Drążenie tunelu w Świnoujściu pełnym pędem

Maszyna drąży tunel z prędkością 10 m na dobę. Jesienią przebije tunel.

Publikacja: 09.04.2021 18:58

Drążenie tunelu w Świnoujściu pełnym pędem

Foto: Fot. GDDKiA

Początkowo tempo posuwania się maszyny wynosiło 1,5-3 m na dobę. Maszyna wywierciła 130 m, a za 320 m przejdzie przegląd i zacznie wiercić tunel pod dnem cieśniny. Całkowita długość tunelu wyniesie 1,44 km. Jesienią maszyna zakończy drążenie, a prace wykończeniowe potrwają rok.

""

Fot. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Maszyna ruszyła pod koniec lutego z komory startowej. Maszynę drążącą TBM (ang. Tunnel Boring Machine) mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka”. Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę.

Czytaj więcej w: Polskie porty czeka drobnicowy boom

Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Następnie w stacji separacji odzyskiwana jest płuczka, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym.

""

Fot. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi – elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Czytaj więcej w: Potrzebujemy masy krytycznej

Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

""

Fot. GDDKiA

logistyka.rp.pl

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia.

Czytaj więcej w: Opóźnienia w dostawach z Chin

Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych. Inwestycja ma także duże znaczenie dla portu w Świnoujściu.

Najdłuższe tunele w Polsce to ursynowski i na S3 w pobliżu miejscowości Lubawka. Oba mierzą po 2,3 km. Tunel na S7 pod górą Luboń Mały ma 2060 m.

Początkowo tempo posuwania się maszyny wynosiło 1,5-3 m na dobę. Maszyna wywierciła 130 m, a za 320 m przejdzie przegląd i zacznie wiercić tunel pod dnem cieśniny. Całkowita długość tunelu wyniesie 1,44 km. Jesienią maszyna zakończy drążenie, a prace wykończeniowe potrwają rok.

Maszyna ruszyła pod koniec lutego z komory startowej. Maszynę drążącą TBM (ang. Tunnel Boring Machine) mieszkańcy Świnoujścia nazwali w plebiscycie „Wyspiarka”. Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę.

Pozostało 80% artykułu
Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach