Tak dużej liczby lokomotyw Intercity jeszcze nie kupowało

PKP Intercity zakupi 63 lokomotywy wielosystemowe, z możliwością zamówienia dodatkowych 32 pojazdów.

Publikacja: 04.06.2021 11:17

Tak dużej liczby lokomotyw Intercity jeszcze nie kupowało

Foto: Fot. PKP Intercity

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce (szprychy CMK), jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał bowiem uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Czytaj więcej w: Do Krakowa w niecałe 2 godziny

Wysokie wymagania homologacyjne ułatwiają start w przetargu zagranicznym producentom taboru, którzy mają taki sprzęt w ofercie. Przewoźnik musi sięgnąć po taki tabor, aby przygotować się do otwarcia nowych linii prowadzących do CPK (które będą miały zasilanie prądem zmiennym, w odróżnieniu od używanego na polskiej sieci prądu stałego) i konkurowania na zagranicznych trasach.

Czytaj więcej w: Brak półprzewodników dopadł koleje

Pierwszym etapem ogłoszonego postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawcy mogą składać wnioski do 1 lipca br. Drugim etapem będzie przeprowadzenie dialogu z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu. Do tego etapu postępowania zamawiający zaprosi wszystkich wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu.

Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym spółka określi rozwiązania najlepiej spełniające jej potrzeby. O zakończeniu dialogu przewoźnik niezwłocznie poinformuje uczestniczących w nim wykonawców. Po jego zakończeniu spółka wzbogacona o informacje pozyskane w trakcie dialogu opracuje specyfikację warunków zamówienia, a następnie zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert.

Czytaj więcej w: PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów

Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Zamawiający planuje rozstrzygnięcie postępowania na pierwszy kwartał przyszłego roku. – Rozpoczynamy proces jednego z największych zakupów w historii PKP Intercity. Nowoczesne i szybkie lokomotywy pozwolą na szybsze podróże, co będzie miało duży wpływ na dalszy wzrost liczby pasażerów. Nasze plany zakładają, że do 2030 roku chcemy przewozić 74 mln osób rocznie i stać się pierwszym wyborem dla pasażerów przy okazji podróży długodystansowych – tłumaczy prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce (szprychy CMK), jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał bowiem uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach
Przewozy
Złe prognozy dla transportu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przewozy
Zleceniodawcy już wydłużają terminy płatności