PKP IC zapomniało o pandemii

Spółka poprawia wyniki finansowe i przewozowe dzięki rosnącym inwestycjom i dotacjom.

Publikacja: 06.07.2023 22:36

PKP IC zapomniało o pandemii

Foto: logistyka.rp.pl

W tym roku PKP IC przewiezie dobrze ponad 60 mln pasażerów, tylko w pierwszym półroczu z usług przewoźnika skorzystało 31 mln osób, o blisko 20 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. – Nie doczuwamy obniżek cen benzyny patrząc na sprzedaż biletów – zapewnia wiceprezes PKP Intercity Tomasz Gontarz. Dodaje, że w tym roku z każdym miesiącem spółka poprawiała wyniki i w czerwcu PKP IC przewiozło 6 mln pasażerów, a 11 czerwca padł rekord dzienny z wynikiem ćwierć mln pasażerów. 

Gontarz podkreśla, że dobre wyniki to efekt zagęszczenia połączeń: pociągi przewoźnika stają na 413 stacjach, gdy w 2014 roku stacji było 296. Pasażerów przyciąga modernizowany tabor. PKP IC wyda do 2030 roku 27 mld zł (w 2016 roku zarząd planował nakłady 2,5 mld zł do 2020 roku, w 2017 roku podwyższył plany do 7 mld do 2023 roku. W 2021 roku ogłosił strategię inwestycyjną zakładającą wydatkowanie 19 mld zł do 2030 roku, a rok później podniósł tę kwotę do 27 mld zł. 

Czytaj więcej

PKP Cargo sięga na południe

Wartość odebranego już taboru przekroczyła 4 mld zł, a zakontraktowanego 7 mld zł, w tym Pesa zdobyła zamówienia warte 2,9 mld zł brutto, FPS Cegielski 1,8 mld zł i Newag 1,4 mld zł. W tym roku wartość podpisanych kontraktów sięgnęła 1,4 mld zł za zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych. 

Spółka zapowiada zakupy push-puli i szybkich pociągów. – Jesteśmy gotowi do 250 km/h, a PKP PLK obiecuje, że CMK będzie gotowe na tę prędkość za dwa lata – przypomina Gontarz.

W tym roku przewoźnik nie przewiduje podwyżki cen biletów. – Dostaliśmy dużą pomoc państwa 675 mln zł i dodatkowo 100 mln za wysokie ceny prądu – zaznacza wiceprezes PKP IC. 

Spółka wypracowuje zysk, choć tylko 20 proc. przychodów pochodzi z działalności komercyjnej, a 80 proc. z umów na wykonanie usługi publicznej. Rok 2022 PKP IC zamknęła zyskiem 52,5 mln zł, o niemal 10 mln wyższym niż zanotowany w 2021 roku. Członek zarządu PKP IC Artur Resmer zaznacza, że od 2016 roku spółka nieprzerwanie notuje zysk, za wyjątkiem 2020 roku, gdy rząd wprowadził pandemiczne zakazy. Łącznie w latach 2016-2022 zysk wyniósł 574,5 mln zł, po odliczeniu 192,7 mln zł straty w 2020 roku. 

Czytaj więcej

Delegowanie kierowców na szybkiej ścieżce w Sejmie

Dzięki stabilnym wynikom PKP IC zachowuje zdolności inwestycyjne. – Koszt kredytu nie topi nas, nasza EBITDA w 2022 roku jest zdrowa, wyniosła 627 mln zł, mamy też dobre źródła finansowania z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Do naszych potrzeb finansowych potrzebne są specyficzne źródła finansowania, kredyt z EBI jest na 25 lat, w kraju nie ma takich – zaznacza Resmer. Dodaje, że spółka korzysta także z obligacji, które potrafią mieć nawet lepsze warunki. 

Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką