Logistyka od Gdańska po Konstancę

Dla polskich firm kraje Trójmorza są dużą szansą na rozwój. Sprawna logistyka jest niezbędna dla umocnienia się na kolejnych rynkach.

Publikacja: 21.05.2024 18:38

Logistyka od Gdańska po Konstancę

Foto: LPP Logistics

Takie firmy jak LPP (przychód 17 mld zł), Maspex (15 mld zł) czy CCC (9,4 mld zł) rozbudowują zaplecze logistyczne w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Maspex Logistyka posiada w Polsce, Czechach, Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech 18 magazyny wysokiego składowania, mających 590 tys. miejsc paletowych. 

Grupa CCC (przychody 9,4 mld zł) dysponuje magazynami w Polsce i Rumunii. Rozbudowane w 2021 roku zaplecze logistyczne ma umożliwić do 2025 roku realizację zamówień „na następny dzień” w przypadku 40% zamówień w Unii Europejskiej i 70% zamówień w Polsce.

Czytaj więcej

Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?

LPP Logistics staje się jedną z największych polskich firm logistycznych w Trójmorzu. Spółka otworzyła magazyny dystrybucyjne w Rumunii i na Słowacji. Dwa magazyny w Rumunii są zautomatyzowane i umożliwią LPP Logistics obsługę 450 salonów sprzedaży jednocześnie oraz wysyłkę do 6 mln sztuk asortymentu tygodniowo na rynek rumuński, bułgarski, węgierski, chorwacki, macedoński, serbski czy grecki. 

LPP inwestuje w logistykę

To nie koniec inwestycji, bowiem LPP zamierza do 2025 roku powiększyć powierzchnię magazynów o blisko połowę, do ponad 700 tys. m kw. Grupa ma 4 centra dystrybucji (Gdańsk, Pruszcz GdańskiBrześć Kujawski i Bolintin-Deal w Rumunii) oraz 4 centra obsługujące handel internetowy. Łącznie magazyny liczą 478 tys. m kw. powierzchni i obsługują 40 mln zamówień e-handlu rocznie. 

W 2022 roku spółka wydała na logistykę 268 mln zł, w ub.r. 25 mln zł. Najnowszą inwestycją jest Centrum Dystrybucyjne w Brześciu Kujawskim. – Jego umiejscowienie w pobliżu A1 umożliwia nam sprawne dostawy towarów z Portu w Gdańsku, a także szybkie zaopatrzenie sklepów i magazynów wysyłkowych marek LPP w Polsce oraz na rynkach ościennych – wyjaśnia prezes zarządu LPP Logistics Sebastian Sołtys. 

Przypomina, że Europa Centralna wciąż pozostaje ważnym sprzedażowo regionem, dlatego równolegle do niedawno uruchomionego Centrum Dystrybucyjnego w Rumunii, firma rozwija sieć logistyczną właśnie w Polsce. – Model rozbudowy istniejącego już obiektu o dodatkowe 85 tys. m kw. zapewni nam efekt skali oraz synergii procesów z pierwszą halą oddaną do użytku w 2022 roku. Z kolei zwiększone moce operacyjne będziemy mogli także wykorzystać jako dodatkowe wsparcie rozwoju sieci sprzedaży w Europie Południowej i tamtejszego centrum dystrybucyjnego – opisuje Sołtys. 

Czytaj więcej

Ryanair zarobił prawie 2 mld euro

Magazyn otrzymał urządzenie sortujące, zwiększające efektywność wysyłki produktów pod wskazane lokalizacje. – Dzięki ścisłej współpracy naszych inżynierów z producentem jednego z zaimplementowanych urządzeń zwiększyliśmy zdolność równoczesnego sortowania zamówień aż o 30 proc. – zaznacza prezes LPP Logistics. 

Konstanca portem LPP

Utworzona z końcem kwietnia 2023 roku LPP Logistics Romania s.r.l. powala nie tylko prowadzić samodzielne operacje logistyczne na rynkach krajów południa, ale także uniezależnić dostawy z Azji od portów bałtyckich i Morza Północnego. – Dzięki swojemu strategicznemu położeniu obiekt w Rumunii umożliwia dywersyfikację transportu morskiego poprzez port Konstanca, a także stanowi doskonałe zabezpieczenie alternatywnego szlaku dostaw na rynek ukraiński. Centrum Dystrybucyjne w Rumunii będzie pełnić także rolę hubu cross dockowego dla części dostaw z Polski, zachowując w ten sposób elastyczność dla przepływów towarowych pomiędzy rynkami sprzedaży – podkreśla prezes LPP Logistics. 

Czytaj więcej

Wśród przewoźników rosną długi i wydłuża się lista bankrutów

Przypomina, że dotychczas wszystkie salony marek odzieżowych LPP były zaopatrywane z Polski, a głównym miejscem przyjęcia zamówień od dostawców były krajowe porty. – Przy okazji budowy pierwszego zagranicznego centrum dystrybucyjnego Grupy postanowiliśmy więc dokonać znaczącej zmiany trasy dostaw towarów z fabryk. Teraz, dzięki wykorzystaniu potencjału największego portu rumuńskiego Konstanca optymalizujemy koszt transportu towarów z Azji. Oznacza to skrócenie tzw. „ostatniej mili” dla salonów z Południowej Europy dzielącej salony od centrum dystrybucyjnego, a w efekcie skrócenia czasu dostaw w regionie Europy Południowej i obniżenie kosztów transportu. Jest to również zmiana mająca duży wpływ w zakresie skali oddziaływania całej naszej sieci dystrybucji na środowisko – zauważa Sołtys.

Takie firmy jak LPP (przychód 17 mld zł), Maspex (15 mld zł) czy CCC (9,4 mld zł) rozbudowują zaplecze logistyczne w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Maspex Logistyka posiada w Polsce, Czechach, Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech 18 magazyny wysokiego składowania, mających 590 tys. miejsc paletowych. 

Grupa CCC (przychody 9,4 mld zł) dysponuje magazynami w Polsce i Rumunii. Rozbudowane w 2021 roku zaplecze logistyczne ma umożliwić do 2025 roku realizację zamówień „na następny dzień” w przypadku 40% zamówień w Unii Europejskiej i 70% zamówień w Polsce.

Pozostało 89% artykułu
Produkty i Usługi
Obiecujące dla logistyków rynki południowych sąsiadów
Produkty i Usługi
Wielkie inwestycje kurierów
Produkty i Usługi
W Europie trwa wyścig po miejsca na automaty paczkowe
Produkty i Usługi
Logistyczni specjaliści w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Produkty i Usługi
Rynek logistyczny na świecie ponownie rośnie