Podczas ostatniego spotkania International Transport Forum, liczącej 63 kraje organizacji należącej do OECD i skupiające ministrów transportu, 15 marca, nie padły żaden apele o zamknięcie dla transportu granic z Rosją i Białorusią.
Czytaj więcej
Przewoźnicy nie znają jeszcze kosztów funkcjonowania w nowych warunkach, wzrosło ryzyko kar, a okres zawirowań może potrwać lata. Niskie ceny transportu nie wrócą.
Sekretarz generalny Young Tae Kim wezwał do natychmiastowego zakończenia wojny na Ukrainie. Podkreślił, że ITF powstał tuz po drugiej wojnie światowej jako Europejska Konferencje Ministrów Transportu w celu odbudowy zniszczonej europejskiej gospodarki. – Transport ma łączyć ludzi. W przeszłości przez długi czas współpracowaliśmy, aby stworzyć lepsze warunki dla rozwoju i życia. Jednak dzisiaj widzimy zniszczenie i kryzys humanitarny – stwierdził Kim.
Wszystkie przejazdy do Rosji są kontrolowane, wolno wywozić jedynie towary nie objęte sankcjami. - Sytuacja w Ukrainie oraz nakładane na Federację Rosyjską sankcje mają duży pośredni wpływ na globalne przepływy handlowe i logistyczne. Nie wiemy, jak zareaguje gospodarka, zwłaszcza niemiecka, która jest bardzo ważna dla gospodarki polskiej. Kuehne+Nagel zawiesiło wszystkie dostawy importowe do Federacji Rosyjskiej. W Ukrainie również operacje logistyczne zostały zawieszone – informuje dyrektor zarządzający Kuehne+Nagel w Polsce, Wojciech Sienicki.
Czytaj więcej
Sytuacja wśród przewoźników jest grobowa. Koszty wystrzeliły w górę, stawki za przewozy dojdą do 2-3 euro za wozokilometr, czyli będą ponad dwa razy wyższe niż miesiąc temu.