CPK przewiduje szturm na koleje

W kolejnych trzech dekadach kolejowe przewozy dalekobieżne wzrosną do 120 mln pasażerów. CPK ma nowe narzędzie planistyczne.

Publikacja: 11.12.2020 11:39

CPK przewiduje szturm na koleje

Foto: logistyka.rp.pl

W 2050 roku dalekobieżny ruch kolejowy wzrośnie do 120 mln pasażerów, z czego ekspresami InterCity oraz InterRegio będzie podróżować 95 mln pasażerów, gdy w ub.r. skorzystało z tych połączeń 49 mln osób.

""

Foto: logistyka.rp.pl

Do 40 proc. pasażerów ma dojeżdżać do CPK koleją. Dziennie do 65 tys. osób będzie podróżować między Warszawą a CPK. Jest to więcej niż obecnie przemieszcza się autostradą A2 między Warszawą a Łodzią. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zaznacza, że prognoza zakłada, że pandemia się skończy i powrócą dotychczasowe przyzwyczajenia. – Mając model możemy badać różne scenariusze, nawet że pandemia to koniec świata transportowego – zaznacza minister Horała.

Czytaj więcej w: Ministrowie potwierdzają: szybką koleją do Bratysławy, Pragi i Budapesztu

Podkreśla, że przełomem jest nowe informatyczne narzędzie przygotowane przez CPK, które pozwala szybko zbadać alternatywne założenia. – Najważniejszy jest przełom jakościowy – zaznacza minister. – Dzięki modelowi widać powiązania w systemie transportowym. Od teraz możemy badać przepływy pasażerskie od strony kompleksowej, decydując o priorytetach. Wzrośnie świadomość sytuacyjna jak inwestycje wpłyną na system komunikacyjny Polski – tłumaczy minister. Zatem rządowy inwestor może obliczyć, czy bardziej opłaca się budować drogę, czy linie kolejową.

Czytaj więcej w: Kolejarze w Polsce liczą opóźnienia w dniach, a w Niemczech w godzinach

CPK opracował w kilka lat informatyczne narzędzie planistyczne Pasażerski Model Transportowy. Wylicza sieciową prognozę ruchu, biorąc pod uwagę rozkłady jazdy autobusów, pociągów, samolotów, sieć kolejową i drogową (także planowaną) oraz inne zmienne jak PKB, demografię, zamożność, wskaźnik motoryzacji czy nasycenie miejscami hotelowymi lub powierzchnią biurową.

PMT został zbudowany w środowisku PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury (m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii). Prace, które zrealizowali wspólnie eksperci firmy Databout (dawniej: WYG International) i CPK, koncentrowały się na znaczącej rozbudowie modelu opracowanego uprzednio w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe. Mogą one być wsparciem dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) w wykonaniu prognozy ruchu na poziomie strategicznym.

Czytaj więcej w: Słoneczna energia dla Deutsche Bahn

Zastępca dyr. ds. analiz CPK Michał Jasiak wyjaśnia, że PMT rozwijany jest od początku istnienia CPK. – Pozyskaliśmy najlepsze narzędzia na rynku. Poziom skomplikowania PMT jest duży, ponieważ system korzysta z różnorodnych źródeł. Przy projekcie pracowało do dziesięciu osób – wylicza Jasiak.

Podkreśla, że wyliczenia zapewniają dużą wiarygodność w porównaniu do danych istniejących. – Czas obliczeń wynosi półtorej godziny, gdy używając starszych programów wyliczenie miejskich modeli ruchu trwa dzień lub dwa. Ten dobry rezultat naszego systemu jest wynikiem przemyślanej architektury, pozwalającej na wariantowość obliczeń – wyjaśnia zastępca dyr. ds. analiz CPK.

W 2050 roku dalekobieżny ruch kolejowy wzrośnie do 120 mln pasażerów, z czego ekspresami InterCity oraz InterRegio będzie podróżować 95 mln pasażerów, gdy w ub.r. skorzystało z tych połączeń 49 mln osób.

Do 40 proc. pasażerów ma dojeżdżać do CPK koleją. Dziennie do 65 tys. osób będzie podróżować między Warszawą a CPK. Jest to więcej niż obecnie przemieszcza się autostradą A2 między Warszawą a Łodzią. Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała zaznacza, że prognoza zakłada, że pandemia się skończy i powrócą dotychczasowe przyzwyczajenia. – Mając model możemy badać różne scenariusze, nawet że pandemia to koniec świata transportowego – zaznacza minister Horała.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności