Przewoźnicy inwestują w tabor samochodowy

Majowe rejestracje naczep i ciągników siodłowych na wysokim poziomie. Rośnie zainteresowanie podwoziami.

Publikacja: 09.06.2023 09:03

Przewoźnicy inwestują w tabor samochodowy

Foto: Robert Przybylski

W maju zmalały o 5,4 proc. rejestracje naczep do 2107 sztuk. Po pierwszych pięciu miesiącach roku rejestracje są o 0,6 proc. większe niż w tym samym okresie ub.r. i sięgają 10 624 naczep. 

W maju 2023 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5t na pierwszej pozycji znalazł się Schmitz Cargobull po wydaniu 671 pojazdów, ze wzrostem o 57%, drugi jest Krone z wynikiem 384 szt. (-10%). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Wielton, po wydaniu 337 pojazdów (-13%). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 117 pojazdy ze spadkiem 57%. Na piątym miejscu znalazły się dwie marki: Wecon i Bodex po wydaniu 57 szt. 

Czytaj więcej

Grube miliony na parkingi dla ciężarówek

Rejestracje ciągników samochodowych sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep. W maju zarejestrowano 2 945 nowe samochody ciężarowe o DMC pow. 3,5 tony. To rezultat niemal taki sam jak przed rokiem (+8 sztuk) i jednocześnie wyższy niż w kwietniu br. o 13,8% (+358 szt.). 

Na wynik grupy duży wpływ miał niewielki spadek rejestracji ciągników samochodowych (-3,7%), które wyhamowały drugi miesiąc z rzędu. Pomimo nieznacznego spadku to solidny wynik: 2 187 szt. W ostatnim miesiącu wzrosły rejestracje podwozi (+13,6% r/r) osiągając 758 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (651 szt.; +11,3% r/r) i samochodów specjalnych (99 szt.; +32%). 

W porównaniu z wynikami z kwietnia br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych był o 11% (+75 szt.) wyższy. Wśród ciągników samochodowych, które stanowią przeważającą część (w ostatnim miesiącu 74% udz.) popyt zwiększył się o 14,9% m/m (+283 szt.). 

W ogólnym rankingu marek w maju 2023 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t na pierwszym miejscu Volvo - wydało 568 szt. i uzyskało 19% udz. w rynku, ze spadkiem o 7% r/r. Straciło 1,4 pkt. proc. w rynku w porównaniu z majem 2022 r. Za nim DAF 540 szt. (-30%). Jego udział (18%) był niższy niż w ub.r. o 8 pkt. proc. Za nim Mercedes-Benz zarejestrował 484 szt. (-16%) i uzyskał 16% udział w rynku, co oznacza, że stracił 2,9 pkt. proc. 

Wśród ciągników samochodowych w maju 2023 r. najwięcej zarejestrował DAF (489 szt.; -31% r/r: +28% m/m), potem Volvo 441 szt. (-13% r/r; -5% m/m) i Mercedes-Benz 376 szt. (-19% r/r; +28% m/m). 

Czytaj więcej

Już za dwa lata obowiązkowa elektroniczna wymiana danych

Od początku 2023 roku przybyło 14 130 nowych samochodów ciężarowych, czyli 10,3% więcej niż w 2022 roku.  

W grupie używanych samochodów ciężarowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w maju 2023 roku zarejestrowano 2 217 szt. samochodów ciężarowych (+6,7% r/r; +8,5% m/m). Od początku roku sprowadzono 11 030 samochodów ciężarowych (-8 szt.).  

W maju zmalały o 5,4 proc. rejestracje naczep do 2107 sztuk. Po pierwszych pięciu miesiącach roku rejestracje są o 0,6 proc. większe niż w tym samym okresie ub.r. i sięgają 10 624 naczep. 

W maju 2023 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5t na pierwszej pozycji znalazł się Schmitz Cargobull po wydaniu 671 pojazdów, ze wzrostem o 57%, drugi jest Krone z wynikiem 384 szt. (-10%). Na trzecim miejscu zakończyła ostatni miesiąc marka Wielton, po wydaniu 337 pojazdów (-13%). Następny Koegel dostarczył użytkownikom 117 pojazdy ze spadkiem 57%. Na piątym miejscu znalazły się dwie marki: Wecon i Bodex po wydaniu 57 szt. 

Drogowy
Kanada testuje Solarisy
Materiał Promocyjny
Zrównoważony transport miejski w Polsce Wschodniej: program Fundusze Europejskie
Drogowy
Chińczycy zdobyli rosyjski rynek ciężarówek
Drogowy
Nadchodzi nowa generacja ciężarówek Jelcz. Tylko kierownica została taka sama
Drogowy
Słabe perspektywy producentów naczep
Materiał Promocyjny
Politechnika Śląska uruchamia sieć kampusową 5G
Drogowy
Na placach stoi 2 tysiące ciężarówek ze starymi tachografami
Drogowy
Czy rząd zamknie granicę z Białorusią?