rosnącym inwestycjom i dotacjom.

Publikacja: 06.07.2023 22:36

PKP IC zapomniało o pandemii

Foto: logistyka.rp.pl

W tym roku PKP IC przewiezie dobrze ponad 60 mln pasażerów, tylko w pierwszym półroczu z usług przewoźnika skorzystało 31 mln osób, o blisko 20 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. – Nie doczuwamy obniżek cen benzyny patrząc na sprzedaż biletów – zapewnia wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz. Dodaje, że w tym roku z każdym miesiącem spółka poprawiała wyniki i w czerwcu PKP IC przewiozło 6 mln pasażerów, a 11 czerwca padł rekord dzienny z wynikiem ćwierć mln pasażerów. 

Gontarz podkreśla, że dobre wyniki to efekt zagęszczenia połączeń: pociągi przewoźnika stają na 413 stacjach, gdy w 2014 roku stacji było 296. Pasażerów przyciąga modernizowany tabor. PKP IC wyda do 2030 roku 27 mld zł (w 2016 roku zarząd planował nakłady 2,5 mld zł do 2020 roku, w 2017 roku podwyższył plany do 7 mld do 2023 roku. W 2021 roku ogłosił strategię inwestycyjną zakładającą wydatkowanie 19 mld zł do 2030 roku, a rok później podniósł tę kwotę do 27 mld zł. 

Czytaj więcej

PKP Cargo sięga na południe

Wartość odebranego już taboru przekroczyła 4 mld zł, a zakontraktowanego 7 mld zł, w tym Pesa zdobyła zamówienia warte 2,9 mld zł brutto, FPS Cegielski 1,8 mld zł i Newag 1,4 mld zł. W tym roku wartość podpisanych kontraktów sięgnęła 1,4 mld zł za zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Spółka zapowiada zakupy push-puli i szybkich pociągów. – Jesteśmy gotowi do 250 km/h, a PKP PLK obiecuje, że CMK będzie gotowe na tę prędkość za dwa lata – przypomina Gontarz.

W tym roku przewoźnik nie przewiduje podwyżki cen biletów. – Dostaliśmy dużą pomoc państwa 675 mln zł i dodatkowo 100 mln za wysokie ceny prądu – zaznacza wiceprezes PKP IC. 

Spółka wypracowuje zysk, choć tylko 20 proc. przychodów pochodzi z działalności komercyjnej, a 80 proc. z umów na wykonanie usługi publicznej. Rok 2022 PKP IC zamknęła zyskiem 52,5 mln zł, o niemal 10 mln wyższym niż zanotowany w 2021 roku. Członek zarządu PKP IC Artur Resmer zaznacza, że od 2016 roku spółka nieprzerwanie notuje zysk, za wyjątkiem 2020 roku, gdy rząd wprowadził pandemiczne zakazy. Łącznie w latach 2016-2022 zysk wyniósł 574,5 mln zł, po odliczeniu 192,7 mln zł straty w 2020 roku. 

Czytaj więcej

Delegowanie kierowców na szybkiej ścieżce w Sejmie

Dzięki stabilnym wynikom PKP IC zachowuje zdolności inwestycyjne. – Koszt kredytu nie topi nas, nasza EBITDA w 2022 roku jest zdrowa, wyniosła 627 mln zł, mamy też dobre źródła finansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Do naszych potrzeb finansowych potrzebne są specyficzne źródła finansowania, kredyt z EBI jest na 25 lat, w kraju nie ma takich – zaznacza Resmer. Dodaje, że spółka korzysta także z obligacji, które potrafią mieć nawet lepsze warunki. 

W tym roku PKP IC przewiezie dobrze ponad 60 mln pasażerów, tylko w pierwszym półroczu z usług przewoźnika skorzystało 31 mln osób, o blisko 20 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. – Nie doczuwamy obniżek cen benzyny patrząc na sprzedaż biletów – zapewnia wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz. Dodaje, że w tym roku z każdym miesiącem spółka poprawiała wyniki i w czerwcu PKP IC przewiozło 6 mln pasażerów, a 11 czerwca padł rekord dzienny z wynikiem ćwierć mln pasażerów. 

Pozostało 82% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę