Iluzoryczne wzrosty rejestracji ciężarówek

Wzrosty rejestracji samochodów ciężarowych po dziewięciu miesiącach spadków są iluzoryczne, poprawy w branży transportowej nie widać.

Publikacja: 05.07.2024 09:50

Iluzoryczne wzrosty rejestracji ciężarówek

Foto: Robert Przybylski

Czerwcowe rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony wzrosły r/r o 1,2 proc. do 3221 sztuk. W stosunku do maja poprawa przekroczyła 20 proc., wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, opracowanego na podstawie danych CEPiK. 

Producenci tłumaczą, że duże zainteresowanie wynika z wprowadzenia regulacji GSR2 i zakazu rejestracji aut nie mających nowego wyposażenia po 7 lipca 2024 roku. Zakaz zmusił importerów do rejestracji aut, które mają na placach. Zwraca uwagę 25-procentowy wzrost rejestracji podwozi. – Taka ilość samorejestracji świadczy o ogromnych stokach nowych samochodów – podkreśla analityk rynku Autovista Polska Marcin Kardas. Największy na rynku segment ciągników siodłowych nadal jest w strefie spadków, liczba rejestracja zmalała r/r o 7,5 proc. 

Czytaj więcej

W sobotę 6 lipca przewoźnicy będą blokować dojazd na wybrzeże

Popyt jest znikomy

W rezultacie wymuszonych rejestracji, tegoroczny wynik czerwca jest jednym z najlepszych w historii statystyk PZPM i o 90 sztuk mniejszy od wyniku z czerwca 2019 roku. 

Przewoźnicy zapewniają, że popyt na transport nieco poprawił się w stosunku do beznadziejnego początku roku, ale ceny usług nadal sią niskie i nie zapewniają rentowności. Firmy bankrutują lub zawieszają działalność, a popyt na używane samochody jest znikomy, ceny na rynku wtórnym są bardzo niskie. Nawet czerwcowy import ciężarówek z drugiej ręki wzrósł tylko o 4,7 proc., gdy dynamika na początku roku była wielokrotnie wyższa. Jej ślady widać w rejestracjach za półrocze, które są o 15,7 proc. wyższe od zanotowanych w pierwszym półroczu 2023 roku. 

W czerwcu w grupie samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony największy wzrost rejestracji r/r odnotowała Scania (42 proc. do 710 sztuk, pierwsze miejsce w czerwcowym rankingu), DAF (31 proc. do 660 szt. i drugie miejsce) i MAN (18,3 proc. do 426 szt., czwarte miejsce). Na trzecim miejscu znalazło się Volvo z rejestracją 476 samochodów, o ponad 26 proc. mniej r/r. Mercedes zarejestrował 420 samochodów, co oznacza ponad 15-procentowy spadek. 

Kosztowne GSR2

GSR2 to General Safety Regulations, które wymagają wyposażenia samochodów ciężarowych w Moving Off Information System, który wykrywa obiekty znajdujące się tuż przed maską pojazdu, czujniki martwego pola (BSIS), system informacji o cofaniu (REIS), system ostrzegania o przekroczeniu prędkości (ISA), ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy (DDAW), przygotowanie do montażu blokady antyalkoholowej. 

Czytaj więcej

Ostatnia szansa dla polskiej kolei

Wszystkie samochody homologowane po lipcu 2022 roku muszą mieć to wyposażenie. Ponieważ kosztuje ono 2-3 tys. euro, popyt był znikomy i niewiele firm decydowało się na tak bogate wyposażenie. 

Komisja Europejska, która narzuciła zmiany uważa, że nowe wyposażenie przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków drogowych. Obowiązuje program „wizja zero”, zakładający wyeliminowanie wypadków drogowych do 2050 roku. 

Prace nad GSR zaczęły się w 2009 roku, a będą zakończone w 2029 roku wprowadzeniem nowych norm kabin samochodów ciężarowych. GSR obejmują także (odrębnymi przepisami) aut osobowe i autobusy. 

Czerwcowe rejestracje samochodów ciężarowych o dmc pow. 3,5 tony wzrosły r/r o 1,2 proc. do 3221 sztuk. W stosunku do maja poprawa przekroczyła 20 proc., wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, opracowanego na podstawie danych CEPiK. 

Producenci tłumaczą, że duże zainteresowanie wynika z wprowadzenia regulacji GSR2 i zakazu rejestracji aut nie mających nowego wyposażenia po 7 lipca 2024 roku. Zakaz zmusił importerów do rejestracji aut, które mają na placach. Zwraca uwagę 25-procentowy wzrost rejestracji podwozi. – Taka ilość samorejestracji świadczy o ogromnych stokach nowych samochodów – podkreśla analityk rynku Autovista Polska Marcin Kardas. Największy na rynku segment ciągników siodłowych nadal jest w strefie spadków, liczba rejestracja zmalała r/r o 7,5 proc. 

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów