Głosowany będzie pakiet opracowany przez parlamentarną komisję transportu ENVI. Głosowała ona 17 maja nad objęciem w 2027 roku transportu samochodowego systemem handlu emisjami (ETS 2). Prywatne pojazdy zostaną objęte ETS 2 po 2029 roku. – Posłowe zdecydują o przyszłości branży motoryzacyjnej, bo przegłosowanie propozycji KE będzie oznaczało w praktyce możliwość rejestracji od 2035 roku tylko bateryjnych i wodorowych aut. Również zostanie przegłosowane prowadzenia systemu handlu emisjami dla pojazdów ciężarowych – dodaje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.
Czytaj więcej
Po pandemicznym 2020 roku, kolejny przyniósł zdecydowane odbicie, wzrosły przychody i zatrudnienie.
Uważa, że wejście w życie tych rozwiązań będzie fundamentalną zmianą nie tylko dla branży motoryzacyjnej, ale również dla osób indywidualnych, firm i przewoźników. – Wszystko wskazuje na to, że taka dostępność samochodów, z jaką mieliśmy do czynienia jeszcze 10 czy 15 lat temu, znacznie się zmniejszy, szczególnie dla indywidulanych użytkowników, i zwłaszcza w krajach Europy środkowej – obawia się prezes PZMP.
Czytaj więcej
PKP Intercity pobiło w maju rekord przewozów. Pomogły promocje biletów i drożejące paliwo.
Zaniepokojeni sią także przewoźnicy. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego IRU uważa, że obciążenie opłatami środowiskowymi transportu, bez jednoczesnego wprowadzenia podobnych opłat dla użytkowników indywidulanych zrujnuje przewozy publiczne. – Bez objęcia systemem opłat ETS 2 większości użytkowników dróg, system będzie nieefektywnym i drogim ćwiczeniem, który nie zapewni funduszy na osiągnięcie unijnych celów klimatycznych – uważa dyrektorka przedstawicielstwa IRU przy EU Raluca Marian.