Od listopada rusza sprzedaż elektrycznych Scanii

Na początek w ofercie pojawią się modele dystrybucyjne. Użytkownicy spodziewają się, że ceny będą dwa razy wyższe od modeli spalinowych.

Publikacja: 15.09.2020 13:51

Od listopada rusza sprzedaż elektrycznych Scanii

Foto: Scania 25 P battery electric 4×2 temperature controlled transport

W listopadzie Scania przedstawi cenniki w pełni elektrycznych modeli z kabinami L i P. Konkurencyjne Volvo rozpocznie sprzedaż takich modeli w przyszłym roku.

Bateryjne lub hybrydowe Scanie

Dystrybucyjne Scanie wyposażone są w silnik elektryczny o mocy 230 kW (310 KM) i pakiety baterii o pojemności 165 – 300 kWh. Klienci mogą wybierać zestawy złożone z 5 lub 9 baterii. Większy z nich zapewnia zasięg do 250 km na jednym ładowaniu.

Elektryczny pojazd ciężarowy jest oferowany z pakietem 5 baterii o pojemności 165 kWh lub 9 baterii o pojemności 300 kWh. Ponieważ nie ma silnika spalinowego, jedna z baterii zajmuje jego miejsce. Pozostałe znajdują się wzdłuż ramy.

Czytaj więcej w: Dostawczy Melex za 100 tys. zł

Baterie można ładować prądem stałym 130 kW przez wtyczkę CCS (Combined Charging System). Naładowanie pakietu 5 baterii zajmuje mniej niż 55 minut, a pakietu 9 baterii mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji.

""

Ponad 170 FUSO eCanter jest w rękach klientów na całym świecie, którzy próbują ciężarówki z napędem elektrycznym. Fot. Daimler

logistyka.rp.pl

Ponieważ e-pojazdy są ciche, będą mogły pracować w nocy i nad ranem, unikając korków i trudności z zaparkowaniem. Dostawy poza godzinami szczytu mogą być realizowane do 30 proc. szybciej w porównaniu z wykonywanymi za dnia.

Hybryda plug-in Scania również jest dostępna z kabinami L i P. Pojazd umożliwia pokonywanie długich dystansów z wykorzystaniem silnika spalinowego oraz do 60 km na prądzie.

Ponieważ hybryda plug-in jest wyposażona w silnik spalinowy, miejsca na akumulatory jest mniej. Pojazd ma 3 baterie o pojemności 90 kWh, które są źródłem energii dla silnika elektrycznego o mocy 115 kW. Czas ładowania od zera do 80 proc. wynosi 35 minut. Odzyskiwana jest energia hamowania, a pojazd można również doładować przy każdym załadunku i rozładunku. Wraz z silnikiem elektrycznym występuje silnik spalinowy o mocy 280-360 KM.

Czytaj więcej w: Ciężarowe diesle na złom

Scania za kilka lat wprowadzi elektryczne pojazdy wykorzystywane w transporcie długodystansowym, przystosowane do szybkiego ładowania podczas obowiązkowych 45-minutowych przerw dla kierowców.

e-Mercedesy od 2022 roku

Daimler Trucks planuje zaoferować do roku 2022 pojazdy elektryczne na wszystkich głównych światowych rynkach zbytu ‒ począwszy od FUSO eCantera w segmencie lekkim, poprzez Freightlinera eM2 w segmencie średniociężkim po Mercedes-Benz eActrosa i Freightlinera eCascadia w segmencie ciężkim.

""

Bateryjno-elektryczny eActros jest w testach od 2018 oku. Marka planuje, że seryjna produkcja rozpocznie się w 2021 roku. Fot Daimler

logistyka.rp.pl

eActros o zasięgu ok. 200 km od 2018 roku sprawdza się w różnorodnych zastosowaniach u klientów w Europie, jako alternatywny pojazd do miejskiego transportu dystrybucyjnego, nieemitujący lokalnie dwutlenku węgla. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2021.

Czytaj więcej w: Napęd gazowy odejdzie do lamusa?

Na przyszły rok koncern planuje też pierwsze praktyczne zastosowania zapowiedzianego w roku 2020 niskopodłogowego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eEconic, zbudowanego na bazie eActrosa. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej przewiduje się na rok 2022. Samochód ma zasięg 100 km, podobnie jak elektryczny Canter.

W drugiej połowie obecnej dekady Daimler Trucks planuje uzupełnić ofertę pojazdów seryjnych o ciężarówki z napędem elektrycznym zasilanym ogniwami paliwowymi. Mają być one tankowane ciekłym wodorem. Daimler i Volvo powołały spółkę do rozwoju ogniw paliwowych.

W listopadzie Scania przedstawi cenniki w pełni elektrycznych modeli z kabinami L i P. Konkurencyjne Volvo rozpocznie sprzedaż takich modeli w przyszłym roku.

Bateryjne lub hybrydowe Scanie

Pozostało 95% artykułu
Materiał Partnera
Jakość w logistyce – dlaczego firm nie stać na pozorne oszczędności?
Innowacje w logistyce
AI, IoT, Big Data i telematyka w zarządzaniu flotą pojazdów
Innowacje w logistyce
Poznański Instytut Technologiczny będzie konkurować z Fraunhoferem
Innowacje w logistyce
Telematyczne przejęcie zatrzęsie Europą
Innowacje w logistyce
Aktywne znaki zaświecą na głównych drogach