Tunel na Ursynowie prawie gotowy

GDDKiA szacuje, że budowa zakończy się w czerwcu. Jednak ostateczna data zakończenia kontraktu zostanie wskazana po rozpatrzeniu złożonych przez wykonawcę roszczeń.

Publikacja: 06.04.2021 10:59

Tunel na Ursynowie prawie gotowy

Foto: Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

Dyrekcja Generalna podaje, że zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 Południowej Obwodnicy Warszawy to ok. 90 proc. W opóźnionym o rok tunelu pod Ursynowem toczą się prace. W nawie południowej tunelu jest już nawierzchnia betonowa. W nawie północnej do ułożenia zostało ok. 1800 m nawierzchni na połowie szerokości jezdni.

""

Południowa Obwodnica Warszawy w budowie. Stan na koniec marca 2021. Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

logistyka.rp.pl

Do wykonania pozostają jeszcze kilkusetmetrowe odcinki betonowej nawierzchni po wschodniej i zachodniej stronie tunelu oraz jeszcze krótsze fragmenty nawierzchni bitumicznej. Wewnątrz tunelu przybywa betonowych okładziny ścian.

Czytaj więcej w: Generalna udrożnia A4

Wykonywane są zbrojenia i szalunki obramowań przejść awaryjnych oraz uszczelniania ścian szczelinowych i oczepów. Pod sufitem zamontowano już wszystkie oprawy oświetleniowe i wentylatory strumieniowe. Prowadzony jest montaż opraw kierunkowych oświetlenia awaryjnego na ścianach wewnętrznych oraz układane są koryta pod instalację monitoringu i systemu alarmowego.

Czytaj więcej w: CPK już przyciąga magazyny

Dyrektywa tunelowa Unii Europejskiej zawiera opis minimalnych wymagań bezpieczeństwa dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar.

""

Prace przy betonowych okładzinach ścian. Fot. GDDKiA Krzysztof Nalewajko

logistyka.rp.pl

Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu są chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Czytaj więcej w: UOKiK ukarał przewoźników za opóźnienia płatności

W budynku nad zachodnim portalem tunelu mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem (CZT), do którego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy Centrum wspomagani przez system sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem, przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i bezpieczeństwo jego użytkowników. W tym samym budynku docelowo będzie również funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem, do którego będą spływać informacje z regionalnych centrów.

Czytaj więcej w: Kręta droga do e-CMR

Ursynowski tunel ma 2300 m długości, tyle samo ma tunel na S3 w miejscowości Lubawka, natomiast tunel na S7 pod górą Luboń Mały mierzy 2060 m. Tunel na S3 niedaleko miejscowości Gostków ma 320 m długości.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach