Radomsko na zielonym korytarzu

Zapełnia się mapa intermodalnych terminali kolejowych. Loconi rozbudowało obiekt w Radomsku.

Publikacja: 19.10.2024 14:12

Terminal Loconi Intermodal w Radomsku, X 2024

Loconi Intermodal

Terminal Loconi Intermodal w Radomsku, X 2024

Foto: Loconi Intermodal

Oddany właśnie do użytku rozbudowany kosztem 52 mln zł terminal intermodalny Loconi w Radomsku ma 8,5 ha, w tym powierzchnia operacyjna wynosi 5,6 ha. Jego zdolności przeładunkowe sięgają 300 tys. TEU rocznie. – Jest jednym z zaledwie osiemnastu lądowych terminali w Polsce o powierzchni przekraczającej 1 hektar, z pełnymi możliwościami obsługi ładunków kontynentalnych, co plasuje nas w czołówce najnowocześniejszych i najbardziej strategicznych obiektów w kraju – podkreśla prezes zarządu Loconi Intermodal Lidia Dziewierska. 

Radomsko ma połączenie z morzem

Dodaje, że jest to jednocześnie jeden z zaledwie dwunastu terminali w Polsce, które posiadają regularne połączenia kolejowe z polskimi portami morskimi oraz jedyny taki obiekt w promieniu ok. 100 kilometrów. – Terminale intermodalne, takie jak nasz obiekt w Radomsku, będą odgrywać kluczową rolę w rozwoju zielonych korytarzy transportowych i transformacji transportu lądowego związanej z przenoszeniem ładunków z dróg na kolei w tej części Europy – wskazuje Dziewierska. 

Czytaj więcej

ESG poniżej zera

Terminal ma dwa tory (550 i 600 m), więc pociągi są rozformowane. – Lokomotywa liniowa ma silnik dojazdowy i wtoczenie kilku wagonów nie jest problemem. Jeden pociąg dziennie to dużo dla regionu, ale dla terminalu nie jest ograniczeniem – zapewnia prezes Loconi. 

Loconi jest w Radomsku od 12 lat i w 6 lat po uruchomieniu pierwszych pociągów na trasie z polskich portów spółka sięgnęła maksymalnych możliwości przeładunkowych na tym terminalu. – Większość zadań to obsługa klientów w promieniu 50 km, choć zdarzają się także centra logistyczne i zakłady na południu, ponieważ nie wszystkie terminale na południu mają połączenia codzienne z portami morskimi – wyjaśnia Dziewierska. 

Do Radomska przyjeżdża 8-10 pociągów tygodniowo, podobnie jak do Warszawy. Do Gądek, Kątów Wrocławskich i Dąbrowy Górniczej jest 5 połączeń w tygodniu. 

Terminal znajduje się w mierzącej 164 ha strefie ekonomicznej, zaliczającej się do obszaru Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. – Była to dawna bocznica radomskiej spółki Metalurgia, przekazana miastu za zaległe podatki. Nie dopuściliśmy do jej rozbiórki, stała się węzłem kolejowo-drogowym dla potrzeb lokalnego przemysłu – opisuje prezydent Radomska Jarosław Ferenc. 

Dodaje, że miasto wystąpiło do PKP PLK z wnioskiem o budowę wiaduktu nad torami. Dobuduje także dwie drogi wjazdowe do strefy ekonomicznej, co nastąpi w ramach wartej 60 mln zł rozbudowy strefy. 

Czytaj więcej

Czy ESG zagrozi istnieniu polskich firm?

Rosną przewozy intermodalne

Radomsko to nie jedyny nowy terminal. Miesiąc wcześniej ruszył nowy terminal PCC Intermodal w Brzegu Dolnym. Rozbudowany kosztem 38 mln zł powiększył zdolności przeładunkowe o 50 proc. do 150 tys. TEU. Wzrost wydajności wynika z zastąpienia dwóch reachstackerów dwoma pół-automatycznymi suwnicami RMG, sterowanymi z budynku. 

Schavemaker rozbudował ostatnio terminal kontenerowy w Kątach Wrocławskich. Wysyła z nich 5 pociągów tygodniowo do Moerdijk, o 1 więcej niż w czerwcu i dwa razy więcej niż w 2023 roku. 

Terminale drobnicowe w Porcie Gdańsk, w tym kontenerowy Baltic Hub, przeładowały w pierwszych trzech kwartałach 17,7 mln ton towarów (o 4,5 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego), podał Port Gdańsk. – Więcej kontenerów przeładowano zarówno w portach morskich, jak również w terminalach na wschodniej granicy. Ma to odzwierciedlenie w wynikach przewozów intermodalnych koleją – jego udział w pracy przewozowej dla całego transportu towarów koleją ukształtował się na poziomie blisko 16% po pierwszym półroczu – podkreśla prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. 

Czytaj więcej

Potencjał międzynarodowych przesyłek kurierskich

W pierwszym półroczu 2024 roku kolej przewiozła 13,7 mln ton ładunków intermodalnych, wykonana przy tym praca przewozową wyniosła 4,6 mld tonokilometrów. W porównaniu do pierwszego półrocza 2023 roku mamy do czynienia ze wzrostem rok do roku odpowiednio o 18,3% i 19,8%, porównuje UTK. 

Oddany właśnie do użytku rozbudowany kosztem 52 mln zł terminal intermodalny Loconi w Radomsku ma 8,5 ha, w tym powierzchnia operacyjna wynosi 5,6 ha. Jego zdolności przeładunkowe sięgają 300 tys. TEU rocznie. – Jest jednym z zaledwie osiemnastu lądowych terminali w Polsce o powierzchni przekraczającej 1 hektar, z pełnymi możliwościami obsługi ładunków kontynentalnych, co plasuje nas w czołówce najnowocześniejszych i najbardziej strategicznych obiektów w kraju – podkreśla prezes zarządu Loconi Intermodal Lidia Dziewierska. 

Pozostało 89% artykułu
Szynowy
Powodzie podtopiły Stadlera
Szynowy
Race przyczyną pożaru pociągów w Poznaniu
Szynowy
Pierwsze odwołania w kontrakcie stulecia PKP Intercity
Szynowy
Kontrole i plomby na kontenerach z Ukrainy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Szynowy
Z Chin do Rumunii przez Polskę