Za trzy lata pomkniemy hybrydami w barwach PKP Intercity

PKP Intercity rozstrzygnęło 22 maja przetarg na zakup 35 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT). To pierwsze takie pojazdy w taborze przewoźnika.

Publikacja: 26.05.2024 14:43

Za trzy lata pomkniemy hybrydami w barwach PKP Intercity

Foto: Newag

Realizacją zamówienia zajmie się spółka Newag, który jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. Newag wycenił ofertę na 3 364 819 857,00 zł brutto, zaś PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło budżet wysokości 3 367 324 506,00 zł brutto. – Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam zapewnić nie tylko komfort pasażerom, lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity – zaznacza prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski. 

Pierwsze dwie jednostki zostaną przekazane do PKP Intercity po 30 miesiącach od popisania umowy z producentem. Zgodnie z zamówieniem wykonawca gwarantuje utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika. 

Czytaj więcej

Przewoźnicy: konieczne są mniejsze obciążenia fiskalne

Pociągi są potrzebne, ponieważ już teraz brakuje miejsc nie tylko w szczycie, ale nawet poza nim. W tym roku z usług przewoźnika skorzysta do 75 mln podróżnych. – Sprawne rozstrzygnięcie tego zamówienia z pewnością pozwoli na podniesienie standardu oferty PKP Intercity oraz poprawę efektywności eksploatowanego taboru, szczególnie w kontekście obsługi linii niezelektryfikowanych. Niemniej projekt nie został odpowiednio przygotowany pod kątem utrzymania. Prowadzimy rozmowy z producentem oraz szukamy własnych rozwiązań, by zapewnić stosowne zaplecze dla tych pojazdów – dodaje członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak. 

Pojazdy będą jeździły w relacjach krajowych w kategorii InterCity co pozwoli skrócić czas podróży dla pociągów obecnie obsługiwanych przez lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Będą one wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS oraz silniki spalinowe spełniające najnowsze normy emisji spalin. 

Hybrydowe zespoły trakcyjne zapewnią miejsce dla 178 osób (154 miejsca w drugiej klasie i 20 w pierwszej). Pojazdy będą wyposażone w 4 miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz ich opiekunów. W pojazdach znajdzie się 8 stojaków na rowery. Ponadto pasażerowie będą mogli skorzystać z oferty gastronomicznej dostępnej z maszyn vendingowych. 

Czytaj więcej

W magazynach wracają budowy spekulacyjne

PKP Intercity przygotowuje się do sezonu letniego: zakończyło odbiory 3 lokomotyw Griffin z przyśpieszonej dostawy wynegocjowanej z Newag. W czerwcu przewoźnik odbierze kolejne 4 pojazdy. 

Zamówienie hybrydowych zespołów to pierwszy z przetargów przewoźnika. Prezes PKP Intercity zapowiada ogłoszenie jesienią kolejnego, na ezt osiągające ponad 160 km/h. 

Realizacją zamówienia zajmie się spółka Newag, który jako jedyny podmiot złożył ofertę w postępowaniu. Newag wycenił ofertę na 3 364 819 857,00 zł brutto, zaś PKP Intercity na ten projekt przeznaczyło budżet wysokości 3 367 324 506,00 zł brutto. – Zgodnie z nowym kierunkiem rozwoju PKP Intercity chcemy powiększać nasz tabor pod kątem jak największej liczby pojazdów zespolonych. Na ten moment spółka posiada blisko 90 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Rozstrzygnięty dzisiaj przetarg na dostawę 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam zapewnić nie tylko komfort pasażerom, lecz także zoptymalizować koszty operacyjne w spółce. To pierwsze takie pojazdy w PKP Intercity – zaznacza prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski. 

Szynowy
PKP Intercity przyspiesza inwestycje i zwiększy liczbę połączeń
Szynowy
Mniej kontenerów na polskich torach
Szynowy
PKP Cargo przygotuje całościową ofertę dla Cosco
Szynowy
Kontrole bezpieczeństwa na kolei prawie jak na lotniskach
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Szynowy
Niewybuchy na torach, podpalenia,... Co jeszcze nam grozi?
Szynowy
PKP Intercity walczy z pustymi miejscówkami