Brak komponentów uszczuplił przychody i zyskowność Solarisa

Solaris o krok od kolejnych rekordów przychodu i produkcji. Dostawcy jednak zawiedli.

Publikacja: 18.03.2022 10:30

Brak komponentów uszczuplił przychody i zyskowność Solarisa

Foto: Solaris Bus & Coach

Solaris zanotował w 2021 roku 721 mln euro przychodów, o 4 mln euro mniej niż w 2020 roku. Spadek wynika z braku komponentów, szczególnie dotkliwym w drugiej połowie 2021 roku. 

Z powodu trudności zaopatrzeniowych spółka wyprodukowała tylko 1492 autobusy (o 68 mniej niż rok wcześniej). Udział modeli elektrycznych i o niskiej emisji zmalał do 41 proc. całej produkcji, o 3 pp. mniej niż w 2020 roku. 

Czytaj więcej

Właściciel Famuru inwestuje w producenta akumulatorów litowo-jonowych

Portfel zamówień Solarisa na koniec 2021 roku miał wartość 794 mln euro i był o 81 mln większy niż na koniec 2020 roku. W sumie jest to ponad 1700 autobusów dla przeszło stu miast w osiemnastu państwach. Ponad 60 proc. z zamówionych autobusów jest zero- lub niskoemisyjna. 

Bolechowska spółka jest europejskim liderem w produkcji zeroemisyjnych autobusów, oferując napędy elektryczne z różnymi rodzajami akumulatorów i zasilania (trolejbusy) oraz z napędem wodorowym. 

W 2021 roku firma zdobyła 15,1 proc. rynku ekologicznych autobusów liczącego 2827 sztuk, zaś w latach 2012-2021 udział sięgnął 15,5 proc. rynku liczącego 7 548 sztuk, co oznacza, że konkurencja nadrabia opóźnienia. 

Czytaj więcej

eCMR wchodzi do przewozów drogowych tylnymi drzwiami

Solaris dostarczył 1200 zelektryfikowanych autobusów, ponad 50 wodorowych do ponad 140 miast w osiemnastu krajach. 

EBITDA spółki Solaris Bus & Coach wyniosła w 2021 roku 62 mln euro i była o 8 proc. mniejsza niż wypracowana w 2020 roku. Marża EBITDA sięgnęła 8,6 proc., gdy całej grupy 8,7 proc. 

Analitycy Zrzeszenia Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych UNIFE uważają, że spółka ma dobre perspektywy: zwiększająca się urbanizacja wymusza inwestycje w miejski transport. Średnie tempo wzrostu rynku autobusów miejskich do 2025 roku powinno wynieść 4,4 proc., gdy dla kolei spodziewany jest wzrost w tempie 2,3 proc. 

Solaris zanotował w 2021 roku 721 mln euro przychodów, o 4 mln euro mniej niż w 2020 roku. Spadek wynika z braku komponentów, szczególnie dotkliwym w drugiej połowie 2021 roku. 

Z powodu trudności zaopatrzeniowych spółka wyprodukowała tylko 1492 autobusy (o 68 mniej niż rok wcześniej). Udział modeli elektrycznych i o niskiej emisji zmalał do 41 proc. całej produkcji, o 3 pp. mniej niż w 2020 roku. 

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Nie ma jednomyślności wśród państw unijnych czy zamknąć granicę z Rosją
Drogowy
Pakiet Mobilności wtrącił europejski transport drogowy w chaos
Szynowy
Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy
Regulacje Ue
Obowiązek powrotu ciężarówek nie do ruszenia, chyba że TSUE stwierdzi inaczej
Regulacje Ue
Komisja Europejska utrudniła dodatkowo kabotaż wydłużając obowiązkową przerwę