Biuro Transportu Międzynarodowego podało, że w 2022 roku wystawiło 10 171 licencji. To 2,5-razy więcej niż w 2021 roku i historyczny rekord. Na koniec 2022 roku w Polsce w obrocie prawnym znajdowało się 44 499 licencji, o 17,5 proc. więcej niż rok wcześniej.
Przewoźnicy dysponowali 292 793 wypisami (odpowiada wielkości parku samochodowego o dmc powyżej 3,5 tony), co oznacza wzrost o 4,3 proc. oznacza to, że średnia wielkość floty zmalała z 7,4 wypisu do 6,6 wypisu. Jest to przerwanie trwającego trzy dekady trendu wzrostu średniej wielkości floty. Przewoźnicy kupowali tylko samochody spełniające normę Euro VI, których liczba wzrosła o 15,7 proc. do 208 981 sztuk. Liczba samochodów o dmc powyżej 3,5 ton w pozostałych klasach czystości spalin malała.
Czytaj więcej
Sieć TEN-T tylko z jednym połączeniem kolejowym Polski z Ukrainą. Na drugie zaczekamy co najmniej do 2023 roku.
W podziale na dmc, w 2022 roku BTM wydało 31 376 wypisów na samochody o dmc od 2,5 do 3,5 tony oraz 292 793 na pojazdy ciężkie. Wśród nich 30 734 miały dmc powyżej 3,5 tony do 6,0 ton, 34 984 dmc od 6 do 20 ton oraz 227 075 dmc powyżej 20 ton.
Te imponując wzrosty są wynikiem inwestycji przedsiębiorców z Ukrainy oraz z Białorusi.