Centrum zdalnego sterowania ruchem lotniczym powstanie w Poznaniu

Pracownicy centrum przygotują oprogramowanie do koordynacji lotów, także dla CPK.

Publikacja: 16.06.2020 20:51

Centrum zdalnego sterowania ruchem lotniczym powstanie w Poznaniu

Foto: logistyka.rp.pl

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej 15 czerwca odebrała od wykonawcy Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w sąsiedztwie lotniska Poznań-Ławica. To pierwsza z inwestycji PAŻP w infrastrukturę na potrzeby Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Ośrodek Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu to trzypoziomowy, ekologiczny kompleks zbudowany w miejscu starej wieży radarowej. Wartość inwestycji wyniosła 91,5 mln zł. Kontrakt został zrealizowany w formule zaprojektuj i wybuduj w 25 miesięcy.

Czytaj więcej w: Za 3 lata ruszą w Polsce masowe usługi transportu dronami

W kompleksie o powierzchni niemal 10 tys. m kw. znajdują się dwie sale o powierzchni 1280 m kw. każda, dwie serwerownie i zaplecze socjalne dla zespołów kontrolerów, techników i programistów. Obiekt wyposażony jest w dwa niezależne zasilenia z sieci elektromagnetycznej i dodatkowo dwa agregaty prądotwórcze, które mogłyby zaopatrzyć w prąd średniej wielkości miasto.

– To pierwsza z inwestycji PAŻP z infrastrukturę na potrzeby CPK, to także miejsce w którym powstawać będą technologie wykorzystywane na wszystkich lotniskach – powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

PAŻP wspólnie z Politechniką Poznańską i Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym (PCSS) rozpoczął w czerwcu 2019 roku projekt NaviHub. – Laboratorium innowacji, które będzie tu miało swoją siedzibę, pozwoli także na dalszy rozwój systemu koordynacji lotów dronów PANSA UTM – wyjaśnia prezes PAŻP Janusz Janiszewski.

Czytaj więcej w: Ostatnia szansa samorządów, aby załapać się na koleje CPK

Inwestycja wpisuje się w plany budowy CPK, na terenie którego powstanie wieża konwencjonalna, ale technologia zdalna z wykorzystaniem nowego centrum sterowania w Poznaniu będzie stosowana jako rozwiązanie awaryjne.

– CPK to nie tylko nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy, to także szeroko rozumiana infrastruktura realizowana w różnych miejscach kraju. I tak jak PAŻP jest istotną częścią całego projektu CPK, tak mamy nadzieję, że rozwiązanie wypracowane w Ośrodku Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu będą służyły nie tylko CPK, ale też wszystkim portom regionalnym w Polsce – stwierdza prezes CPK Mikołaj Wild.

W ramach projektu CPK, 37 km na zachód od Warszawy, na 3 000 ha zostanie wybudowany ściśle zintegrowany z koleją i drogami Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach