Gdynia zanotowała rekordowe przeładunki w 2020 roku

Port inwestuje przewidując w nadchodzących dekadach znaczący wzrost obrotów.

Publikacja: 14.01.2021 09:52

Gdynia zanotowała rekordowe przeładunki w 2020 roku

Foto: logistyka.rp.pl

Pomimo pandemii przeładunki w Porcie Gdynia w 2020 roku wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 2,9 proc. do 24,6 mln ton. Rekordowy był także grudzień, w którym dynamika wzrostu sięgnęła 10,7 proc. – To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – przekonuje prezes Zarządu ZMPG Adam Meller.

Czytaj więcej w: Są pieniądze na potężne inwestycje w porty morskie

Bardzo widoczna jest dynamika wzrostu przeładunków zboża – za 12 miesięcy wyniosła 68,6 proc. Ważny jest także wzrost przeładunków kontenerów – 0,9 proc. w skali roku.

Inwestycje portu

W Porcie Gdynia wszystkie inwestycje kontynuowane są zgodnie z harmonogramem. Do największych należą „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia” oraz „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia”, budowa Publicznego Terminalu Promowego oraz przebudowa infrastruktury kolejowej. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.

Czytaj więcej w: Stawki żeglugowe z Chin oszalały

4 grudnia 2020r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał umowę z firmą Strabag na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”. Prace zostaną wykonane na całej długości liczącej 200 metrów.

""

logistyka.rp.pl

Wielkimi krokami zbliża się zakończenie prac przy budowie Nowego Publicznego Terminalu Promowego w nowej, dogodniejszej lokalizacji. Nowy obiekt będzie mógł obsługiwać promy o długości 240 m. Otwarcie wstępnych ofert na przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w latach 2021 do 2025 nastąpi 22 stycznia.

""

Budynek terminala promowego w styczniu 2021 roku. Fot. Port Gdynia

logistyka.rp.pl

Łatwiejszy dojazd

W porcie prowadzone są dwie duże inwestycje kolejowe, mające na celu poprawę dostępu kolejowego, które opiewają łącznie na kwotę blisko 1,6 mld zł.

Czytaj więcej w: Portowe inwestycje nie zwalniają tempa

Pod koniec listopada 2020r. władze Gdyni oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia przedstawiły ostateczny przebieg planowanej Drogi Czerwonej – najbardziej wyczekiwanej inwestycji drogowej w Gdyni.

Mierząca 9,5-kilometrów Droga Czerwona zapewni dostęp do projektowanej na powierzchni 260 hektarów Doliny Logistycznej. Trasa połączy port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się również z Via Maris (łączącą Obwodnicę Trójmiasta z Władysławowem). Budżet państwa wesprze inwestycję kwotą 2 mld zł.

Czytaj więcej w: Bez modelu ruchu nie dostaniemy pieniędzy z Unii

15 grudnia 2020 r. Zarządowi Morskiego Portu Gdynia zostały przekazane wyemitowane przez Ministerstwo Finansów obligacje zerokuponowe o wartości 672 mln zł. – Dokapitalizowanie jest kluczowe, gdyż Port Gdynia jest obecnie nieustającym placem budowy – tłumaczy prezes spółki.

Uzyskane przez ZMPG obligacje  zostaną w całości przeznaczone na budowę nowych falochronów osłonowych, warunkujących dalszy rozwój portu, zwiększając jego obszar i możliwości nawigacyjne, pod działalność Portu Zewnętrznego.

Pomimo pandemii przeładunki w Porcie Gdynia w 2020 roku wzrosły w stosunku do poprzedniego roku o 2,9 proc. do 24,6 mln ton. Rekordowy był także grudzień, w którym dynamika wzrostu sięgnęła 10,7 proc. – To bardzo istotny wzrost w czasie światowej pandemii i spowolnienia gospodarczego. Ten fakt najlepiej świadczy o doskonałej sprawności i efektywności terminali operujących na terenie Portu Gdynia oraz konsekwentnej realizacji strategii rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdynia – przekonuje prezes Zarządu ZMPG Adam Meller.

Pozostało 84% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach