Koszt odbudowy ukraińskich dróg szacowany jest na 900 miliardów hrywien, podał Ukrinform. – Odbudowa infrastruktury drogowej zajmie 2-4 lata. Uważamy, że słuszne byłoby przyciągnięcie środków zamrożonych w Rosji na tę odbudowę – stwierdził 5 czerwca pierwszy wiceszef Ukravtodora Andrija Iwko.
Administracja drogowa Ukrainy szacuje, że na Ukrainie do tej pory całkowicie zniszczono 24 000 km dróg i 302 konstrukcje inżynieryjne: mosty, wiadukty, estakady i przepusty. – Codziennie pracujemy nad odbudową. 930 km dróg zostało już naprawionych i zainstalowano 40 tymczasowych konstrukcji i objazdów – podkreślił Ivko.
Drogowcy zbudowali tymczasowe objazdy przepraw na drogach do Kijowa, Irpen, Buczy, Gostomel, Czernihowa, Charkowa, Sumy, Mikołajowa. Ukravtodor przywrócił ruch ciężarówek na autostradzie M-06 Kijów-Czop, w pobliżu zniszczonego mostu w pierwszych tygodniach po wysiedleniu w Stoyance zbudował tymczasowy przejazd kolejowy, ale ciężarówki muszą korzystać z objazdu – wylicza Ukravtodor.
Na początku czerwca otwarto ruch na gotowym odcinku autostrady H-31 w obwodzie dniepropietrowskim. To prawie 30 km autostrady na trasie Połtawa - Kijów. Podróż będzie szybsza, a ruch towarowy odbywać się będzie poza osiedlami.
Czytaj więcej
OECD przewiduje, że wywołana przez Rosję wojna będzie kosztowna dla całego świata, ucierpi również transport, także przez ciągnące się obostrzenia pandemiczne w Chinach.
Ukravtodor zawiesił wszystkie projekty budowlane na dużą skalę i skoncentrował siły i środki na odbudowie. Według Ukrinformu minister infrastruktury Ołeksandr Kubakow zaznaczył, że drogowcy mają problemy z dotkliwymi brakami materiałów i konstrukcji. Według niego dotyczy to zwłaszcza mostów pontonowych, które są niezbędne w czasie wojny.
Dodał, że Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad tym z międzynarodowymi partnerami, zainteresowanymi zbudowaniem wysokiej jakości i niezawodnego systemu logistycznego na Ukrainie. Ukravtodor podpisał niedawno umowę z Administracją Państwowych Rezerw Materiałowych Republiki Czeskiej na przekazywanie pomocy humanitarnej – dwóch mostów pontonowych o długości 36 metrów każdy.
W połowie kwietnia zespół naukowców z Kijowskiej Wyższej Szkoły Ekonomii oszacował wstępnie straty infrastruktury ukraińskiej. Od 24 lutego do 11 kwietnia spowodowane przez Rosjan szkody wycenili na ponad 80 mld euro, w tym w sieci drogowej na blisko 28,3 mld dol., w mostach 1,5 mld dol., w lotniskach cywilnych 6,8 mld dol., w sieci kolejowej na 2,2 mld dol.
Czytaj więcej
Wielki wysiłek organizacyjny sprawił, że uchodźcy z Ukrainy bezpiecznie rozjechali się po Polsce, część trafiła także do innych krajów.
Zdaniem ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego, konsekwencje gospodarcze kryzysu będziemy ponosić jeszcze przez wiele lat po zakończeniu konfliktu. Dla naszego kraju oznacza to: dalszy wzrost inflacji, pogorszenie struktury długu publicznego, podwyżki cen paliw i energii, ale nie tylko.