Ponad 27 mln ton towarów przeładował w pierwszym półroczu Port Gdańsk. To o 9 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Ten wynik jest także wyższy od 6-miesięcznego planu o 4 proc. W dodatku w maju i czerwcu po raz pierwszy w historii przeładunki miesięczne przekroczyły ponad 5 mln ton.
– Udało nam się uzyskać wzrosty w praktycznie wszystkich grupach ładunkowych – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG). Największą, bo przeszło 21-procentową dynamikę wzrostu miały w pierwszych sześciu miesiącach roku paliwa. Ale zwiększyły się również przeładunki drobnicy – do 11,3 mln ton. Blisko 3,5 mln ton wyniosły przeładunki węgla.

Gdańsk jest jednym z najszybciej rozwijających się portów na Bałtyku. W ub. roku przeładowano tam 49 mln ton towarów. To o jedną piątą więcej niż w roku 2017. Wzrosła także liczba statków handlowych, które wchodzą do portu. W 2018 roku Gdańsk odnotował o 357 zawinięć więcej niż rok wcześniej. Z kolei w pierwszym półroczu tego roku było ich 1489 – To o 84 więcej niż rok temu – wyjaśnia Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG. Wzrost przeładunków i rosnące zainteresowanie armatorów zapowiada wzmocnienie konkurencyjnej pozycji Gdańska wobec innych bałtyckich portów. – Naszym celem na 2019 rok jest awans na 3. pozycję – twierdzi Greinke. Obecnie zajmuje ją Primorsk, w którym przeładowano w 2018 r. ponad 53 mln ton przy 7-procentowym spadku dynamiki. Rychłe wyprzedzenie rosyjskiego portu jest więc bardzo prawdopodobne.
CZYTAJ TAKŻE: Półtora miliarda na kolejowe inwestycje w portach Szczecin-Świnoujście
Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej. Będzie to efektem zarówno jego rozbudowy jak i utworzenia nowego Portu Centralnego. Z początkiem obecnego roku rozpoczęła się rozbudowa Nabrzeża Oliwskiego. Przeszło kilometrowe nabrzeże stanie się bardziej funkcjonalne, co pozwoli obsługiwać więcej różnego rodzaju statków. Zwiększy się jego przepustowość i poprawi bezpieczeństwo w czasie manewrów i cumowania jednostek. Natomiast budowa Portu Centralnego obejmie ok. 1400 hektarów akwenu oraz 410 hektarów na lądzie. W nowym porcie mają znaleźć się terminale: pasażerski, masowy, drobnicowy oraz terminal ro-ro. Jeszcze nie wiadomo, które powstaną jako pierwsze, ma o tym zadecydować zapotrzebowanie rynku. Rozmowy z potencjalnymi operatorami terminali już trwają. Wybudowane zostaną 4 obrotnice i trzy tory, którymi podpływać będą statki.
Celem Gdańska jest zajęcie w 2019 roku 3. miejsca na Bałtyku. Obecnie zajmuje ją Primorsk
Port Centralny zacznie funkcjonować za dziesięć lat – w 2029 r. Dzięki tej inwestycji zdolności przeładunkowe Gdańska mają wzrosnąć do nawet 100 mln ton rocznie. Całe przedsięwzięcie może pochłonąć nawet 12 mld zł. Zarząd portu planuje zrealizować inwestycję z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Już wcześniej rozpoczęto rozmowy dla zapewnienia finansowania pierwszej części projektu, czyli budowy dwóch-trzech terminali. Chodzi w nich m.in. o ustalenie możliwości finansowych potencjalnych partnerów prywatnych oraz dokonanie podziału odpowiedzialności za poszczególne elementy projektu.
CZYTAJ TAKŻE: Polska Żegluga Bałtycka odnawia flotę
W czerwcu rząd przyjął projekt specustawy mającej przyspieszy inwestycje w rozbudowę portu w Gdańsku, ale także portów w Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu. Wprowadzi ona ułatwienia w nabywaniu nieruchomości pod inwestycje dotyczące ich rozbudowy, zawiera także przepisy regulujące kwestie odszkodowań za wywłaszczone grunty i ograniczenie praw do nieruchomości. Decyzje lokalizacyjne dla inwestycji będą wydawane przez wojewodów, ułatwiona będzie procedura wydawania decyzji środowiskowych.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.