Przewoźnicy inwestują w tabor samochodowy

Majowe rejestracje naczep i ciągników siodłowych na wysokim poziomie. Rośnie zainteresowanie podwoziami.

Publikacja: 09.06.2023 09:03

Przewoźnicy inwestują w tabor samochodowy

Foto: Robert Przybylski

W maju zmalały o 5,4 proc. rejestracje naczep do 2107 sztuk. Po pierwszych pięciu miesiącach roku rejestracje są o 0,6 proc. większe niż w tym samym okresie ub.r. i sięgają 10 624 naczep. 

W maju 2023 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5t na pierwszej pozycji znalazł się Schmitz Cargobull po wydaniu 671 pojazdów, ze wzrostem o 57%, drugi jest Krone z wynikiem 384 szt. (-10%). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Wielton, po wydaniu 337 pojazdów (-13%). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 117 pojazdy ze spadkiem 57%. Na piątym miejscu znalazły się dwie marki: Wecon i Bodex po wydaniu 57 szt. 

Czytaj więcej

Grube miliony na parkingi dla ciężarówek

Rejestracje ciągników samochodowych sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep. W maju zarejestrowano 2 945 nowe samochody ciężarowe o DMC pow. 3,5 tony. To rezultat niemal taki sam jak przed rokiem (+8 sztuk) i jednocześnie wyższy niż w kwietniu br. o 13,8% (+358 szt.). 

Na wynik grupy duży wpływ miał niewielki spadek rejestracji ciągników samochodowych (-3,7%), które wyhamowały drugi miesiąc z rzędu. Pomimo nieznacznego spadku to solidny wynik: 2 187 szt. W ostatnim miesiącu wzrosły rejestracje podwozi (+13,6% r/r) osiągając 758 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (651 szt.; +11,3% r/r) i samochodów specjalnych (99 szt.; +32%). 

W porównaniu z wynikami z kwietnia br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 11% (+75 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 74% udz.) popyt zwiększył się o 14,9% m/m (+283 szt.). 

W ogólnym rankingu marek w maju 2023 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu Volvo - wydało 568 szt. i uzyskało 19% udz. w rynku, ze spadkiem o 7% r/r. Straciło 1,4 pkt. proc. w rynku w porównaniu z majem 2022 r. Za nim DAF 540 szt. (-30%). Jego udział (18%) był niższy niż w ub.r. o 8 pkt. proc. Za nim Mercedes-Benz zarejestrował 484 szt. (-16%) i uzyskał 16% udział w rynku, co oznacza, że stracił 2,9 pkt. proc. 

Wśród ciągników samochodowych w maju 2023 r. najwięcej zarejestrował DAF (489 szt.; -31% r/r: +28% m/m), potem Volvo 441 szt. (-13% r/r; -5% m/m) i Mercedes-Benz 376 szt. (-19% r/r; +28% m/m). 

Czytaj więcej

Już za dwa lata obowiązkowa elektroniczna wymiana danych

Od początku 2023 roku przybyło 14 130 nowych samochodów ciężarowych, czyli 10,3% więcej niż w 2022 roku.  

W grupie używanych samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w maju 2023 roku zarejestrowano 2 217 szt. samochodów ciężarowych (+6,7% r/r; +8,5% m/m). Od początku roku sprowadzono 11 030 samochodów ciężarowych (-8 szt.).  

W maju zmalały o 5,4 proc. rejestracje naczep do 2107 sztuk. Po pierwszych pięciu miesiącach roku rejestracje są o 0,6 proc. większe niż w tym samym okresie ub.r. i sięgają 10 624 naczep. 

W maju 2023 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5t na pierwszej pozycji znalazł się Schmitz Cargobull po wydaniu 671 pojazdów, ze wzrostem o 57%, drugi jest Krone z wynikiem 384 szt. (-10%). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Wielton, po wydaniu 337 pojazdów (-13%). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 117 pojazdy ze spadkiem 57%. Na piątym miejscu znalazły się dwie marki: Wecon i Bodex po wydaniu 57 szt. 

Drogowy
Spadek sprzedaży naczep uderzył w Wielton
Drogowy
Firmy transportowe coraz częściej trafiają do restrukturyzacji
Drogowy
Zaczyna brakować ciężarówek na rynku transportowym
Drogowy
Czy będą subwencje na wymianę tachografów?
Drogowy
Znów blokowana jest granica z Ukrainą