Komisja Europejska oceniła wdrożenie przepisów chroniących pasażerów i zaproponowała modernizację praw pasażerów korzystających z transportu lotniczego i kolejowego. Mają one zarówno zwiększyć jasność przepisów dotyczących praw pasażerów, jak i poprawić stan wiedzy na temat tych praw.
W trakcie procedowania są dwie procedury ustawodawcze dotyczące praw pasażerów w transporcie kolejowym i lotniczym. Prowadzona jest także ocena praw pasażerów podróżujących autobusem i autokarem, statkiem i promem oraz prawa pasażerów z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności korzystających z transportu lotniczego. W tym kontekście uwzględniony w nowelizacji zostanie również dostęp tych pasażerów, a także innych podróżnych, do transportu multimodalnego.
Podróżni nie znają swoich praw
KE poczuła się zmuszona do działania wynikami badań Eurobarometr przeprowadzonymi na początku ub.r. Okazuje się, że tylko 43 proc. obywateli UE korzystających w ciągu ostatnich 12 miesiącach z transportu lotniczego, kolejowego transportu pasażerskiego na duże odległości (autokarowego, morskiego (statek lub prom) wie, że UE ustanowiła prawa pasażerów. – Unia Europejska to jedyny obszar na świecie, gdzie obywatele cieszą się ochroną w postaci pełnego zestawu praw pasażerów – podkreśla komisarz ds. transportu Adina Vălean. – Prawa te należy jednak lepiej poznać. Muszą one być bardziej zrozumiałe, a ich egzekwowanie musi być łatwiejsze – dodała komisarz.
Czytaj więcej w: Kolej Plus
Prawa pasażerów są ustalane na poziomie UE. Za ich stosowanie odpowiadają dostawcy usług transportowych, natomiast ich egzekwowaniem zajmują się krajowe organy. Rozbieżne praktyki krajowe mogą utrudniać pasażerom zrozumienie, co należy zrobić i do kogo się zwrócić, zwłaszcza że pasażerowie często podróżują poza granice UE.