Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?

Branża turystyczna spiera się z transportową o głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

Publikacja: 20.05.2024 19:01

Plaże w Świnoujściu czy terminal kontenerowy?

ZMPSiŚ

Foto: ZMPSiŚ

Port zewnętrzny w Świnoujściu ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki i obronności, ale nie koniecznie dla mieszkańców Świnoujścia, którzy są podzieleni i obawiają się o utratę turystycznego waloru miasta i okolicy. Dobrym przykładem osoby stawiającej raczej na turystykę jest nowa prezydent miasta, Joanna Agatowska (Zjednoczona Lewica). Wygrała w pierwszej turze zdobywając 53,75 proc. Dotychczasowy prezydent Janusz Żmurkiewicz nie startował w wyborach. 

Agatowska jeszcze jako radna miejska krytykowała projekt budowy terminala. W rozmowie z Radiem Szczecin mówiła, że zyski generowane przez port popłyną do Skarbu Państwa, a nie do miasta. 

Podatki od nieruchomości

Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście Jarosław Jaz przyznaje, że „Wydział Podatków i Opłat Lokalnych nie posiada informacji, czy były kiedykolwiek szacowane możliwe dochody z bezpośrednich danin od terminala kontenerowego. Na dzień dzisiejszy Wydział Podatków nie jest w stanie oszacować ewentualnych wpływów z tytułu podatku od nieruchomości z uwagi na brak danych (brak informacji o zajętych gruntach i tytule prawnym do władania nimi, brak informacji o tym jakie budynki czy budowle mają powstać w związku z budową terminala kontenerowego”. 

Czytaj więcej

Chwieje się pozycja PKP Cargo, nie ma pracy i pieniędzy

Zaznacza, że rozwój Świnoujścia, a szczególnie jego turystycznej części to zasługa przede wszystkim mieszkańców, przedsiębiorców oraz turystów, którzy odwiedzają Świnoujście. Miasto szacuje, że rocznie Świnoujście odwiedzane jest przez 2,5 mln turystów, którzy zostawiają 2,2 mld zł. W połowie 2023 roku tunel połączył miasto z lądem, co może zwiększyć liczbę gości. 

Terminal kontenerowy ma powstać niedaleko gazowego, należącego do Gaz-System. Wartość podatku od nieruchomości na rok 2024 płaconego przez Gaz-System do UM Świnoujście przekracza 42,5 mln zł. – W tym roku zakończymy rozbudowę Terminala LNG i wówczas będziemy płacić rocznie do budżetu miasta Świnoujście ok. 60 mln złotych podatku – zaznacza rzecznik prasowy Gaz-System Iwona Dominiak. 

Terminal gazowy zajmuje 48 ha, planowany terminal morski będzie miał 70 ha powierzchni całkowitej. Samorządy ustalają podatek od nieruchomości na podstawie ustawy i w 2024 roku wysokość stawki nie może przekroczyć 1,34 zł za m kw. 

Podatki od dochodu

Kolejne podatki jakie pływają do gmin od przedsiębiorstw określone są ustawowo: 

- 39,34% udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze gminy,

- 6,71% udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych posiadających siedzibę na obszarze gminy.

Czytaj więcej

Dla Duńczyków Polska będzie hubem transportowym

DCT miał w 2020 roku ponad 500 mln zł przychodów przy przeładunku 1,9 mln TEU. Port w Świnoujściu ma mieć początkowo o połowę mniejsze moce przeładunkowe, zatem przychody sięgną 300 mln zł, jednak nie ma pewności, kiedy spółka działająca w świnoujskim terminalu kontenerowym wykaże dochód. 

W tym roku Świnoujście dysponuje dochodami w wysokości 517,9 mln zł. Z tego dochody bieżące stanowić będzie kwota 366,6 mln zł, a dochody majątkowe 151,3 zł. Z kolei wydatki budżetu ustalono w wysokości 515,4 mln zł. Z tego wydatki bieżące stanowić ma kwota 380,4 mln zł, a wydatki majątkowe kwota 135 mln zł. Wynikałoby z tego, że z samych podatków od nieruchomości obu terminali budżet miasta powiększyłby się co najmniej o jedną piątą. 

Plany realizowane

Obecny rząd zamierza kontynuować inwestycję, wojewoda zachodniopomorski Adam Rudawski wydał w kwietniu decyzję lokalizacyjną dla Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu. Tym samym można już przystąpić do projektowania infrastruktury dostępowej do terminalu. 

Konsorcjum DEME Concessions oraz QTerminals otrzymało 22 listopada 2023 roku w dzierżawę 75 ha terenu w Porcie Świnoujście na 30 lat. Inwestorzy wyposażą terminal sprzęt przeładunkowy o niskiej emisji, zgodnie z najwyższymi ekologicznymi normami. Terminal w Świnoujściu będzie stanowił infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną infrastrukturę, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. 

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie, obsługując jednocześnie dwa statki, jeden o długości 400 m i jeden o długości 200 m. Inwestycja może być realizowana w dwóch etapach: pierwszym etapem będzie obsługa 1 mln TEU rocznie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogram nowy terminal powinien rozpocząć działalność w roku 2028. 

Czytaj więcej

KDP z Warszawy do Łodzi zależy od audytów CPK

Niemieckie roszczenia do polskich wód terytorialnych zmusiły Warszawę do wydania 10 mld zł na budowę nowego toru podejściowego do portu w Świnoujściu. 

Port zewnętrzny w Świnoujściu ma duże znaczenie dla polskiej gospodarki i obronności, ale nie koniecznie dla mieszkańców Świnoujścia, którzy są podzieleni i obawiają się o utratę turystycznego waloru miasta i okolicy. Dobrym przykładem osoby stawiającej raczej na turystykę jest nowa prezydent miasta, Joanna Agatowska (Zjednoczona Lewica). Wygrała w pierwszej turze zdobywając 53,75 proc. Dotychczasowy prezydent Janusz Żmurkiewicz nie startował w wyborach. 

Agatowska jeszcze jako radna miejska krytykowała projekt budowy terminala. W rozmowie z Radiem Szczecin mówiła, że zyski generowane przez port popłyną do Skarbu Państwa, a nie do miasta. 

Pozostało 87% artykułu
Morski
Największy polski port ma 50 lat
Morski
Znika LPG z Rosji, ale ceny nie muszą wzrosnąć
Morski
Po wygranej Trumpa zwycięzcą będzie branża transportowa
Morski
W morskich terminalach kontenerowych ożywienie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Morski
Mniej czarnego złota, ale wyniki portów lepsze