Koleje dużych prędkości do Berlina

Narodowy przewoźnik zwiększy liczbę połączeń z Polski do Niemiec, minister infrastruktury uważa, że czas rozpocząć wytyczanie kolei dużych prędkości z Poznania do Berlina.

Publikacja: 05.07.2024 15:31

Koleje dużych prędkości do Berlina

Newag

Foto: Newag

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas berlińskiego spotkania 2 lipca z niemieckim odpowiednikiem Volkerem Wissingiem nalegał na elektryfikację kolejowych szlaków po niemieckiej stronie, aby ułatwić przewozy kolejowe między Polską i Niemcami. Zaproponował także rozpoczęcie prac nad wytyczeniem torów kolei dużych prędkości z Poznania do Berlina, aby w przyszłości uniknąć kłopotów planistycznych. 

Prezes PKP IC Janusz Malinowski przyznaje, że zainteresowanie ofertą przewozów do Niemiec jest duże i w grudniu dojdzie jedenasty pociąg (z Przemyśla do Berlina). – Chcemy wjeżdżać głębiej i także do innych miast – zaznacza prezes PKP IC. Może to być np. Lipsk. 

Czytaj więcej

Iluzoryczne wzrosty rejestracji ciężarówek

Rosną nie tylko międzynarodowe przewozy. PKP Intercity pobije w tym roku kolejny rekord. – W czerwcu z naszych usług skorzystało ponad 7 mln podróżnych, w lipcu i sierpniu będzie to zapewne ponad 8 mln każdego miesiąca. W całym roku przewieziemy 75, a może nawet 78 mln podróżnych – szacuje prezes PKP Intercity. 

Tabor pilnie potrzebny

Spółka już uruchomiła ponad 50 pociągów więcej, wydłużyła składy. Łącznie powiększyła ofertę o 12 proc. Należąca do przewoźnika firma Remtrak wypuszcza miesięcznie po 75 wagonów po naprawach P3 i P4. W okresie letnim ograniczyła liczbę pracochłonnych napraw P5, aby przyspieszyć drobniejsze naprawy i obrót wagonami. 

Prezes PKP IC chwali także współpracę z Pesą. – Dziękuję kierownictwu Pesy, że dotrzymuje słowa i podnosi niezawodność taboru w naszych barwach. Na 20 Dartów, dostępne jest 18 – wskazuje Malinowski. Dwa pozostałe są po wypadkach i czekają na naprawy. 

Przewoźnik zamówił w Newagu 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Będą jeździć w całej Polsce. Wartość zamówienia przekracza 2,7 mld zł netto, pierwsze mają być dostarczone za 30 miesięcy, ostatnie za 60. – Liczymy, że dostawy mogą zakończyć się nawet nieco szybciej – zaznacza prezes PKP IC Janusz Malinowski. Ocenia, że pociągi trafią do służby w 2-3 tygodnie po dostawie. 

Producent wycenił tabor na 1,98 mln zł netto, a 10-letnie utrzymanie taboru na 0,76 mln zł netto. Pociągi będą eksploatowane na liniach niezelektryfikowanych, np. na Podlasiu, Lubelszczyźnie, Podkarpaciu i Dolnym Śląsku. Hybrydowy napęd skróci połączenia o 20-30 minut, ponieważ zniknie potrzeba wymiany lokomotyw w miejscach, gdzie kończy się trakcja elektryczna. 

Czytaj więcej

Odszkodowanie dla PKP Cargo za przewozy węgla w rękach sądu

PKP IC rozbudowuje także park wagonowy, spółka wybrała na dostawcę 300 wagonów Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski i zamierza podpisać z wykonawcą umowę jak tylko zdobędzie on gwarancje bankowe. 

Współpraca z samorządami

Narodowy przewoźnik rozpoczął także współpracę z samorządami, na początek z Polregio na linii Warszawa- Łódź, przewidywana jest podobna współpraca z Łódzką Koleją Aglomeracyjną. PKP IC liczy na cykliczny rozkład jazdy, który ułatwi zharmonizowanie rozkładów jazdy wszystkich przewoźników

Minister Klimczak zaznacza, że chciałby także podobnej harmonizacji w połączeniach europejskich i większej liczby połączeń PKP IC z miastami w Niemczech. – Po wybuchu wojny jasno widać, że synchronizacja połączeń w UE jest bardzo ważna – podkreśla Klimczak. 

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas berlińskiego spotkania 2 lipca z niemieckim odpowiednikiem Volkerem Wissingiem nalegał na elektryfikację kolejowych szlaków po niemieckiej stronie, aby ułatwić przewozy kolejowe między Polską i Niemcami. Zaproponował także rozpoczęcie prac nad wytyczeniem torów kolei dużych prędkości z Poznania do Berlina, aby w przyszłości uniknąć kłopotów planistycznych. 

Prezes PKP IC Janusz Malinowski przyznaje, że zainteresowanie ofertą przewozów do Niemiec jest duże i w grudniu dojdzie jedenasty pociąg (z Przemyśla do Berlina). – Chcemy wjeżdżać głębiej i także do innych miast – zaznacza prezes PKP IC. Może to być np. Lipsk. 

Pozostało 81% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę