Co robią rosyjskie ciężarówki na unijnych drogach?

Pomimo unijnego zakazu, polskimi drogami nadal jeżdżą rosyjskie ciężarówki, ponieważ sankcje dopuszczają wyjątki.

Publikacja: 19.01.2023 17:26

Co robią rosyjskie ciężarówki na unijnych drogach?

Robert Przybylski

Foto: Robert Przybylski

Unijne sankcje wobec Rosji i Białorusi dopuszczają wyjątki: przewozy poczty, humanitarne i zezwolenia specjalne na przewóz towarów nie objętych sankcjami. 

Niemcy wydają bardzo dużo takich zezwoleń, a od niedawna także Litwa. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że Polska jako jedno z nielicznych państw nie wydaje takich zezwoleń i nie zanosi się na zmiany. 

Czytaj więcej

Cenę za walkę z inflacją zapłaci także transport

Krajowa Administracja Skarbowa przyznaje, że „pojazdy ciężarowe z kodem rejestracji kraju RU wjeżdżają do Polski zarówno z towarem, jak i bez ładunku. W grudniu 2022 r. na kierunku wjazdowym do Polski z kodem rejestracji kraju RU odprawiono 20 ładownych pojazdów ciężarowych oraz 74 pustych pojazdów ciężarowych. Z przeprowadzonej analizy na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy wynika, że liczba pojazdów ciężarowych z kodem rejestracji kraju RU, przekraczających granicę Polski nie rośnie” zaznacza KAS. 

Zarejestrowane w Rosji ciężarówki wjeżdżają przez przejścia graniczne: Bezledy-Bagrationowsk i Grzechotki-Mamonowo II. Pojazdy z kodem rejestracji kraju RU odprawiane są także w przejściach granicznych: Kukuryki - Kozłowicze i Bobrowniki – Berestowica.

Zarejestrowane w ostatnich miesiącach liczby są znacznie mniejsze od notowanych w latach poprzednich. W 2021 roku tylko polsko-rosyjską granicę przekraczało 7 tys. ciężarówek średnio miesięcznie. Natomiast rosyjskie ciężarówki wykonywały łącznie ok. 18 tys. przejazdów średniomiesięcznie w 2021 roku, w większości wjeżdżając ze strony Białorusi. 

O ile przejazdy przez Polskę utrzymują się na stałym poziomie, to ruch przez Łotwę wyraźnie wzrasta. W grudniu z Rosji wjechało na Łotwę 1560 rosyjskich ciężarówek, o ponad 50 proc. więcej niż we wrześniu, wynika z danych łotewskich organów celnych. Samochody jadą do Kaliningradu, co jest dozwolone sankcjami, o ile nie wiozą zakazanych przez UE ładunków. 

Łotewskie służby celne dodają, że na 1560 ciężarówek wjeżdżających z Rosji, 1455 wiozło ładunki. 

Także służby litewskie przepuszczają jadące z Rosji ciężarówki, które zmierzają do Kaliningradu, ponieważ sankcje nie odcięły tej enklawy. Z danych Straży Granicznej, w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku polsko-rosyjską granicę przekroczyły 33 tys. ciężarówek, o 46 proc. mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. 

Czytaj więcej

Nie możemy dać sobie odciąć prawej ręki

Do Kaliningradu mogą wjeżdżać ciężarówki zarejestrowane w państwach UE oraz Wielkiej Brytanii. Unia liberalizuje handel z Rosją i od 10 stycznia lista ograniczeń towarów wywożonych do Rosji jest krótsza. 

Ile szmuglu przewożone jest przez Kaliningrad nie wiadomo. W mediach pojawia się sporo doniesień o szmuglu towarów do i z Rosji. Trasy wiodą nie tylko przez nadbałtycką enklawę, ale przez Norwegię (do jej portów mogą zawijać rosyjskie statki rybackie) oraz Turcję. Tamtejsze firmy wystawiają neutralizujące dokumenty. 

Unijne sankcje wobec Rosji i Białorusi dopuszczają wyjątki: przewozy poczty, humanitarne i zezwolenia specjalne na przewóz towarów nie objętych sankcjami. 

Niemcy wydają bardzo dużo takich zezwoleń, a od niedawna także Litwa. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że Polska jako jedno z nielicznych państw nie wydaje takich zezwoleń i nie zanosi się na zmiany. 

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Drogowy
Jeśli nie nowe naczepy, to odnowione
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Drogowy
Wschodnia Obwodnica Warszawy będzie projektowana od nowa
Drogowy
Policja uniemożliwiła przewoźnikom blokadę Szczecina
Drogowy
Przewozy TIR coraz popularniejsze w Chinach
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Drogowy
Przewoźnicy chcą obniżenia kosztów działaności
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście