Pesa zdobyła w Rumunii miliardowy kontrakt

Interregionalne pociągi Pesy za dwa lata zaczną jeździć w Rumunii. Bydgoski producent pokonał Alstom.

Publikacja: 14.09.2023 16:36

Pesa zdobyła w Rumunii miliardowy kontrakt

Pesa

Foto: Pesa

Zarząd Reformy Kolejnictwa (Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ARF) ogłosił 14 września, że Peas wygrała przetarg na zakup 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. 

Pesa wygrała także drugie postepowanie dostawa w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. W obu startował także Alstom. 

Czytaj więcej

Solaris trzęsie wodorowym rynkiem

Szansa na 4 mld zł

Pesa zaoferowała interregionalne, 3-członowe elektryczne zespoły trakcyjne zbudowane na osobnych wózkach, rozwijające prędkość do 160 km/h, z 192 miejscami siedzącymi w 1 i 2 klasie, które będą zasilane z sieci trakcyjnej AC 25kV i wyposażone w rumuński system bezpieczeństwa PZB 90. – Pojazdy, które dostarczymy Kolejom Rumuńskim będą rozwinięciem elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pesa 655-3 dostarczanych do prywatnego czeskiego przewoźnika RegioJet. Otrzymają oznaczenia 655-6 i 655-5 – wyjaśnia szef sprzedaży rynków zagranicznych Pesa Jan Bończyk.  

Finansowanie projektu zakupu pociągu elektrycznego RE-IR2 zapewnia Krajowy Plan Odbudowy i Odporności oraz z budżetu państwa, za pośrednictwem budżetu Ministerstwa Transportu i Infrastruktury. 

Biorąc pod uwagę, że Pesa wygrała pierwsze postępowanie z umową na ponad 1 mld zł i czeka na oficjalne potwierdzenie zwycięstwa w drugim, w którym złożyła najlepszą ofertę, w sumie może otrzymać zamówienia na dostawę 91 pojazdów z utrzymaniem na 15 lat, a łączna wartość tych kontraktów wyniesie około 4 mld zł. – Ten przetarg to nie tylko dostawa pojazdów, ale również inwestycje na lokalnym, rumuńskim rynku. Zakładamy, że by zapewnić utrzymanie ponad 90 pojazdów Pesa utworzy w trzech regionach dedykowane centra serwisowe, a w tej kwestii chcemy również współpracować z lokalnymi partnerami – podkreśla przedstawicielka Pesa w Rumunii Hanna Wiśniewska – Sibru. 

Połowa produkcji na eksport

Po ostatnich umowach na rynku czeskim, to największe zamówienia bydgoskiej firmy i wzmocnienie trwałej obecności Pesa na rynku rumuńskim. – Zamówienia na dostawy pojazdów dla Rumunii, a wcześniej Czech są dla nas ważne również w kontekście wzmacniania pozycji Pesa na rynkach krajów Trójmorza. Pracujemy również nad pojazdami HS [wysokiej prędkości] i chcemy je dostarczać przewoźnikom, którzy będą obsługiwać połączenia w ramach Via Baltica i dalej na południe Europy. Między innymi dlatego aktywnie uczestniczyliśmy w zeszłotygodniowym Forum Biznesowym Trójmorza w Bukareszcie – wyjaśnia Prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz Krzysztof Zdziarski. 

Czytaj więcej

Adriatyckie portowe tygrysy

Pociągi Pesy będą kurosowały na trasach: Cluj Napoca – Sighisoara – Brasov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Braszów – Ploeszti – Buzău – Focșani – Bacău-Pașcani-Iași/Suczawa; Galati – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suczawa; Galati-Brăila – Făurei – Fetești – Konstanca (Mangalia); (Mangalia) – Konstanca – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suczawa; (Giurgiu) Bukareszt – Ciulnița – Călăraşi.

P​​o zakończeniu elektryfikacji pociągi będą kursować także na następujących trasach: Oradea – Cluj Napoca – Sighisoara – Braszów; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Podpisanie umów w obydwu postępowaniach nastąpi jeszcze w tym roku, a pierwsze pojazdy powinny być dostarczone do Rumunii za dwa lata. Rumuńska siec kolejowa liczy 11 tys. km, w 2019 roku koleje w Rumunii wykonały pracę 5,9 mld pasażero-km, gdy koleje w Polsce 22,1 mld. 

Do tej pory Pesa dostarczała w latach 2012 – 2023 na rynek rumuński tramwaje. W sumie jeździ ich już 37, w Cluj, Iasi i Craiova. Spółka w ramach strategii Pesa 2030+ konsekwentnie rozwija swoją obecność na rynkach zagranicznych. Produkuje tramwaje dla Tallina i pojazdy dla CD i Regio Jet w Czechach oraz kolei w Ghanie, a w ostatnich latach eksport to ponad połowa produkcji Pesa w ostatnich latach. 

Zarząd Reformy Kolejnictwa (Autoritatea pentru Reformă Feroviară, ARF) ogłosił 14 września, że Peas wygrała przetarg na zakup 20 pojazdów EMU Inter-Regio /REIR/ z 15-letnim utrzymaniem z opcjami na dodatkowe 9 sztuk i kolejne 15 lat utrzymania. 

Pesa wygrała także drugie postepowanie dostawa w trzech transzach 62 pojazdów EMU Regio /RE-R/ z utrzymaniem na 15 lat i opcją utrzymania na kolejne 15 lat. W obu startował także Alstom. 

Pozostało 90% artykułu
Szynowy
Tor przeszkód przez ukraińską granicę
Szynowy
Minister pojechał drugim pociągiem
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska