Wschodni kapitał napompował statystyki transportu

W 2022 roku nastąpił wysyp firm międzynarodowego transportu drogowego. To efekt inwestycji przedsiębiorców z Ukrainy i Białorusi.

Publikacja: 14.02.2023 01:18

Wschodni kapitał napompował statystyki transportu

GDDKiA

Foto: GDDKiA

Biuro Transportu Międzynarodowego podało, że w 2022 roku wystawiło 10 171 licencji. To 2,5-razy więcej niż w 2021 roku i historyczny rekord. Na koniec 2022 roku w Polsce w obrocie prawnym znajdowało się 44 499 licencji, o 17,5 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Przewoźnicy dysponowali 292 793 wypisami (odpowiada wielkości parku samochodowego o dmc powyżej 3,5 tony), co oznacza wzrost o 4,3 proc. oznacza to, że średnia wielkość floty zmalała z 7,4 wypisu do 6,6 wypisu. Jest to przerwanie trwającego trzy dekady trendu wzrostu średniej wielkości floty. Przewoźnicy kupowali tylko samochody spełniające normę Euro VI, których liczba wzrosła o 15,7 proc. do 208 981 sztuk. Liczba samochodów o dmc powyżej 3,5 ton w pozostałych klasach czystości spalin malała.  

Czytaj więcej

Sieć TEN-T wchodzi tylko jednym torem z Polski z Ukrainę

W podziale na dmc, w 2022 roku BTM wydało 31 376 wypisów na samochody o dmc od 2,5 do 3,5 tony oraz 292 793 na pojazdy ciężkie. Wśród nich 30 734 miały dmc powyżej 3,5 tony do 6,0 ton, 34 984 dmc od 6 do 20 ton oraz 227 075 dmc powyżej 20 ton. 

Te imponując wzrosty są wynikiem inwestycji przedsiębiorców z Ukrainy oraz z Białorusi. 

Z danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej wynika, że w 2022 roku w Polsce działa 25 289 spółek, w których jednym z udziałowców jest ukraińska firma lub osoba fizyczna posiadająca ukraińskie obywatelstwo (lub jest beneficjentem rzeczywistym). Transportem towarów zajmuje się 2079 spółek i jest to najpowszechniejszy PKD. 

Firm białoruskich, które rozpoczęły działalności w 2022 roku było 1745, rok wcześniej powstało ich 886, a w 2020 roku 469. Na łączną liczbę 4980 spółek, 885 zajmuje się transportem drogowym towarów i także jest to najpowszechniejsza działalność. 

COIG podsumowuje, że w 2022 roku wśród nowo rejestrowanych firm w KRS, powstało 11 595 spółek z udziałem kapitału zagranicznego. Jest to najlepszy wynik w historii wzrost o 10,49% w stosunku do 2021 r. Najwięcej z Ukrainy (4821), z Białorusi (1769) i Niemiec (418). 

Czytaj więcej

Poczta Polska sięga po rynek drobnicy międzynarodowej

Nowo rejestrowane firmy z kapitałem zagranicznym to głównie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (96,18%), a główną działalnością (1022) jest transport międzynarodowy.  

Polscy przedsiębiorcy niepokoją się masowym napływem inwestycji, bo przy restrykcjach administracyjnych krajów wschodnich oznacza to, że polskie firmy utraca rynki wschodnie. – Nawet po zakończeniu wojny nasi przedsiębiorcy nie odzyskają rynków wschodnich – przypuszcza rzeczniczka Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych Anna Brzezińska. Polscy przedsiębiorcy od lat są wypychani metodami administracyjnymi przez Białoruś i Rosję. Rozmaite szykany i zakazy importu polskich towarów sprawiły, że rynek wschodni tracił atrakcyjność. 

Biuro Transportu Międzynarodowego podało, że w 2022 roku wystawiło 10 171 licencji. To 2,5-razy więcej niż w 2021 roku i historyczny rekord. Na koniec 2022 roku w Polsce w obrocie prawnym znajdowało się 44 499 licencji, o 17,5 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Przewoźnicy dysponowali 292 793 wypisami (odpowiada wielkości parku samochodowego o dmc powyżej 3,5 tony), co oznacza wzrost o 4,3 proc. oznacza to, że średnia wielkość floty zmalała z 7,4 wypisu do 6,6 wypisu. Jest to przerwanie trwającego trzy dekady trendu wzrostu średniej wielkości floty. Przewoźnicy kupowali tylko samochody spełniające normę Euro VI, których liczba wzrosła o 15,7 proc. do 208 981 sztuk. Liczba samochodów o dmc powyżej 3,5 ton w pozostałych klasach czystości spalin malała.  

Drogowy
Koła transportu drogowego kręcą się powoli
Drogowy
Co trzecia firma transportowa z długami
Drogowy
Uwaga! Zbliża się blokada Medyki
Drogowy
Szesnasty miesiąc spadku sprzedaży naczep
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Drogowy
Na święta towary mogą nie dojechać do sklepów