Potrzebne unijne pieniądze na Via Carpatia i Rail Carpatia

Polska i kraje Trójmorza uważają, że potrzebne są nowe korytarze transportowe na osi północ-południe, ponieważ dotychczas to połączenie było zaniedbane.

Publikacja: 08.06.2022 10:11

Potrzebne unijne pieniądze na Via Carpatia i Rail Carpatia

Foto: Ministerstwo Infrastruktury

Polska wraz z krajami Trójmorza, a także Mołdawią oraz Ukrainą ubiega się o rewizję Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w kontekście propozycji utworzenia Korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Kraje zabiegają o objęcie południkowych korytarzy drogowych i kolejowych dofinansowaniem unijnym w ramach rozbudowy sieci TEN-T. – Zbyt długo byliśmy uzależnieni od połączeń wschód-zachód. Dzisiaj okazuje się, że one nie są wystarczające. Musimy być jak bardziej aktywni i dążyć do tego, by tak ukształtować sieć TEN-T, ażeby odpowiadała nowym wyzwaniom – podkreślił wiceminister transportu i komunikacji Litwy Julius Skačkauskas. 

Brak dobrych połączeń

Minister transportu i komunikacji Bułgarii Nikolay Sabev zaznaczył, że redefinicja korytarzy Sieci TEN-T jest w dzisiejszej sytuacji koniecznością. – Jesteśmy wciąż na niskim poziomie, jeśli chodzi o połączenia na osi północ-południe. Zaczęło to być szczególnie widoczne po wybuchu wojny – powiedział. – Powinniśmy zbudować 5 nowych mostów na Dunaju, na granicy z Rumunią. Podejmujemy działania w tym kierunku. Jest to konieczne, aby móc mówić o lepszym połączeniu północy z południem Europy – dodał Sabev.

Czytaj więcej

Wojna na Ukrainie omal nie wykoleiła rynku magazynowego

Natomiast wiceminister transportu i infrastruktury Rumunii Adrian Foghiș wskazał na gospodarcze korzyści z rozbudowy infrastruktury. – Rozbudowa szlaków komunikacyjnych na osi północ-południe znajduje się wśród naszych strategicznych projektów – zapewnił Foghiș. Wskazał też na Mołdawię jako kraj, którego rola w kwestii budowania spójnych połączeń w tej części Europy, jest bardzo istotna. – W nowej sytuacji geopolitycznej okazuje się, że Mołdawia jest ważnym partnerem w rozmowach o rozwoju transportu – zaznaczył wicepremier Mołdawii, minister transportu tego kraju Spînu Andrei. Przypomniał też, że tranzyt towarów z terytorium Ukrainy do krajów Unii Europejskiej nie jest możliwy bez udziału Mołdawii i dlatego rozwój współpracy jego kraju z państwami Trójmorza jest konieczny. 

– Wzdłuż wschodniej granicy Polski, która jest przecież także wschodnią granicą NATO i Unii Europejskiej, budujemy szlak Via Carpatia. Inicjatywę budowy tego połączenia, które docelowo połączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim, zgłosił w 2006 roku Prezydent RP Lech Kaczyński. Budowa tej drogi między Lublinem a Rzeszowem została właśnie zakończona. Sam szlak Via Carpatia jest nazywany kręgosłupem transportowym Trójmorza – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej

Kurierzy i przesyłki reklamowe ciągną rynek pocztowy, Poczta Polska traci rynek

Drogowa trasa Via Carpatia powinna być uzupełniona kolejowym korytarzem Rail Carpatia. – Musimy zrobić wszystko, aby nie były one przedzielone niezrealizowanymi fragmentami. To kwestia rozwoju, to także kwestia bezpieczeństwa – dodał Adamczyk. – Liczymy na to, że w państwach bałtyckich przygotowania i realizacja programu Rail Baltica staną się tak samo sprawne jak w Polsce – powiedział Adamczyk.

Drogi na dziś, drogi na jutro

Układ drogowy odzwierciedla bieżące potrzeby gospodarki. W 2020 roku wartość polskiej wymiany handlowej przekroczyła 530 mld dol., z tego udział Niemiec w imporcie sięgnął 22 proc., a w eksporcie 29 proc. 

Na kraje Europy Środkowo-Wschodniej przypadło po 6 proc. w polskim imporcie oraz eksporcie, a ich udział od dekad maleje. W ramach wymiany handlowej z krajami UE udział np. Litwy wyniósł w 2020 roku ,12 proc. w imporcie oraz 2 proc. w eksporcie. W przypadku Rumunii te odsetki wynosiły (odpowiednio) 1,7 i 2,8. 

Czytaj więcej

Ekoenergetyka o całe lata przed Siemensem

Budowa dróg samochodowych i kolejowych w korytarzu północ-południe umożliwi aktywizację gospodarczą regionu i będzie stanowić ułatwienie dla rozwoju lokalnych firm na sąsiednich rynkach. 

Spotkania w sprawie finansowania nowych korytarzy odbyły się 7 czerwca w Lublinie podczas Samorządowego Kongresu Trójmorza. 

Polska wraz z krajami Trójmorza, a także Mołdawią oraz Ukrainą ubiega się o rewizję Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w kontekście propozycji utworzenia Korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie. 

Kraje zabiegają o objęcie południkowych korytarzy drogowych i kolejowych dofinansowaniem unijnym w ramach rozbudowy sieci TEN-T. – Zbyt długo byliśmy uzależnieni od połączeń wschód-zachód. Dzisiaj okazuje się, że one nie są wystarczające. Musimy być jak bardziej aktywni i dążyć do tego, by tak ukształtować sieć TEN-T, ażeby odpowiadała nowym wyzwaniom – podkreślił wiceminister transportu i komunikacji Litwy Julius Skačkauskas. 

Pozostało 85% artykułu
Morski
Ukraińska pszenica z Gdańska
Drogowy
Ceny aut i transportu drogowego wystrzelą w kosmos
Szynowy
Intercity pobiło rekord przewozów. Pasażerowie przesiedli się z aut na kolej
Drogowy
Elektroniczny list przewozowy bardzo powoli zdobywa popularność
Drogowy
Rusza projektowanie dużej obwodnicy Warszawy
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.