Pesa zdobyła w Rumunii miliardowy kontrakt

Interregionalne pociągi Pesy za dwa lata zaczną jeździć w Rumunii. Bydgoski producent pokonał Alstom.

Publikacja: 14.09.2023 16:36

Pesa zdobyła w Rumunii miliardowy kontrakt

Foto: Pesa

Zarząd Reformy Kolejnictwa (Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ARF) ogłosił 14 września, że Peas wygrała przetarg na zakup 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. 

Pesa wygrała także drugie postepowanie dostawa w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. W obu startował także Alstom. 

Czytaj więcej

Solaris trzęsie wodorowym rynkiem

Szansa na 4 mld zł

Pesa zaoferowała interregionalne, 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90. – Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają oznaczenia 655-6 i 655-5 – wyjaśnia szef sprzedaży rynków zagranicznych Pesa Jan Bończyk.  

Finansowanie projektu zakupu pociągu elektrycznego RE-IR2 zapewnia Krajowy Plan Odbudowy i Odporności oraz z budżetu państwa, za pośrednictwem budżetu Ministerstwa Transportu i Infrastruktury. 

Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld zł i czeka na oficjalne potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w którym złożyła najlepszą ofertę, w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około 4 mld zł. – Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami – podkreśla przedstawicielka Pesa w Rumunii Hanna Wiśniewska – Sibru. 

Połowa produkcji na eksport

Po ostatnich umowach na rynku czeskim, to największe zamówienia bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim. – Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS [wysokiej prędkości] i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza w Bukareszcie – wyjaśnia Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski. 

Czytaj więcej

Adriatyckie portowe tygrysy

Pociągi Pesy będą kurosowały na trasach: Cluj Napoca – Sighisoara – Brasov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Braszów – Ploeszti – Buzău – Focșani – Bacău-Pașcani-Iași/Suczawa; Galati – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suczawa; Galati-Brăila – Făurei – Fetești – Konstanca (Mangalia); (Mangalia) – Konstanca – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suczawa; (Giurgiu) Bukareszt – Ciulnița – Călăraşi.

P​​o zakończeniu elektryfikacji pociągi będą kursować także na następujących trasach: Oradea – Cluj Napoca – Sighisoara – Braszów; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Podpisanie umów w obydwu postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do Rumunii za dwa lata. Rumuńska siec kolejowa liczy 11 tys. km, w 2019 roku koleje w Rumunii wykonały pracę 5,9 mld pasażero-km, gdy koleje w Polsce 22,1 mld. 

Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. Produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa w ostatnich latach. 

Zarząd Reformy Kolejnictwa (Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ARF) ogłosił 14 września, że Peas wygrała przetarg na zakup 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. 

Pesa wygrała także drugie postepowanie dostawa w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. W obu startował także Alstom. 

Pozostało 90% artykułu
Szynowy
Koleje dla CPK na 350 km/h
Szynowy
Wczoraj wypadek, dzisiaj wyrok: kolizja w Ghanie
Szynowy
Pieniądze przejdą koło nosa kolejom regionalnym
Szynowy
Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE
Szynowy
Samorządy wymieniają tabor kolejowy