Potrzebne unijne pieniądze na Via Carpatia i Rail Carpatia

Polska i kraje Trójmorza uważają, że potrzebne są nowe korytarze transportowe na osi północ-południe, ponieważ dotychczas to połączenie było zaniedbane.

Publikacja: 08.06.2022 10:11

Potrzebne unijne pieniądze na Via Carpatia i Rail Carpatia

Ministerstwo Infrastruktury

Foto: Ministerstwo Infrastruktury

Polska wraz z krajami Trójmorza, a także Mołdawią oraz Ukrainą ubiega się o rewizję Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w kontekście propozycji utworzenia Korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

Kraje zabiegają o objęcie południkowych korytarzy drogowych i kolejowych dofinansowaniem unijnym w ramach rozbudowy sieci TEN-T. – Zbyt długo byliśmy uzależnieni od połączeń wschód-zachód. Dzisiaj okazuje się, że one nie są wystarczające. Musimy być jak bardziej aktywni i dążyć do tego, by tak ukształtować sieć TEN-T, ażeby odpowiadała nowym wyzwaniom – podkreślił wiceminister transportu i komunikacji Litwy Julius Skačkauskas. 

Brak dobrych połączeń

Minister transportu i komunikacji Bułgarii Nikolay Sabev zaznaczył, że redefinicja korytarzy Sieci TEN-T jest w dzisiejszej sytuacji koniecznością. – Jesteśmy wciąż na niskim poziomie, jeśli chodzi o połączenia na osi północ-południe. Zaczęło to być szczególnie widoczne po wybuchu wojny – powiedział. – Powinniśmy zbudować 5 nowych mostów na Dunaju, na granicy z Rumunią. Podejmujemy działania w tym kierunku. Jest to konieczne, aby móc mówić o lepszym połączeniu północy z południem Europy – dodał Sabev.

Czytaj więcej

Wojna na Ukrainie omal nie wykoleiła rynku magazynowego

Natomiast wiceminister transportu i infrastruktury Rumunii Adrian Foghiș wskazał na gospodarcze korzyści z rozbudowy infrastruktury. – Rozbudowa szlaków komunikacyjnych na osi północ-południe znajduje się wśród naszych strategicznych projektów – zapewnił Foghiș. Wskazał też na Mołdawię jako kraj, którego rola w kwestii budowania spójnych połączeń w tej części Europy, jest bardzo istotna. – W nowej sytuacji geopolitycznej okazuje się, że Mołdawia jest ważnym partnerem w rozmowach o rozwoju transportu – zaznaczył wicepremier Mołdawii, minister transportu tego kraju Spînu Andrei. Przypomniał też, że tranzyt towarów z terytorium Ukrainy do krajów Unii Europejskiej nie jest możliwy bez udziału Mołdawii i dlatego rozwój współpracy jego kraju z państwami Trójmorza jest konieczny. 

– Wzdłuż wschodniej granicy Polski, która jest przecież także wschodnią granicą NATO i Unii Europejskiej, budujemy szlak Via Carpatia. Inicjatywę budowy tego połączenia, które docelowo połączy Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim, zgłosił w 2006 roku Prezydent RP Lech Kaczyński. Budowa tej drogi między Lublinem a Rzeszowem została właśnie zakończona. Sam szlak Via Carpatia jest nazywany kręgosłupem transportowym Trójmorza – podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Czytaj więcej

Kurierzy i przesyłki reklamowe ciągną rynek pocztowy, Poczta Polska traci rynek

Drogowa trasa Via Carpatia powinna być uzupełniona kolejowym korytarzem Rail Carpatia. – Musimy zrobić wszystko, aby nie były one przedzielone niezrealizowanymi fragmentami. To kwestia rozwoju, to także kwestia bezpieczeństwa – dodał Adamczyk. – Liczymy na to, że w państwach bałtyckich przygotowania i realizacja programu Rail Baltica staną się tak samo sprawne jak w Polsce – powiedział Adamczyk.

Drogi na dziś, drogi na jutro

Układ drogowy odzwierciedla bieżące potrzeby gospodarki. W 2020 roku wartość polskiej wymiany handlowej przekroczyła 530 mld dol., z tego udział Niemiec w imporcie sięgnął 22 proc., a w eksporcie 29 proc. 

Na kraje Europy Środkowo-Wschodniej przypadło po 6 proc. w polskim imporcie oraz eksporcie, a ich udział od dekad maleje. W ramach wymiany handlowej z krajami UE udział np. Litwy wyniósł w 2020 roku ,12 proc. w imporcie oraz 2 proc. w eksporcie. W przypadku Rumunii te odsetki wynosiły (odpowiednio) 1,7 i 2,8. 

Czytaj więcej

Ekoenergetyka o całe lata przed Siemensem

Budowa dróg samochodowych i kolejowych w korytarzu północ-południe umożliwi aktywizację gospodarczą regionu i będzie stanowić ułatwienie dla rozwoju lokalnych firm na sąsiednich rynkach. 

Spotkania w sprawie finansowania nowych korytarzy odbyły się 7 czerwca w Lublinie podczas Samorządowego Kongresu Trójmorza. 

Polska wraz z krajami Trójmorza, a także Mołdawią oraz Ukrainą ubiega się o rewizję Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T w kontekście propozycji utworzenia Korytarza Bałtyk – Morze Czarne/Egejskie. 

Kraje zabiegają o objęcie południkowych korytarzy drogowych i kolejowych dofinansowaniem unijnym w ramach rozbudowy sieci TEN-T. – Zbyt długo byliśmy uzależnieni od połączeń wschód-zachód. Dzisiaj okazuje się, że one nie są wystarczające. Musimy być jak bardziej aktywni i dążyć do tego, by tak ukształtować sieć TEN-T, ażeby odpowiadała nowym wyzwaniom – podkreślił wiceminister transportu i komunikacji Litwy Julius Skačkauskas. 

Pozostało 85% artykułu
Morski
Ukraińska pszenica z Gdańska
Drogowy
Ceny aut i transportu drogowego wystrzelą w kosmos
Szynowy
Intercity pobiło rekord przewozów. Pasażerowie przesiedli się z aut na kolej
Drogowy
Elektroniczny list przewozowy bardzo powoli zdobywa popularność
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Rusza projektowanie dużej obwodnicy Warszawy