Na przejście przez kanał czeka blisko 400 statków. Odblokowanie przeprawy nie oznacza rozładowanie korka. Dzienna teoretyczna przepustowość kanału wynosi ponad 90 statków. Rekord liczby statków padł w 6 lutego 2019 roku, gdy przeprawiło się w obu kierunkach 75 statków. W północnym konwoju przepłynęło 40 jednostek o masie 2,7 mln ton, w południowym 35 statków o masie 3,1 mln ton.
Armatorzy ostrzegają klientów, że opóźnienia wywołane blokadą kanału potrwają miesiące, do trzeciego kwartału roku. Klienci powinni przygotować się także na wzrost staweki to zarówno kontenerowych jak i masowców.
Wynajęty przez tajwańskiego armatora Evergreen Marine, obsługiwany przez Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) i należący do japońskiej spółki leasingowej Shoei Kisen, statek Ever Given przewozi kontenery na zlecenie OOCL, która ma siedzibę w Hong Kongu.
Czytaj więcej w: Wielu chętnych do budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni
Motorowiec Ever Given został zwodowany w 2018 roku i należy do największych kontenerowców na świecie. Zabiera 20 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), mierzy od dzioby do rufy 400 m (Kanał Sueski ma 200 m szerokości) i ma 59 m szerokości.
Kontenerowce stanowią niecałą jedną czwartą ruchu w kanale pod względem liczby statków (405 na 1525), ale blisko połowę pod względem tonażu (niemal 50 mln ton na 100 mln ton) jakie przepłynęły w 2020 roku.