Październikowe odbicie w rejestracjach ciężarówek

Rejestracje cięgników wyższe niż rok temu, spółki leasingowe objęły do czerwca wakacjami leasingowymi 170 tys. przedsiębiorców.

Publikacja: 05.11.2020 13:29

Październikowe odbicie w rejestracjach ciężarówek

Foto: logistyka.rp.pl

W październiku rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wyniosły 2436 sztuk i były o 7,2 proc. mniejsze niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Spadek od początku roku sięga 36,8 proc., podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jego dane wskazują, że wzrosły o 2,6 proc. do 1820 sztuk rejestracje ciągników siodłowych.

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton były o 1,7 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 2217 pojazdów. Na pierwszym miejscu z wynikiem 582 pojazdów znalazł się Daf, przed Volvo (451) i Scanią (395), wynika z rankingu przygotowanego przez PZPM.

Czytaj więcej w: Przewoźnicy raportują w ostatnich dniach lekkie osłabienie podaży ładunków

Licząc od początku roku spadek w najcięższej klasie przekroczył 38 proc. i systematycznie maleje. W czerwcu był ponad 50-procentowy. W grupie używanych pojazdów o dmc powyżej 3,5 ton spadek wynosi 9,6 proc (21 827 samochodów).

Leasing po trzech kwartałach roku

W segmencie finansowania pojazdów ciężarowych (pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t., ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy), Związek Polskiego Leasingu notuje po trzech kwartałach spadki, które rozpoczęły się jeszcze w czerwcu 2019 roku. I połowa roku przyniosła pogłębienie ujemnej dynamiki do -51,2% r/r.

""

logistyka.rp.pl

W samym trzecim kwartale tego roku dynamika finansowania tych pojazdów była na lekkim minusie -3,6% r/r. Skumulowane dane ZPL pokazują, że od początku roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 8,1 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie 39,4% r/r.

Czytaj więcej w: Brytyjscy przewoźnicy drogo zapłacą za bezumowny brexit

Gorsze wyniki są skutkiem zmniejszenia zakupów firm międzynarodowego transportu drogowego. Od stycznia do września 2020 r. finansowanie ciągników siodłowych spadło o 43,7% r/r, przy dodatniej dynamice za III kwartał (3,8% r/r), a wartość nowych kontraktów dotyczących finansowania naczep i przyczep była niższa o 39,2% r/r.

Firmy leasingowe oczekują stabilizacji poziomu finansowania w segmencie transportu ciężkiego: blisko 30 proc. firm spodziewa się malejącego popytu i tyle samo rosnącego.

Pomoc firm leasingowych

Polska branża leasingowa, pomimo spadającej liczby nowych kontraktów, zdecydowała się pomóc przedsiębiorcom w czasie kryzysu. Leasingodawcy – na wniosek swoich klientów – zmieniali harmonogramy spłat i odraczali spłatę rat leasingowych na okres od 3 do 6 miesięcy.

Czytaj więcej w: Wiemy, kiedy autostrada A2 dotrze na Białoruś

Od połowy marca do końca września 2020r., finansujący objęli wakacjami leasingowymi ponad 170 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do 380 tys. umów leasingu. Co istotne 95% pomocy zostało przyznane do końca czerwca 2020 roku – podkreśla przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Ewa Łuniewska.

Na początku listopada PKO Leasing zawarł porozumienie z ARP Leasing dotyczące sektorowego refinansowania umów leasingowych. Podobną umową podpisało Millennium Leasing.

W październiku rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wyniosły 2436 sztuk i były o 7,2 proc. mniejsze niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Spadek od początku roku sięga 36,8 proc., podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jego dane wskazują, że wzrosły o 2,6 proc. do 1820 sztuk rejestracje ciągników siodłowych.

Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton były o 1,7 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 2217 pojazdów. Na pierwszym miejscu z wynikiem 582 pojazdów znalazł się Daf, przed Volvo (451) i Scanią (395), wynika z rankingu przygotowanego przez PZPM.

Przewozy
Na drodze do zrównoważonego łańcucha dostaw
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Przewozy
Adriatyckie portowe tygrysy
Przewozy
Boom eksportowy polskiej żywności: czy trend będzie trwały?
Przewozy
Ceny spadają szybciej niż przewozy
Przewozy
Prognozy dla rynku TSL na 2023 rok. Spowolnienie we wszystkich sektorach