Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE

Kolejowy dystrybutor energii elektrycznej przygotowuje się do uruchomienia aplikacji pomagającej maszynistom zmniejszyć zużycie energii.

Publikacja: 18.04.2024 07:21

Energetyka Kolejowa podsumował pierwszy rok w grupie PGE

PGE EK

Foto: PGE EK

W kwietniu br. minął rok od wejścia spółek segmentu Energetyki Kolejowej do Grupy Kapitałowej PGE. Wynik EBITDA liczony od daty przejęcia tj. od 3 kwietnia 2023 roku wyniósł 1,24 mld zł. 

Spółki segmentu Energetyki Kolejowej w 2023 roku zrealizowały inwestycje o rekordowej wysokości 1,3 mld zł (ponad 1 mld zł po wejściu spółki do Grupy PGE). To najwyższy wynik w historii. Nakłady inwestycyjne zostały przeznaczone w większości na budowę i modernizację podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych. Są to niezbędne instalacje, pozwalające zapewniać stabilne dostawy energii elektrycznej dla polskich kolei. 

Czytaj więcej

Czeski miliarder chce przejąć Royal Mail

Część wspomnianej kwoty została przeznaczona na przyłączanie nowych odbiorców energii elektrycznej. W 2023 roku PGE Energetyka Kolejowa zawarła 39 umów przyłączeniowych z PKP PLK na łączną kwotę 388 mln zł. 

PGE Energetyka Kolejowa przedłużyła na 4 lata umowę z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi na utrzymanie urządzeń sieci trakcyjnej, w tym 25 tys. torokilometrów linii trakcyjnych, o łącznej wartości ponad 1,7 mld zł. 

Na mocy porozumienia z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki ustalono nową taryfę dla energii elektrycznej. Grupa wystąpiła także do Europejskiego Banku Inwestycyjnego z wnioskiem o kredyt na budowę i modernizację kolejowych podstacji trakcyjnych i kabin sekcyjnych, w tym budowę linii energetycznych i koniecznej infrastruktury dostarczającej energię elektryczną dla sieci kolejowych w Polsce. Wnioskowana kwota wynosi 950 mln zł (220 mln euro).

PGE Energetyka Kolejowa złożyła wniosek o przystąpienie do programu Karta Efektywnej Transformacji, który skupia operatorów zaangażowanych w proces transformacji energetycznej. Celem inicjatywy jest stworzenie skutecznych rozwiązań dla operatorów systemu dystrybucji energii elektrycznej. 

PGE Energetyka Kolejowa finalizuje przygotowania do inauguracji rynkowej aplikacji Sensum. Ma ona zmniejszyć zużycie energii elektrycznej na kolei. System informatyczny do eco-drivingu pomaga zredukować średnio o ok. 8,5% zużycie energii elektrycznej wykorzystywanej do napędzania pojazdów szynowych. System przeszedł już pomyślne testy z wybranymi przewoźnikami kolejowymi.

Spółka pozyskała do programu Zielona Kolej PKP Intercity, co przybliża cel, jakim jest osiągnięcie już w 2030 roku pułapu 85% energii wykorzystywanej na kolei pochodzącej z OZE. 

Czytaj więcej

Co z ładowarkami dla ciężarówek?

Należąca do Grupy PGE spółka PGE Energetyka Kolejowa posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju, dysponuje liniami dystrybucyjnymi o łącznej długości ok. 320 tys. km. Firma odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju. 

PGE EK ma także 20 ogólnodostępnych, samoobsługowych i otwartych całodobowo kolejowych stacjach paliw, w połowie kwietnia wygrała 4-letni przetarg na dostawę paliw dla PKP Intercity.

W kwietniu br. minął rok od wejścia spółek segmentu Energetyki Kolejowej do Grupy Kapitałowej PGE. Wynik EBITDA liczony od daty przejęcia tj. od 3 kwietnia 2023 roku wyniósł 1,24 mld zł. 

Spółki segmentu Energetyki Kolejowej w 2023 roku zrealizowały inwestycje o rekordowej wysokości 1,3 mld zł (ponad 1 mld zł po wejściu spółki do Grupy PGE). To najwyższy wynik w historii. Nakłady inwestycyjne zostały przeznaczone w większości na budowę i modernizację podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych. Są to niezbędne instalacje, pozwalające zapewniać stabilne dostawy energii elektrycznej dla polskich kolei. 

Pozostało 80% artykułu
Szynowy
Maszyniści domagają się większego bezpieczeństwa na kolei
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy