Rośnie liczba zapytań, ale upowszechnienie jest małe – przyznaje Karol Biela z Trans Assist, dostawcy oprogramowania do e-CMR. Nadawcy i spedycje w większości dopiero rozważają korzystanie z elektronicznych listów przewozowych. Możliwe, że e-faktura, która od przyszłego roku będzie w Polsce obowiązkowa, przyspieszy popularyzację także eCMR.
Duże spedycje cyfrowe jak sennder usiłują wprowadzić własny system eCMR, podobnie jak IRU.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
Komisja Europejska we Wniosku o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego szacuje, że 99 % operacji transportu międzynarodowego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystuje dokumenty papierowe na którymś z etapów operacji.
Agata Horzela z GS1 Polska wskazuje, że cyfrowe dokumenty są znacznie tańsze od papierowych. – Proces administracji papierowego listu przewozowego wynosi 23 minuty, niesie to za sobą koszty rzędu 15,61 zł. Przy zastosowaniu elektronicznego listu przewozowego czas obsługi maleje do 9 minut, co redukuje koszty do 6,11 zł na jednym dokumencie! – wylicza Horzela.