Pociągi i samochody ciężarowe nadal stoją na granicy z Ukrainą. Ukraiński system e-czerga podaje, że średnio na wyjazd z Ukrainy samochody ciężarowe czekają 123 godziny. Na wjazd na Ukrainę oczekiwanie trwa 3-4 godziny w Dorohusku.
W przypadku pociągów czas oczekiwania liczony jest w dniach, a bywa, że i tygodniach. Niewystarczająca obsada urzędów zajmujących się kontrolą ładunków utrudnia przyspieszenie odpraw. – Nadal mamy problemy z brakiem przepustowości granicy i od początku wojny nie zostały one rozwiązane. Co prawda kolejki pociągów skróciły się, ale jest to związane z malejącymi potokami towarów. Po pierwsze po otwarciu Odessy część ładunków jest tam przeładowywanych, po drugie zbliżamy się do martwego sezonu. Kończą się przewozy ubiegłorocznych plonów, w czerwcu wielu operatorów terminali zrobi przerwę techniczną – wyjaśnia dyrektor Biura Agencji Celnych PKP Cargo Connect Mateusz Izydorek vel Zydorek.
Czytaj więcej
Będące papierkiem lakmusowym branży nieruchomości budowy spekulacyjne magazynów wracają, co oznacza, że ten rynek odżywa. Będzie także więcej transakcji przejęć całych projektów.
Ukraińcy uważają, że w czasie wojny sprawy formalne powinny mieć znaczenie drugorzędne i oczekują życiowych regulacji. Podczas Baltic Business Forum dyrektor logistyki w Metinvest Polska Yuliya Mezentseva wyraziła uznanie dla zmian we współpracy z Polską od początku wojny, dzięki czemu możliwe jest kontynuowanie działalności przez Metinvest. Chociaż nie nastąpiła znacząca poprawa przepustowości granic i terminali przeładunkowych, polskie porty osiągnęły lub prawie osiągnęły normalne prędkości załadunku, w zależności od terminalu i produktu.
Nie jest to ostatnie słowo właścicieli terminali. Prezes OT Logistics Kamil Jedynak zapowiada rozwój terminali i zdolności przeładunkowych w portach w Gdyni i Świnoujściu. Prezes zarządu Portów Morskich w Szczecinie i Świnoujściu Jarosław Siergiej zaznacza, że porty Pomorza Zachodniego odnotowują zwiększony ruch tranzytowy z kierunku Ukrainy, za czym będą postępowały niezbędne inwestycje, zwłaszcza wobec opóźnień podobnych projektów w Gdańsku i Gdyni.