Rejestracje cięgników wyższe niż rok temu, spółki leasingowe objęły do czerwca wakacjami leasingowymi 170 tys. przedsiębiorców.
W październiku rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony wyniosły 2436 sztuk i były o 7,2 proc. mniejsze niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku. Spadek od początku roku sięga 36,8 proc., podlicza Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Jego dane wskazują, że wzrosły o 2,6 proc. do 1820 sztuk rejestracje ciągników siodłowych.
Rejestracje samochodów ciężarowych o dmc powyżej 16 ton były o 1,7 proc. mniejsze niż rok wcześniej i wyniosły 2217 pojazdów. Na pierwszym miejscu z wynikiem 582 pojazdów znalazł się Daf, przed Volvo (451) i Scanią (395), wynika z rankingu przygotowanego przez PZPM.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy raportują w ostatnich dniach lekkie osłabienie podaży ładunków
Licząc od początku roku spadek w najcięższej klasie przekroczył 38 proc. i systematycznie maleje. W czerwcu był ponad 50-procentowy. W grupie używanych pojazdów o dmc powyżej 3,5 ton spadek wynosi 9,6 proc (21 827 samochodów).
Leasing po trzech kwartałach roku
W segmencie finansowania pojazdów ciężarowych (pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t., ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy oraz autobusy), Związek Polskiego Leasingu notuje po trzech kwartałach spadki, które rozpoczęły się jeszcze w czerwcu 2019 roku. I połowa roku przyniosła pogłębienie ujemnej dynamiki do -51,2% r/r.
W samym trzecim kwartale tego roku dynamika finansowania tych pojazdów była na lekkim minusie -3,6% r/r. Skumulowane dane ZPL pokazują, że od początku roku branża leasingowa podpisała nowe kontrakty na pojazdy ciężarowe o łącznej wartości 8,1 mld zł, przy dynamice rynku na poziomie –39,4% r/r.
Czytaj więcej w: Brytyjscy przewoźnicy drogo zapłacą za bezumowny brexit
Gorsze wyniki są skutkiem zmniejszenia zakupów firm międzynarodowego transportu drogowego. Od stycznia do września 2020 r. finansowanie ciągników siodłowych spadło o 43,7% r/r, przy dodatniej dynamice za III kwartał (3,8% r/r), a wartość nowych kontraktów dotyczących finansowania naczep i przyczep była niższa o 39,2% r/r.
Firmy leasingowe oczekują stabilizacji poziomu finansowania w segmencie transportu ciężkiego: blisko 30 proc. firm spodziewa się malejącego popytu i tyle samo rosnącego.
Pomoc firm leasingowych
Polska branża leasingowa, pomimo spadającej liczby nowych kontraktów, zdecydowała się pomóc przedsiębiorcom w czasie kryzysu. Leasingodawcy – na wniosek swoich klientów – zmieniali harmonogramy spłat i odraczali spłatę rat leasingowych na okres od 3 do 6 miesięcy.
Czytaj więcej w: Wiemy, kiedy autostrada A2 dotrze na Białoruś
Od połowy marca do końca września 2020r., finansujący objęli wakacjami leasingowymi ponad 170 tys. przedsiębiorców, w odniesieniu do 380 tys. umów leasingu. Co istotne 95% pomocy zostało przyznane do końca czerwca 2020 roku – podkreśla przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu Ewa Łuniewska.
Na początku listopada PKO Leasing zawarł porozumienie z ARP Leasing dotyczące sektorowego refinansowania umów leasingowych. Podobną umową podpisało Millennium Leasing.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.