Rosja wprowadza zakaz wjazdu dla unijnych ciężarówek

Zakaz ma wiele wyjątków, Rosja boi się odcięcia zaopatrzenia dla sklepów i fabryk.

Publikacja: 27.09.2022 11:23

Rosja wprowadza zakaz wjazdu dla unijnych ciężarówek

Mintrans Rosja

Foto: Mintrans Rosja

Rosja zakaże od 1 października wjazdu ciężarówek z Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Norwegii. Zakaz nie obowiązuje samochodów, które wykonywały przewóz w momencie wejścia przepisu w życie, pod warunkiem opuszczenia terytorium Rosji nie później niż 7 dni po wejścia zakazu. 

Czytaj więcej

Gala Liderów Logistyki 2022 i rozdanie nagród za nami!

Zakaz nie dotyczy przewozów pocztowych, żywych zwierząt oraz żywności jak mięso i jego przetwory, ryby, wyroby mleczne, ptasie jaja, miód, owoce, tytoń, maszyny elektryczne, ciągniki, drony o masie do 7 kg, aparatura medyczna. Pełna lista zawiera 53 pozycje. 

Samochody wyjeżdżające z Rosji mogą mieć w zbiornikach do 200 l paliwa. 

Zakaz nie dotyczy także wjazdu do Obwodu Kaliningradzkiego oraz przejazdu przez ten obwód. 

Objęte zakazem samochody mogą dojechać tylko do znajdujących się na terenie Rosji przygranicznych magazynów przeładunkowych, gdzie nastąpi wymiana naczep lub przeładunek. 

Zakaz potrwa do końca roku, jednak jest wysoce prawdopodobne, że Moskwa przedłuży go. 

Taki system przewozów wprowadziła Białoruś już 16 kwietnia 2022 roku. Przeładunek trwa ok. 40 godzin i jak każdy zakaz zwiększa koszty o 20 proc. Nie wszystkich stać na wyższe ceny i z danych służb granicznych Białorusi ruch przez przejścia graniczne z Polską i Litwą stanowi blisko połowę potoków z wcześniejszego roku. 

Czytaj więcej

Za rok wytyczne do stworzenia elektronicznych listów przewozowych

Za zakazem są rosyjscy przewoźnicy, których unijne embargo odcięło od unijnego rynku. W Rosji na koniec 2021 r. działało ponad 3 tys. międzynarodowych przewoźników drogowych. 45 000 pojazdów przejechało na zachód.

Po wprowadzeniu zakazu przenieśli się na rynek krajowy, ale doprowadziło to do obniżenia stawek, nie zapewniając pracy wszystkim. Według szacunków stowarzyszenia rosyjskich przewoźników ASMAP na 10 września 2022 roku rosyjscy przewoźnicy stracili 22 mld rubli. 

Ze względu na brak konkurencji koszt transportu wzrósł 3-5 razy. Konsument za to płaci. Według dyrektora generalnego ASMAP Andrieja Kurushina, zaraz po wprowadzeniu zakazu zagraniczni przewoźnicy przewożący przez granicę rosyjsko-łotewską podnieśli koszty frachtu: jeśli w styczniu kurs ciężarówki z centrum Europy do Moskwy wynosił około 3200 euro, to w kwietniu natychmiast po nałożeniu sankcji – do 15 000 euro.

Rosja zakaże od 1 października wjazdu ciężarówek z Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Norwegii. Zakaz nie obowiązuje samochodów, które wykonywały przewóz w momencie wejścia przepisu w życie, pod warunkiem opuszczenia terytorium Rosji nie później niż 7 dni po wejścia zakazu. 

Zakaz nie dotyczy przewozów pocztowych, żywych zwierząt oraz żywności jak mięso i jego przetwory, ryby, wyroby mleczne, ptasie jaja, miód, owoce, tytoń, maszyny elektryczne, ciągniki, drony o masie do 7 kg, aparatura medyczna. Pełna lista zawiera 53 pozycje. 

Praca w logistyce
Rola kierowcy w procesie logistycznym
Magazyny
Jak zazielenić 25 kilometrów kwadratowych?
Szynowy
Wnioski dla transportu kolejowego po powojnie na Ukrainie
Logistyka Kontraktowa
InPost rośnie szybciej niż rynek i zapowiada dalsze rekordowe wyniki
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Ukraina żąda przepuszczania do tysiąca ciężarówek dziennie