Przewozy humanitarne hamowane są przez brak polis ubezpieczeniowych

Co dalej z przewoźnikami wykonującymi przewozy na wschód? Jak im pomoc?

Publikacja: 08.03.2022 17:59

Przewozy humanitarne hamowane są przez brak polis ubezpieczeniowych

Foto: Służba Celna Białorusi

Na Ukrainę odbywają się tyko przewozy humanitarne. – Polisy ubezpieczeniowe nie obejmują krajów objętych wojną. Dlatego wiele transportów z pomocą humanitarną przeładowywanych jest na granicy. Zdarza się, że zamawiający pokrywa ryzyko utraty lub zniszczenia pojazdu, wtedy samochody z Polski wjeżdżają na Ukrainę – przyznaje przedstawiciel Regionu Podkarpackiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Furmanek. 

Czytaj więcej

Jak wywieźć zboże z Ukrainy? Bez niego światu może grozić głód

Dodaje, że z pomocą często jeżdżą zestawy Państwowej Straży Pożarnej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przypomina o uproszczonych procedurach dla transportów pomocy humanitarnej organizowanych przez ambasadę Ukrainy w Polsce. Transporty z pomocą humanitarną realizowane przez wskazanych przez ambasadę przewoźników, są zwalniane z obowiązku uzyskania zezwolenia na przewozy w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, wykonywane na terytorium Polski oraz na trasie przez Polskę do Ukrainy.

Transporty z pomocą humanitarną, po ich wcześniejszym zgłoszeniu do Ministerstwa Infrastruktury, są także zwalniane z opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg. W GITD przez całą dobę pracuje specjalny zespół Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej, który na bieżąco aktualizuje bazę transportów humanitarnych, zwolnionych z opłaty w systemie e-TOLL. 

Czytaj więcej

Wojna wystraszyła armatorów i nadawców. Ceny za wysyłkę kontenerów wystrzeliły.

Wyraźnie zamiera ruch do Rosji i na Białoruś. – Przez główne przejście na Białoruś i Rosję w Koroszczynie systematycznie wyjeżdża z Polski coraz mniej samochodów. 7-8 marca było to ok. 200 pojazdów (różnych rejestracji) na liczącą 12 godzin zmianę, gdy wcześniej było po 500 na zmianę – porównuje wiceprezes Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników w Białej Podlaskiej Sławomir Kostjan. 

Zaznacza, że nadal utrzymuje się przyjazd samochodów (różnych rejestracji) do Polski i jest ich 400-500 na zamianę, czyli na dobę ok. 900 pojazdów. W większości są to przejazdy na pusto. – Embargo nałożone na przywożone z Rosji i Białorusi ładunki jak drewno, węgiel drzewny, sadza wprowadza zamęt. Jeśli kontrakt został zawarty po 2 marca, służby polskie już takich samochodów nie wpuszczają – tłumaczy Kostjan. 

Czytaj więcej

Na Białorusi „kolejowi partyzanci” blokują tory kolejowe

Przewoźnicy do tej pory jeżdżący na wschód zmieniają obsługiwane kierunki. – Częściowo ruszają na Szwecję. Stamtąd szło dużo ładunków na Ukrainę, teraz ze Szwecji jeżdżą na Rumunię i Bułgarię. Przedsiębiorcy ratują się, ale mają trudną sytuację, którą pogłębia jeszcze wysoka cena paliwa – podkreśla Kostjan. 

Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska zaproponował 7 marca, aby rząd zaoferował ładunki ze strony spółek Skarbu Państwa oraz agend rządowych tym przewoźnikom, którzy zwrócą białoruskie i rosyjskie zezwolenia. TLP nie wspomniał o przewoźnikach specjalizujących się w transporcie na Ukrainę, a także o tych firmach, które już wykonywały przewozy dla podmiotów państwowych. Jeżeli stracą obsługiwane dotąd zlecenia, kto im wypłaci odszkodowanie? 

Na Ukrainę odbywają się tyko przewozy humanitarne. – Polisy ubezpieczeniowe nie obejmują krajów objętych wojną. Dlatego wiele transportów z pomocą humanitarną przeładowywanych jest na granicy. Zdarza się, że zamawiający pokrywa ryzyko utraty lub zniszczenia pojazdu, wtedy samochody z Polski wjeżdżają na Ukrainę – przyznaje przedstawiciel Regionu Podkarpackiego Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Tadeusz Furmanek. 

Dodaje, że z pomocą często jeżdżą zestawy Państwowej Straży Pożarnej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego przypomina o uproszczonych procedurach dla transportów pomocy humanitarnej organizowanych przez ambasadę Ukrainy w Polsce. Transporty z pomocą humanitarną realizowane przez wskazanych przez ambasadę przewoźników, są zwalniane z obowiązku uzyskania zezwolenia na przewozy w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy, wykonywane na terytorium Polski oraz na trasie przez Polskę do Ukrainy.

Drogowy
Zmotoryzowanych czeka blokada na DK 25
Drogowy
Rejestracje ciężarówek mogą odbić jesienią
Drogowy
Sankcje uderzyły w Białorusinów. Potężne kolejki na granicy z Polską
Drogowy
Czy przewoźników czeka fala pożarów ciężarówek?
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Drogowy
Fatalne wieści z rynku naczep