Tak dużej liczby lokomotyw Intercity jeszcze nie kupowało

PKP Intercity zakupi 63 lokomotywy wielosystemowe, z możliwością zamówienia dodatkowych 32 pojazdów.

Publikacja: 04.06.2021 11:17

Tak dużej liczby lokomotyw Intercity jeszcze nie kupowało

Foto: Fot. PKP Intercity

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce (szprychy CMK), jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał bowiem uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Czytaj więcej w: Do Krakowa w niecałe 2 godziny

Wysokie wymagania homologacyjne ułatwiają start w przetargu zagranicznym producentom taboru, którzy mają taki sprzęt w ofercie. Przewoźnik musi sięgnąć po taki tabor, aby przygotować się do otwarcia nowych linii prowadzących do CPK (które będą miały zasilanie prądem zmiennym, w odróżnieniu od używanego na polskiej sieci prądu stałego) i konkurowania na zagranicznych trasach.

Czytaj więcej w: Brak półprzewodników dopadł koleje

Pierwszym etapem ogłoszonego postępowania jest składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wykonawcy mogą składać wnioski do 1 lipca br. Drugim etapem będzie przeprowadzenie dialogu z wykonawcami zaproszonymi do udziału w postępowaniu. Do tego etapu postępowania zamawiający zaprosi wszystkich wykonawców, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu.

Dialog będzie prowadzony do momentu, w którym spółka określi rozwiązania najlepiej spełniające jej potrzeby. O zakończeniu dialogu przewoźnik niezwłocznie poinformuje uczestniczących w nim wykonawców. Po jego zakończeniu spółka wzbogacona o informacje pozyskane w trakcie dialogu opracuje specyfikację warunków zamówienia, a następnie zaprosi wykonawców uczestniczących w dialogu do składania ofert.

Czytaj więcej w: PKP Intercity podwoi flotę najszybszych ekspresów

Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Zamawiający planuje rozstrzygnięcie postępowania na pierwszy kwartał przyszłego roku. – Rozpoczynamy proces jednego z największych zakupów w historii PKP Intercity. Nowoczesne i szybkie lokomotywy pozwolą na szybsze podróże, co będzie miało duży wpływ na dalszy wzrost liczby pasażerów. Nasze plany zakładają, że do 2030 roku chcemy przewozić 74 mln osób rocznie i stać się pierwszym wyborem dla pasażerów przy okazji podróży długodystansowych – tłumaczy prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk.

Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h na liniach kolejowych zasilanych prądem o różnych wartościach napięć: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC. Dzięki temu poprowadzą pociągi na zmodernizowanych i nowych liniach w Polsce (szprychy CMK), jak również na trasach międzynarodowych. Producent będzie musiał bowiem uzyskać dopuszczenie do eksploatacji pojazdów w sześciu krajach: Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach