W pierwszej połowie roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły ok. 1,64 mld zł, zwiększając się o 25,1 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2021 r. Grupa sprzedała 11 946 sztuk produktów, o 9,6 proc. więcej niż rok wcześniej. – Pomimo rosnących kosztów produkcji, wypracowaliśmy marżę EBITDA sięgającą 6,0 proc, a nasz backlog jest na bezpiecznym poziomie. Ze względu na niestabilną sytuację geopolityczną oraz obserwowane schłodzenie popytu, nasze wysiłki koncentrują się obecnie na jak najskuteczniejszym ograniczeniu wpływu negatywnego otoczenia rynkowego na wyniki finansowe. Dbamy zarówno o zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw, jak i o bezpieczeństwo energetyczne Grupy – podkreśla CEO Grupy Wielton Mariusz Golec. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!

W okresie styczeń - czerwiec 2022 r. zysk netto Grupy wyniósł 85,8 mln zł, wobec 41,1 mln zł przed rokiem oraz 0,8 mln zł straty netto w 2020 r. Zysk EBITDA zwiększył się o 6,6 proc. do 97,6 mln zł. Po pierwszym półroczu 2020 r. EBITDA wyniosła 23,8 mln zł. 

Zdarzenia o charakterze jednorazowym, ujęte w drugim kwartale wyniosły 53,9 mln zł. Chodzi m.in. aktualizacja szacunku zobowiązania do rozliczenia przejęcia pełnej kontroli nad Lawrence David, rozliczanie transakcji nabycia Guillén oraz skorzystanie ze strefowej tarczy podatkowej.

We Francji brak rąk do pracy

Spółka Wielton utrzymała pozycję wicelidera polskiego rynku, na którą awansowała w czwartym kwartale 2021 r. W pierwszym półroczu jej udziały w rynku wyniosły niemal 16 proc. Rejestracje pojazdów z oferty Wieltonu zwiększyły się o 21 proc. W tym samym okresie rynek polski zmalał o 8 proc. Przychody spółki na polskim rynku zwiększyły się rdr. o 43,7 proc. do 335,9 mln zł. Jej bank zamówień na koniec czerwca liczył 5 808 sztuk, co oznacza spadek o prawie 14 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. 

Czytaj więcej

Wodorowe ciężarówki to ślepa uliczka w rozwoju taboru

We Francji, gdzie rynek zanotował spadek o 2 proc., spółka Fruehauf zanotowała 2,2-procentowy spadek rejestracji, ale utrzymała pozycję lidera branży z udziałami na poziomie 20 proc. (rok wcześniej 20,6 proc.), a jej przychody zwiększyły się o niemal 11 proc. do 380,9 mln zł. Portfel zamówień liczy 1852 sztuki. 

Wyniki spółki pozostawały pod presją trudnej sytuacji na rynku pracowniczym we Francji (problemy z pozyskaniem pracowników oraz rosnąca presja płacowa), co negatywnie przełożyło się na rezultaty finansowe Grupy. Wdrożone zostały działania mające na celu poprawę efektywności spółki Fruehauf, których pierwsze pozytywne efekty spodziewane są w kolejnych okresach. 

Umocnienie w Niemczech 

W pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku spółka Lawrence David utrzymała drugie miejsce na rynku z udziałami na poziomie 13 proc. oraz wzrostem rejestracji pojazdów o 17 proc., czyli nieco powyżej całego rynku. Przychody Lawrence David zwiększyły się o 51,9 proc., do 261,6 mln zł. Rok do roku jej portfel zamówień zmalał o 3,5 proc., do 3 139 sztuk.

Czytaj więcej

InPost rośnie szybciej niż rynek i zapowiada dalsze rekordowe wyniki

Spółki Langendorf i Wielton GmbH zanotowały w pierwszej połowie 2022 r. 57-proc. wzrost przychodów na rynku niemieckim. Tak znacząca dynamika pozwoliła im na awans z dziewiątego na szóste miejsce w branży ze wzrostem udziałów do 2,5 proc. Cały rynek niemiecki zwiększył się w tym okresie o niemal 23,5 proc.  

W krajach CEE Grupa zarejestrowała o 38 proc. pojazdów więcej niż przed rokiem. Pomimo wzrostu udziałów rynkowych do niemal 6 proc. spadła jednak na piątą pozycję (rok wcześniej była czwarta). W tym samym czasie rynek w regionie zwiększył się o niemal 19 proc. 

Od stycznia do końca czerwca 2022 r. Guillén, zajmujący siódme miejsce na rynku (udziały na poziomie 3,6 proc.), zarejestrował o ok. 8 proc. więcej pojazdów niż przed rokiem. W tym samym czasie rynek hiszpański zwiększył się o ponad 5 proc.