Podczas ostatniego spotkania International Transport Forum, liczącej 63 kraje organizacji należącej do OECD i skupiające ministrów transportu, 15 marca, nie padły żaden apele o zamknięcie dla transportu granic z Rosją i Białorusią. 

Czytaj więcej

Pakiet Mobilności wtrącił europejski transport drogowy w chaos

Sekretarz generalny Young Tae Kim wezwał do natychmiastowego zakończenia wojny na Ukrainie. Podkreślił, że ITF powstał tuz po drugiej wojnie światowej jako Europejska Konferencje Ministrów Transportu w celu odbudowy zniszczonej europejskiej gospodarki. – Transport ma łączyć ludzi. W przeszłości przez długi czas współpracowaliśmy, aby stworzyć lepsze warunki dla rozwoju i życia. Jednak dzisiaj widzimy zniszczenie i kryzys humanitarny – stwierdził Kim. 

Wszystkie przejazdy do Rosji są kontrolowane, wolno wywozić jedynie towary nie objęte sankcjami. - Sytuacja w Ukrainie oraz nakładane na Federację Rosyjską sankcje mają duży pośredni wpływ na globalne przepływy handlowe i logistyczne. Nie wiemy, jak zareaguje gospodarka, zwłaszcza niemiecka, która jest bardzo ważna dla gospodarki polskiej. Kuehne+Nagel zawiesiło wszystkie dostawy importowe do Federacji Rosyjskiej. W Ukrainie również operacje logistyczne zostały zawieszone – informuje dyrektor zarządzający Kuehne+Nagel w Polsce, Wojciech Sienicki. 

Czytaj więcej

Stają fabryki w Europie, a wraz z nimi transport drogowy

Sygnały płynące z Berlina są jednoznaczne.  Niemieccy decydenci, wśród nich kanclerz Scholz (SPD) i minister gospodarki Habeck (partia zielonych) podkreślają, że społeczeństwa nie można narażać na zbyt wysokie uciążliwości związane z wojną na Ukrainie. Troszczono się nawet o licznych Rosjan zamieszkujących Niemcy, którzy - gdyby odciąć od SWIFT wszystkie rosyjskie banki - mieliby w opinii niemieckiego rządu trudności w przekazywaniu środków pieniężnych do swoich rodzin w ojczyźnie. Znamienna była wypowiedź jednego z organizatorów niedawnego strajku niemieckich przewoźników drogowych w Kolonii, który uznał, że niemiecki rząd bardziej przejmuje się wojną niż losem tysięcy rodzimych przewoźników. Strajkujący podkreślali, że już niedługo branża ta zbankrutuje z powodu rekordowo wysokich cen ON, wskutek czego zapaść czeka również zaopatrzenie sklepów – przypomina prof. Paweł Lesiak z Katedry badań gospodarki niemieckiej SGH. 

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomina, że z Rosją lub Białorusią graniczą: Polska, Litwa, Łotwa, Estonia i Finlandia. – Zamknięcie granicy polskiej nic nie da, Musi to być decyzja podjęta na poziomie unijnym. Żeby restrykcje były skuteczne, musi się na nie zgodzić Rada Europy. To kompetencja rządów unijnych, a nie ministrów transportu – wyjaśnia minister Adamczyk.

Czytaj więcej

Dzięki specustawie będą pieniądze na kolejowe przewozy uciekinierów

W ostatnich dniach minister odbył konsultacja z rządami Litwy, Łotwy, Estonii oraz Finlandii. Trwają intensywne rozmowy na poziomie szefów państw unijnych. Jedna trzecia ministrów transportu jest za zamknięciem granic. Adamczyk przyznaje, że nie wiadomo czy i kiedy decyzja zapadnie, ale jeśli będzie podjęta, zostanie szybko wdrożona. 

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Na Ukrainę odbywają się za to przewozy humanitarne. Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber podał, że do 17 marca resort zwolnił z opłat myta blisko 6 tys. przejazdów humanitarnych z darami do Ukrainy z 26 państw Europy. Najwięcej aut jechało z Niemiec. 

Resort zwolnił także z obowiązku posiadania zezwolenia samochody ukraińskie które przyjeżdżają do Polski po pomoc humanitarną. Ze zwolnienia skorzystało już 3900 samochodów.