Stawki żeglugowe z Chin oszalały

Ceny za przewóz kontenerów z Chin ustanowiły rekordy wszechczasów.

Publikacja: 09.12.2020 09:29

Stawki żeglugowe z Chin oszalały

Foto: logistyka.rp.pl

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) należący do Shanghai Shipping Exchange sięgnął 4 grudnia 4478 dol. za 40-stopowy kontener na trasie z Szanghaju do Europy Zachodniej. Oznacza to 36,2-procentowy wzrost w stosunku do cen sprzed dwóch tygodni.

Czytaj więcej w: Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Na tym podwyżki nie skończyły się, bo armatorzy żądają za przewozy planowane na połowę grudnia jeszcze wyższych stawek, a spedytorzy nie mając wyjścia muszą je płacić.

Są to najwyższe stawki notowane przez wskaźnik SCFI od momentu jego stworzenia w październiku 2009 roku. Poprzedni rekord, wynoszący 4238 dol. za 40-stopowy pojemnik, zanotowany został w marcu 2010 roku, podkreśla tygodnik Alphaliner.

Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Stawki na trasie Szanghaj-Kalifornia sięgnęły 3947 dol., co oznacza wzrost cen o 34 dol., wylicza tygodnik Alphaliner. Dodaje, że na wszystkich kierunkach wzrosły ceny, a najkosztowniejszy jest przewóz z Chin do Brazylii. Transport 20-stopowego kontenera wyceniany był 4 grudnia na 5225 dol., gdy cztery miesiące temu ta sam usługa kosztowała 615 dol. – Armatorzy wycofali z rynku tonaż przekraczający spadek popytu. Stąd horrendalny wzrost stawek i brak sprzętu – tłumaczy przewodniczący Polskiej Izby Spedycji i Logistyki Marek Tarczyński.

Czytaj więcej w: Kolejarze cisną armatorów na Nowym Jedwabnym Szlaku

Niektórzy armatorzy przestali nawet przyjmować zamówienia na transport, ponieważ w najbliższych tygodniach ich statki są całkowicie zapełnione. Zdesperowani spedytorzy wynajmują uniwersalne statki (z własnymi żurawiami) do przewozu kontenerów. Tak zrobił np. duński koncern DSV, który w grudniu przewiezie takim statkiem z Azji do Danii 750-1200 TEU. DSV wynajął także 40-stopowe kontenery, ponieważ armatorzy nie dysponują wolnymi pojemnikami.

Nie ma ich także w Europie, np. Hapag-Lloyd poinformował 8 grudnia że do końca miesiąca nie przyjmuje zamówień na puste kontenery.

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) należący do Shanghai Shipping Exchange sięgnął 4 grudnia 4478 dol. za 40-stopowy kontener na trasie z Szanghaju do Europy Zachodniej. Oznacza to 36,2-procentowy wzrost w stosunku do cen sprzed dwóch tygodni.

Czytaj więcej w: Tak dobrych miesięcy porty już dawno nie notowały

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach