Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

GDDKiA szacuje, że budowa zakończy się w czerwcu. Jednak ostateczna data zakończenia kontraktu zostanie wskazana po rozpatrzeniu złożonych przez wykonawcę roszczeń.

Dyrekcja Generalna podaje, że zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 90 proc. W opóźnionym o rok tunelu pod Ursynowem toczą się prace. W nawie południowej tunelu jest już nawierzchnia betonowa. W nawie północnej do ułożenia zostało ok. 1800 m nawierzchni na połowie szerokości jezdni.

Południowa Obwodnica Warszawy w budowie. Stan na koniec marca 2021. Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Do wykonania pozostają jeszcze kilkusetmetrowe odcinki betonowej nawierzchni po wschodniej i zachodniej stronie tunelu oraz jeszcze krótsze fragmenty nawierzchni bitumicznej. Wewnątrz tunelu przybywa betonowych okładziny ścian.

Czytaj więcej w: Generalna udrożnia A4

Wykonywane są zbrojenia i szalunki obramowań przejść awaryjnych oraz uszczelniania ścian szczelinowych i oczepów. Pod sufitem zamontowano już wszystkie oprawy oświetleniowe i wentylatory strumieniowe. Prowadzony jest montaż opraw kierunkowych oświetlenia awaryjnego na ścianach wewnętrznych oraz układane są koryta pod instalację monitoringu i systemu alarmowego.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar.

Prace przy betonowych okładzinach ścian. Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu są chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Czytaj więcej w: UOKiK ukarał przewoźników za opóźnienia płatności

W budynku nad zachodnim portalem tunelu mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), do którego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy Centrum wspomagani przez system sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem, przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i bezpieczeństwo jego użytkowników. W tym samym budynku docelowo będzie również funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem, do którego będą spływać informacje z regionalnych centrów.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Ursynowski tunel ma 2300 m długości, tyle samo ma tunel na S3 w miejscowości Lubawka, natomiast tunel na S7 pod górą Luboń Mały mierzy 2060 m. Tunel na S3 niedaleko miejscowości Gostków ma 320 m długości.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Co trzecia firma transportowa z tarczą

Tarcza Finansowa PFR trafiła do blisko 30 tys. firm TSL. Odwołania można składać do ...

TRAKO 2019 WIDEO | Krzysztof Celiński, Siemens Mobility: Technologia IT zmienia kolej

Cyfrowa transformacja kolei to zarówno zmiana podejścia do mobilności, ale i wdrażanie nowoczesnych systemów, ...

W Niemczech zerowe myto dla gazowców do 2023 roku?

Rządząca w Niemczech koalicja CDU / CSU i SPD zaproponowała zwolnić ciężkie ciężarówki z ...

Pesa zgarnęła 1,5 mld zł za modernizację wagonów

Pesa jest jednym z beneficjentów modernizacji taboru narodowego przewoźnika. Pesa w konsorcjum z ZNTK ...

A18 znów opóźniona

Zbyt droga okazała się modernizacja południowej jezdni drogi krajowej 18. Niezbędny kolejny przetarg. Generalna ...

Akcyza do zwrotu

Przewoźnicy drogowi alarmują, że brexit oraz Pakiet Mobilności spowodują jesienią kryzys branży. Ratunkiem przed ...