Przewozy humanitarne hamowane są przez brak polis ubezpieczeniowych

Co dalej z przewoźnikami wykonującymi przewozy na wschód? Jak im pomoc?

Publikacja: 08.03.2022 17:59

Przewozy humanitarne hamowane są przez brak polis ubezpieczeniowych

Foto: Służba Celna Białorusi

Na Ukrainę odbywają się tyko przewozy humanitarne. – Polisy ubezpieczeniowe nie obejmują krajów objętych wojną. Dlatego wiele transportów z pomocą humanitarną przeładowywanych jest na granicy. Zdarza się, że zamawiający pokrywa ryzyko utraty lub zniszczenia pojazdu, wtedy samochody z Polski wjeżdżają na Ukrainę – przyznaje przedstawiciel Regionu Podkarpackiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Furmanek. 

Czytaj więcej

Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód

Dodaje, że z pomocą często jeżdżą zestawy Państwowej Straży Pożarnej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przypomina o uproszczonych procedurach dla transportów pomocy humanitarnej organizowanych przez ambasadę Ukrainy w Polsce. Transporty z pomocą humanitarną realizowane przez wskazanych przez ambasadę przewoźników, są zwalniane z obowiązku uzyskania zezwolenia na przewozy w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, wykonywane na terytorium Polski oraz na trasie przez Polskę do Ukrainy.

Transporty z pomocą humanitarną, po ich wcześniejszym zgłoszeniu do Ministerstwa Infrastruktury, są także zwalniane z opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg. W GITD przez całą dobę pracuje specjalny zespół Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej, który na bieżąco aktualizuje bazę transportów humanitarnych, zwolnionych z opłaty w systemie e-TOLL. 

Czytaj więcej

Wojna wystraszyła armatorów i nadawców. Ceny za wysyłkę kontenerów wystrzeliły.

Wyraźnie zamiera ruch do Rosji i na Białoruś. – Przez główne przejście na Białoruś i Rosję w Koroszczynie systematycznie wyjeżdża z Polski coraz mniej samochodów. 7-8 marca było to ok. 200 pojazdów (różnych rejestracji) na liczącą 12 godzin zmianę, gdy wcześniej było po 500 na zmianę – porównuje wiceprezes Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników w Białej Podlaskiej Sławomir Kostjan. 

Zaznacza, że nadal utrzymuje się przyjazd samochodów (różnych rejestracji) do Polski i jest ich 400-500 na zamianę, czyli na dobę ok. 900 pojazdów. W większości są to przejazdy na pusto. – Embargo nałożone na przywożone z Rosji i Białorusi ładunki jak drewno, węgiel drzewny, sadza wprowadza zamęt. Jeśli kontrakt został zawarty po 2 marca, służby polskie już takich samochodów nie wpuszczają – tłumaczy Kostjan. 

Czytaj więcej

Na Białorusi „kolejowi partyzanci” blokują tory kolejowe

Przewoźnicy do tej pory jeżdżący na wschód zmieniają obsługiwane kierunki. – Częściowo ruszają na Szwecję. Stamtąd szło dużo ładunków na Ukrainę, teraz ze Szwecji jeżdżą na Rumunię i Bułgarię. Przedsiębiorcy ratują się, ale mają trudną sytuację, którą pogłębia jeszcze wysoka cena paliwa – podkreśla Kostjan. 

Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska zaproponował 7 marca, aby rząd zaoferował ładunki ze strony spółek Skarbu Państwa oraz agend rządowych tym przewoźnikom, którzy zwrócą białoruskie i rosyjskie zezwolenia. TLP nie wspomniał o przewoźnikach specjalizujących się w transporcie na Ukrainę, a także o tych firmach, które już wykonywały przewozy dla podmiotów państwowych. Jeżeli stracą obsługiwane dotąd zlecenia, kto im wypłaci odszkodowanie? 

Na Ukrainę odbywają się tyko przewozy humanitarne. – Polisy ubezpieczeniowe nie obejmują krajów objętych wojną. Dlatego wiele transportów z pomocą humanitarną przeładowywanych jest na granicy. Zdarza się, że zamawiający pokrywa ryzyko utraty lub zniszczenia pojazdu, wtedy samochody z Polski wjeżdżają na Ukrainę – przyznaje przedstawiciel Regionu Podkarpackiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Furmanek. 

Dodaje, że z pomocą często jeżdżą zestawy Państwowej Straży Pożarnej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przypomina o uproszczonych procedurach dla transportów pomocy humanitarnej organizowanych przez ambasadę Ukrainy w Polsce. Transporty z pomocą humanitarną realizowane przez wskazanych przez ambasadę przewoźników, są zwalniane z obowiązku uzyskania zezwolenia na przewozy w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, wykonywane na terytorium Polski oraz na trasie przez Polskę do Ukrainy.

Drogowy
Wielka kolejka tirów na Białoruś
Drogowy
Rolnicza blokada kraju i granic 20 marca
Drogowy
Rolnicy zablokują terminal w Świecku
Drogowy
Utrudnienia na przejściu w Barwinku i na granicy z Ukrainą
Drogowy
Solaris: nadchodzą tłuste lata