Działająca przy Ministerstwie Infrastruktury KRBRD wylicza, że koszt wypadków drogowych wyniósł 35,8 mld zł, tj. 91 proc. ogółu kosztów wszystkich zdarzeń (spadek o 20 proc. w stosunku do 2018 roku). Koszt kolizji drogowych wyniósł 3,5 mld zł, tj. 9 proc. ogółu kosztów wszystkich zdarzeń (spadek o 70 proc. w stosunku do 2018 roku).
Łącznie koszty zdarzeń drogowych stanowiły 1,5 proc. polskiego PKB (w porównaniu do 2,7 proc. w 2018 roku, spadek o 1,2 pp.). – Pomimo znaczącego spadku, polskiego społeczeństwa nadal nie stać na ponoszenie wciąż wysokich kosztów wypadków drogowych. Dlatego działania podejmowane przez MI i KRBRD skupiają się przede wszystkim na zmniejszeniu liczby ich ofiar. Szansy tej upatrujemy w realizacji nowego Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021-2030. W jego realizację zaangażowanych jest wiele podmiotów na poziomie rządowym i samorządowym, a także m.in. Policja czy Straż Pożarna. Krajowa Rada BRD na poziomie operacyjnym realizuje między innymi działania z zakresu programowania i monitoringu, badań i analiz, edukacji i promocji, szkoleń kadr brd oraz rozwijania współpracy z regionami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami zagranicznymi – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Czytaj więcej
Rozbudowa floty elektrycznych ciężarówek wymusi budowę setek ładowarek. Mogą one wyczerpać moce przyłączeniowe.
KRBRD podliczyło, że całoroczne utrzymanie i praca jednostek operacyjnych interweniujących na drogach (wypadków i kolizji) w roku 2021 oszacowano na poziomie 6,9 mld zł, co oznacza ich spadek o 29 proc. w stosunku do roku 2018 (wówczas 8,9 mld zł).
Roczne koszty pogrzebów wraz z wcześniejszymi czynnościami patomorfologicznymi na skutek wypadków drogowych roku w 2021 wyniosły 29,3 mln zł, co oznacza, że odnotowano ich spadek o 26 proc. w stosunku do roku 2018. Koszty hospitalizacji ofiar wypadków drogowych oszacowano na poziomie 252,7 mln zł, co oznacza, że spadły o 37 proc. w stosunku do roku 2018.