Co robią rosyjskie ciężarówki na unijnych drogach?

Pomimo unijnego zakazu, polskimi drogami nadal jeżdżą rosyjskie ciężarówki, ponieważ sankcje dopuszczają wyjątki.

Publikacja: 19.01.2023 17:26

Co robią rosyjskie ciężarówki na unijnych drogach?

Foto: Robert Przybylski

Unijne sankcje wobec Rosji i Białorusi dopuszczają wyjątki: przewozy poczty, humanitarne i zezwolenia specjalne na przewóz towarów nie objętych sankcjami. 

Niemcy wydają bardzo dużo takich zezwoleń, a od niedawna także Litwa. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że Polska jako jedno z nielicznych państw nie wydaje takich zezwoleń i nie zanosi się na zmiany. 

Czytaj więcej

Cenę za walkę z inflacją zapłaci także transport

Krajowa Administracja Skarbowa przyznaje, że „pojazdy ciężarowe z kodem rejestracji kraju RU wjeżdżają do Polski zarówno z towarem, jak i bez ładunku. W grudniu 2022 r. na kierunku wjazdowym do Polski z kodem rejestracji kraju RU odprawiono 20 ładownych pojazdów ciężarowych oraz 74 pustych pojazdów ciężarowych. Z przeprowadzonej analizy na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy wynika, że liczba pojazdów ciężarowych z kodem rejestracji kraju RU, przekraczających granicę Polski nie rośnie” zaznacza KAS. 

Zarejestrowane w Rosji ciężarówki wjeżdżają przez przejścia graniczne: Bezledy-Bagrationowsk i Grzechotki-Mamonowo II. Pojazdy z kodem rejestracji kraju RU odprawiane są także w przejściach granicznych: Kukuryki - Kozłowicze i Bobrowniki – Berestowica.

Zarejestrowane w ostatnich miesiącach liczby są znacznie mniejsze od notowanych w latach poprzednich. W 2021 roku tylko polsko-rosyjską granicę przekraczało 7 tys. ciężarówek średnio miesięcznie. Natomiast rosyjskie ciężarówki wykonywały łącznie ok. 18 tys. przejazdów średniomiesięcznie w 2021 roku, w większości wjeżdżając ze strony Białorusi. 

O ile przejazdy przez Polskę utrzymują się na stałym poziomie, to ruch przez Łotwę wyraźnie wzrasta. W grudniu z Rosji wjechało na Łotwę 1560 rosyjskich ciężarówek, o ponad 50 proc. więcej niż we wrześniu, wynika z danych łotewskich organów celnych. Samochody jadą do Kaliningradu, co jest dozwolone sankcjami, o ile nie wiozą zakazanych przez UE ładunków. 

Łotewskie służby celne dodają, że na 1560 ciężarówek wjeżdżających z Rosji, 1455 wiozło ładunki. 

Także służby litewskie przepuszczają jadące z Rosji ciężarówki, które zmierzają do Kaliningradu, ponieważ sankcje nie odcięły tej enklawy. Z danych Straży Granicznej, w pierwszych trzech kwartałach 2022 roku polsko-rosyjską granicę przekroczyły 33 tys. ciężarówek, o 46 proc. mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. 

Czytaj więcej

Nie możemy dać sobie odciąć prawej ręki

Do Kaliningradu mogą wjeżdżać ciężarówki zarejestrowane w państwach UE oraz Wielkiej Brytanii. Unia liberalizuje handel z Rosją i od 10 stycznia lista ograniczeń towarów wywożonych do Rosji jest krótsza. 

Ile szmuglu przewożone jest przez Kaliningrad nie wiadomo. W mediach pojawia się sporo doniesień o szmuglu towarów do i z Rosji. Trasy wiodą nie tylko przez nadbałtycką enklawę, ale przez Norwegię (do jej portów mogą zawijać rosyjskie statki rybackie) oraz Turcję. Tamtejsze firmy wystawiają neutralizujące dokumenty. 

Unijne sankcje wobec Rosji i Białorusi dopuszczają wyjątki: przewozy poczty, humanitarne i zezwolenia specjalne na przewóz towarów nie objętych sankcjami. 

Niemcy wydają bardzo dużo takich zezwoleń, a od niedawna także Litwa. Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że Polska jako jedno z nielicznych państw nie wydaje takich zezwoleń i nie zanosi się na zmiany. 

Pozostało 88% artykułu
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów
Drogowy
Rekord w długości spadku sprzedaży ciężarówek
Drogowy
Stawki transportowe na niskim poziomie
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Drogowy
Unijne gospodarki w recesji, maleje sprzedaż samochodów ciężarowych
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje