Brak komponentów uszczuplił przychody i zyskowność Solarisa

Solaris o krok od kolejnych rekordów przychodu i produkcji. Dostawcy jednak zawiedli.

Publikacja: 18.03.2022 10:30

Brak komponentów uszczuplił przychody i zyskowność Solarisa

Solaris Bus & Coach

Foto: Solaris Bus & Coach

Solaris zanotował w 2021 roku 721 mln euro przychodów, o 4 mln euro mniej niż w 2020 roku. Spadek wynika z braku komponentów, szczególnie dotkliwym w drugiej połowie 2021 roku. 

Z powodu trudności zaopatrzeniowych spółka wyprodukowała tylko 1492 autobusy (o 68 mniej niż rok wcześniej). Udział modeli elektrycznych i o niskiej emisji zmalał do 41 proc. całej produkcji, o 3 pp. mniej niż w 2020 roku. 

Czytaj więcej

Właściciel Famuru inwestuje w producenta akumulatorów litowo-jonowych

Portfel zamówień Solarisa na koniec 2021 roku miał wartość 794 mln euro i był o 81 mln większy niż na koniec 2020 roku. W sumie jest to ponad 1700 autobusów dla przeszło stu miast w osiemnastu państwach. Ponad 60 proc. z zamówionych autobusów jest zero- lub niskoemisyjna. 

Bolechowska spółka jest europejskim liderem w produkcji zeroemisyjnych autobusów, oferując napędy elektryczne z różnymi rodzajami akumulatorów i zasilania (trolejbusy) oraz z napędem wodorowym. 

W 2021 roku firma zdobyła 15,1 proc. rynku ekologicznych autobusów liczącego 2827 sztuk, zaś w latach 2012-2021 udział sięgnął 15,5 proc. rynku liczącego 7 548 sztuk, co oznacza, że konkurencja nadrabia opóźnienia. 

Czytaj więcej

eCMR wchodzi do przewozów drogowych tylnymi drzwiami

Solaris dostarczył 1200 zelektryfikowanych autobusów, ponad 50 wodorowych do ponad 140 miast w osiemnastu krajach. 

EBITDA spółki Solaris Bus & Coach wyniosła w 2021 roku 62 mln euro i była o 8 proc. mniejsza niż wypracowana w 2020 roku. Marża EBITDA sięgnęła 8,6 proc., gdy całej grupy 8,7 proc. 

Analitycy Zrzeszenia Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych UNIFE uważają, że spółka ma dobre perspektywy: zwiększająca się urbanizacja wymusza inwestycje w miejski transport. Średnie tempo wzrostu rynku autobusów miejskich do 2025 roku powinno wynieść 4,4 proc., gdy dla kolei spodziewany jest wzrost w tempie 2,3 proc. 

Solaris zanotował w 2021 roku 721 mln euro przychodów, o 4 mln euro mniej niż w 2020 roku. Spadek wynika z braku komponentów, szczególnie dotkliwym w drugiej połowie 2021 roku. 

Z powodu trudności zaopatrzeniowych spółka wyprodukowała tylko 1492 autobusy (o 68 mniej niż rok wcześniej). Udział modeli elektrycznych i o niskiej emisji zmalał do 41 proc. całej produkcji, o 3 pp. mniej niż w 2020 roku. 

Pozostało 80% artykułu
Drogowy
Nie ma jednomyślności wśród państw unijnych czy zamknąć granicę z Rosją
Drogowy
Pakiet Mobilności wtrącił europejski transport drogowy w chaos
Szynowy
Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy
Regulacje Ue
Obowiązek powrotu ciężarówek nie do ruszenia, chyba że TSUE stwierdzi inaczej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Komisja Europejska utrudniła dodatkowo kabotaż wydłużając obowiązkową przerwę