Nie ma jednomyślności wśród państw unijnych czy zamknąć granicę z Rosją

Przewozy samochodowe na wschód są cały czas wykonywane. Na Ukrainę płynie fala pomocy.

Publikacja: 18.03.2022 08:14

Nie ma jednomyślności wśród państw unijnych czy zamknąć granicę z Rosją

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Podczas ostatniego spotkania International Transport Forum, liczącej 63 kraje organizacji należącej do OECD i skupiające ministrów transportu, 15 marca, nie padły żaden apele o zamknięcie dla transportu granic z Rosją i Białorusią. 

Czytaj więcej

Pakiet Mobilności wtrącił europejski transport drogowy w chaos

Sekretarz generalny Young Tae Kim wezwał do natychmiastowego zakończenia wojny na Ukrainie. Podkreślił, że ITF powstał tuz po drugiej wojnie światowej jako Europejska Konferencje Ministrów Transportu w celu odbudowy zniszczonej europejskiej gospodarki. – Transport ma łączyć ludzi. W przeszłości przez długi czas współpracowaliśmy, aby stworzyć lepsze warunki dla rozwoju i życia. Jednak dzisiaj widzimy zniszczenie i kryzys humanitarny – stwierdził Kim. 

Wszystkie przejazdy do Rosji są kontrolowane, wolno wywozić jedynie towary nie objęte sankcjami. - Sytuacja w Ukrainie oraz nakładane na Federację Rosyjską sankcje mają duży pośredni wpływ na globalne przepływy handlowe i logistyczne. Nie wiemy, jak zareaguje gospodarka, zwłaszcza niemiecka, która jest bardzo ważna dla gospodarki polskiej. Kuehne+Nagel zawiesiło wszystkie dostawy importowe do Federacji Rosyjskiej. W Ukrainie również operacje logistyczne zostały zawieszone – informuje dyrektor zarządzający Kuehne+Nagel w Polsce, Wojciech Sienicki. 

Czytaj więcej

Stają fabryki w Europie, a wraz z nimi transport drogowy

Sygnały płynące z Berlina są jednoznaczne.  Niemieccy decydenci, wśród nich kanclerz Scholz (SPD) i minister gospodarki Habeck (partia zielonych) podkreślają, że społeczeństwa nie można narażać na zbyt wysokie uciążliwości związane z wojną na Ukrainie. Troszczono się nawet o licznych Rosjan zamieszkujących Niemcy, którzy - gdyby odciąć od SWIFT wszystkie rosyjskie banki - mieliby w opinii niemieckiego rządu trudności w przekazywaniu środków pieniężnych do swoich rodzin w ojczyźnie. Znamienna była wypowiedź jednego z organizatorów niedawnego strajku niemieckich przewoźników drogowych w Kolonii, który uznał, że niemiecki rząd bardziej przejmuje się wojną niż losem tysięcy rodzimych przewoźników. Strajkujący podkreślali, że już niedługo branża ta zbankrutuje z powodu rekordowo wysokich cen ON, wskutek czego zapaść czeka również zaopatrzenie sklepów – przypomina prof. Paweł Lesiak z Katedry badań gospodarki niemieckiej SGH. 

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomina, że z Rosją lub Białorusią graniczą: Polska, Litwa, Łotwa, Estonia i Finlandia. – Zamknięcie granicy polskiej nic nie da, Musi to być decyzja podjęta na poziomie unijnym. Żeby restrykcje były skuteczne, musi się na nie zgodzić Rada Europy. To kompetencja rządów unijnych, a nie ministrów transportu – wyjaśnia minister Adamczyk.

Czytaj więcej

Dzięki specustawie będą pieniądze na kolejowe przewozy uciekinierów

W ostatnich dniach minister odbył konsultacja z rządami Litwy, Łotwy, Estonii oraz Finlandii. Trwają intensywne rozmowy na poziomie szefów państw unijnych. Jedna trzecia ministrów transportu jest za zamknięciem granic. Adamczyk przyznaje, że nie wiadomo czy i kiedy decyzja zapadnie, ale jeśli będzie podjęta, zostanie szybko wdrożona. 

Na Ukrainę odbywają się za to przewozy humanitarne. Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber podał, że do 17 marca resort zwolnił z opłat myta blisko 6 tys. przejazdów humanitarnych z darami do Ukrainy z 26 państw Europy. Najwięcej aut jechało z Niemiec. 

Resort zwolnił także z obowiązku posiadania zezwolenia samochody ukraińskie które przyjeżdżają do Polski po pomoc humanitarną. Ze zwolnienia skorzystało już 3900 samochodów. 

Podczas ostatniego spotkania International Transport Forum, liczącej 63 kraje organizacji należącej do OECD i skupiające ministrów transportu, 15 marca, nie padły żaden apele o zamknięcie dla transportu granic z Rosją i Białorusią. 

Sekretarz generalny Young Tae Kim wezwał do natychmiastowego zakończenia wojny na Ukrainie. Podkreślił, że ITF powstał tuz po drugiej wojnie światowej jako Europejska Konferencje Ministrów Transportu w celu odbudowy zniszczonej europejskiej gospodarki. – Transport ma łączyć ludzi. W przeszłości przez długi czas współpracowaliśmy, aby stworzyć lepsze warunki dla rozwoju i życia. Jednak dzisiaj widzimy zniszczenie i kryzys humanitarny – stwierdził Kim. 

Pozostało 84% artykułu
Szynowy
Mobilne centrum dowodzenia kolejami ukraińskimi jeździ Pesą
Praca w logistyce
Od dzisiaj uproszczone formalności przy zatrudnianiu uchodźców z Ukrainy
Szynowy
Wojna Rosji z Ukrainą zagroziła istnieniu kolejowego chińskiego szlaku do Europy
Szynowy
Blisko co trzeci uchodźca z Ukrainy skorzystał w Polsce z kolei
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Regulacje Ue
Obowiązek powrotu ciężarówek nie do ruszenia, chyba że TSUE stwierdzi inaczej