Koszt odbudowy ukraińskich dróg szacowany jest na 900 miliardów hrywien, podał Ukrinform. – Odbudowa infrastruktury drogowej zajmie 2-4 lata. Uważamy, że słuszne byłoby przyciągnięcie środków zamrożonych w Rosji na tę odbudowę – stwierdził 5 czerwca pierwszy wiceszef Ukravtodora Andrija Iwko. 

Administracja drogowa Ukrainy szacuje, że na Ukrainie do tej pory całkowicie zniszczono 24 000 km dróg i 302 konstrukcje inżynieryjne: mosty, wiadukty, estakady i przepusty. – Codziennie pracujemy nad odbudową. 930 km dróg zostało już naprawionych i zainstalowano 40 tymczasowych konstrukcji i objazdów – podkreślił Ivko. 

Drogowcy zbudowali tymczasowe objazdy przepraw na drogach do Kijowa, Irpen, Buczy, Gostomel, Czernihowa, Charkowa, Sumy, Mikołajowa. Ukravtodor przywrócił ruch ciężarówek na autostradzie M-06 Kijów-Czop, w pobliżu zniszczonego mostu w pierwszych tygodniach po wysiedleniu w Stoyance zbudował tymczasowy przejazd kolejowy, ale ciężarówki muszą korzystać z objazdu – wylicza Ukravtodor. 

Na początku czerwca otwarto ruch na gotowym odcinku autostrady H-31 w obwodzie dniepropietrowskim. To prawie 30 km autostrady na trasie Połtawa - Kijów. Podróż będzie szybsza, a ruch towarowy odbywać się będzie poza osiedlami. 

Czytaj więcej

W TSL pierwsze półrocze równie dobre jak 2021 rok, ale na horyzoncie ochłodzenie

Ukravtodor zawiesił wszystkie projekty budowlane na dużą skalę i skoncentrował siły i środki na odbudowie. Według Ukrinformu minister infrastruktury Ołeksandr Kubakow zaznaczył, że drogowcy mają problemy z dotkliwymi brakami materiałów i konstrukcji. Według niego dotyczy to zwłaszcza mostów pontonowych, które są niezbędne w czasie wojny. 

Dodał, że Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad tym z międzynarodowymi partnerami, zainteresowanymi zbudowaniem wysokiej jakości i niezawodnego systemu logistycznego na Ukrainie. Ukravtodor podpisał niedawno umowę z Administracją Państwowych Rezerw Materiałowych Republiki Czeskiej na przekazywanie pomocy humanitarnej – dwóch mostów pontonowych o długości 36 metrów każdy.

W połowie kwietnia zespół naukowców z Kijowskiej Wyższej Szkoły Ekonomii oszacował wstępnie straty infrastruktury ukraińskiej. Od 24 lutego do 11 kwietnia spowodowane przez Rosjan szkody wycenili na ponad 80 mld euro, w tym w sieci drogowej na blisko 28,3 mld dol., w mostach 1,5 mld dol., w lotniskach cywilnych 6,8 mld dol., w sieci kolejowej na 2,2 mld dol. 

Czytaj więcej

Co drugi uciekinier skorzystał z bezpłatnych pociągów PKP IC

Zdaniem ekspertów Polskiego Instytutu Ekonomicznego, konsekwencje gospodarcze kryzysu będziemy ponosić jeszcze przez wiele lat po zakończeniu konfliktu. Dla naszego kraju oznacza to: dalszy wzrost inflacji, pogorszenie struktury długu publicznego, podwyżki cen paliw i energii, ale nie tylko.