Już za dwa lata obowiązkowa elektroniczna wymiana danych

Duże firmy transportowe już przygotowują się do wejścia w życie dyrektywy zmuszającej do stosowania elektronicznej wymiany danych i wdrażają eCMR.

Publikacja: 07.06.2023 12:13

Już za dwa lata obowiązkowa elektroniczna wymiana danych

Foto: GITD

Jedną z nich jest firma Colian Logistic, która uruchomiła pilotażowo elektroniczny list przewozowy (e-CMR) na trasie Polska – Wielka Brytania. Wdrożenie e-CMR w Colian Logistic przeprowadzono w październiku 2022 roku z Trans Assist jako partnerem technologicznym. Zleceniodawcą była firma Colian, operatorem logistycznym – Colian Logistic, a odbiorcą – Colian UK. Firma postawiła na rozwiązanie hybrydowe, łączące dokumenty papierowe (dla spełnienia wymogów polskiego prawa) i cyfrowe. 

Pierwsze testy realizowano w ramach grupy Colian, na trasie Polska – Wielka Brytania. Zamiast trzech kopii dokumentu e-CMR kierowca miał przy sobie tylko jedną kopię (na wypadek kontroli). To dlatego, że papierowy dokument jest ciągle obowiązkowy, a jego brak grozi nałożeniem kary finansowej.

Czytaj więcej

Pierwsza na świecie wodorowa lokomotywa z homologacją

Po dotarciu dostawy na miejsce odbioru pracownik magazynu Colian UK podpisywał pokwitowanie odbioru cyfrowo, z wykorzystaniem smartfona kierowcy. Następnie dokumenty trafiały do skrzynek mailowych wszystkich stron procesu. Dzięki temu dostawca, Colian Logistic, mógł rozpocząć fakturowanie usługi bez czekania na rozliczenie zwrotne od odbiorcy ładunku. 

Dzięki wdrożeniu czas obsługi dokumentów skrócił się średnio o 62,5% do 5 minut, nowa procedura wyeliminowała błędy ludzkie i zapewniła lepszą czytelność i archiwizację dokumentów. 

Wdrożenie pilotażowe przebiegło sprawnie, więc Colian Logistic, wraz z partnerami, kontynuuje wykorzystanie elektronicznej wersji listu przewozowego również na innych międzynarodowych trasach. Docelowo przewoźnik planuje zintegrować swój system TMS z Trans Assist. 

Trans Assist wdrożyła standardowy format komunikatu elektronicznej wymiany dokumentów (EDI) e-CMR UN/CEFACT na swojej autorskiej platformie obsługującej 24 języki. Służy ona do uzupełniania, przechowywania i udostępniania danych, w terenie wykorzystuje aplikację mobilną Trans Assist. Firma prowadzi kolejne projekty pilotażowe. 

Nadchodzące unijne regulacje umożliwią po 2025 roku wykorzystywanie elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) w całej Unii Europejskiej. – Dane transportowe zgodnie z rozporządzeniem unijnym będą przekazywane właśnie za pośrednictwem certyfikowanych platform eFTI. Dlatego tym bardziej zachęcam do pilotażowych wdrożeń i przetestowania takiego rozwiązania włącznie z platformą – podkreśla menedżer ds. standardów GS1 w TSL, GS1 Polska Agata Horzela. GS1 koordynowało wdrożenie eCMR w Colian Logisic.  

Czytaj więcej

Popyt na magazyny zmalał o jedną czwartą

W Polsce od 11 września 2019 roku można stosować elektroniczny list przewozowy e-CMR. Jednak niespójność przepisów powoduje, że firmy nadal nie mogą korzystać z elektronicznego listu przewozowego. W całej Europie wykorzystuje się do 200 mln listów przewozowych CMR. W Polsce platformy eCMR oferują m.in. GrenTransit i Transfollow.

Jedną z nich jest firma Colian Logistic, która uruchomiła pilotażowo elektroniczny list przewozowy (e-CMR) na trasie Polska – Wielka Brytania. Wdrożenie e-CMR w Colian Logistic przeprowadzono w październiku 2022 roku z Trans Assist jako partnerem technologicznym. Zleceniodawcą była firma Colian, operatorem logistycznym – Colian Logistic, a odbiorcą – Colian UK. Firma postawiła na rozwiązanie hybrydowe, łączące dokumenty papierowe (dla spełnienia wymogów polskiego prawa) i cyfrowe. 

Pierwsze testy realizowano w ramach grupy Colian, na trasie Polska – Wielka Brytania. Zamiast trzech kopii dokumentu e-CMR kierowca miał przy sobie tylko jedną kopię (na wypadek kontroli). To dlatego, że papierowy dokument jest ciągle obowiązkowy, a jego brak grozi nałożeniem kary finansowej.

Systemy IT
GenAI w logistyce to raczej przyszłość niż rzeczywistość
Systemy IT
Nadchodzi cyberlogistyka
Systemy IT
Po Łodzi jeździ się najwolniej
Systemy IT
Jedno urządzenie do opłat myta coraz popularniejsze
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Systemy IT
Przewoźnicy nie zwrócili ponad milion urządzeń pokładowych viaToll