Kurierzy i przesyłki reklamowe ciągną rynek pocztowy, Poczta Polska traci rynek

Cały rynek pocztowy urósł w 2021 roku o 13,9 %, w tempie znacznie wyprzedzającym wzrost polskiego PKB wynoszącym 5,9%, wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Publikacja: 07.06.2022 20:17

Kurierzy i przesyłki reklamowe ciągną rynek pocztowy, Poczta Polska traci rynek

Poczta Polska

Foto: Poczta Polska

Wartość rynku wzrosła o 1,3 mld zł do 12,8 mld zł. Liczba przesyłek sięgnęła 1,94 mld sztuk, o 3,2 % więcej r/r. Poczta Polska jest największym graczem, który obsłużył 1 174,2 mln usług, mniej o 7,2 %. Przychody z tego tytułu przekroczyły 5,1 mld zł, o 3,3 % mniej niż w 2020 roku. Operatorzy niezależni zrealizowali 760,9 mln usług, ale zanotowali 7,7 mld zł przychodów. 

Czytaj więcej

Najlepszy rok w historii branży TSL. Ranking Logistyki

W roku 2021 branża kurierska zwiększyła swoje przychody w odniesieniu do roku 2020 do 8,6 mld zł, o blisko 1,4 mld zł osiągając tym samym ponad 20-proc. tempo wzrostu. Liczba dostarczonych przesyłek wzrosła o niemal 141 mln sztuk w stosunku do 2020 roku (wzrost o 22,1 proc.), sięgając liczby 776 mln sztuk, wynika z raportu UKE. 

Oznacza to, że w 2021 do rąk Polaków każdego dnia trafiało ponad 2 mln przesyłek kurierskich. – Segment, mimo odnotowywania świetnych wyników, mierzy się również z licznymi problemami – zastrzega Damian Kołata z Cushman&Wakefield. 

Rosnące koszty zjadają marże. Wzrost wynagrodzeń oraz cen paliw przełożył się na wyraźny wzrost kosztów prowadzenia działalności kurierskiej w Polsce. 

Segment listowy nadal maleje, choć w roku ubiegłym były one zdecydowanie mniejsze niż w 2020. Liczba wysłanych listów zmniejszyła się o 79 mln sztuk rok do roku i spadła o 7,5 proc. do 975,7 mln sztuk. 

Czytaj więcej

Ukraińska pszenica z Gdańska

Segment przesyłek reklamowych urósł o 1,7% wolumenowo i 8,6% wartościowo. W 2020 roku rynek przesyłek reklamowych zanotował ponad 13% spadek. 

Speedmail, największy niezależny operator pocztowy spośród 133 zarejestrowanych przez UKE, umocnił się. – W segmencie korespondencji biznesowej i masowej, pozytywnie wyróżnia się na tle ogólnych trendów. Rok 2021 zakończyliśmy 20-proc. wzrostem sprzedaży liczonej rok do roku. Poza wynikiem sprzedaży, w roku 2021 zwiększyliśmy także nasz zasięg terytorialny. Dzięki nowym placówkom otwieranym w miejscowościach liczących 20-30 tys. mieszkańców docieramy z przesyłkami do jeszcze większej grupy odbiorców. Niezwykle cieszy nas także fakt, że w 2021 wśród naszych klientów pojawił się szereg jednostek samorządowych, takich jak urzędy miast czy spółki komunalne – wymienia prezes zarządu Speedmail Janusz Konopka.

Spodziewa się, że wojna oraz inflacja wpłyną na rynek pocztowy. – Podejrzewam jednak, że kierunek, w którym zmierza polski rynek, pozostanie taki sam. Popularność zakupów przez Internet oraz usług kurierskich raczej nie zmaleje, dlatego branża może być spokojna i liczyć na kolejne wzrosty. Jeżeli chodzi o realizowane przez Speedmail przesyłki listowe również nie zakładam gwałtownych spadków. U niektórych klientów, m.in. w firmach windykacyjnych, obserwujemy wręcz zwiększone zapotrzebowanie na nasze usługi – podkreśla Konopka. 

Czytaj więcej

Ceny aut i transportu drogowego wystrzelą w kosmos

Branża dysponowała 38,6 tys. placówkami pocztowymi, 18 tysiącami automatów paczkowych i zatrudniała średniorocznie wg. UKE 90,5 tys. osób, mniej o 3,2 % niż w 2020 roku. 

Elektromobilność
Ekoenergetyka o całe lata przed Siemensem
Szynowy
Intercity pobiło rekord przewozów. Pasażerowie przesiedli się z aut na kolej
Drogowy
Elektroniczny list przewozowy bardzo powoli zdobywa popularność
Szynowy
Kazachstan inwestuje w porty morskie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Rusza projektowanie dużej obwodnicy Warszawy