Jedną z nich jest firma Colian Logistic, która uruchomiła pilotażowo elektroniczny list przewozowy (e-CMR) na trasie Polska – Wielka Brytania. Wdrożenie e-CMR w Colian Logistic przeprowadzono w październiku 2022 roku z Trans Assist jako partnerem technologicznym. Zleceniodawcą była firma Colian, operatorem logistycznym – Colian Logistic, a odbiorcą – Colian UK. Firma postawiła na rozwiązanie hybrydowe, łączące dokumenty papierowe (dla spełnienia wymogów polskiego prawa) i cyfrowe.
Pierwsze testy realizowano w ramach grupy Colian, na trasie Polska – Wielka Brytania. Zamiast trzech kopii dokumentu e-CMR kierowca miał przy sobie tylko jedną kopię (na wypadek kontroli). To dlatego, że papierowy dokument jest ciągle obowiązkowy, a jego brak grozi nałożeniem kary finansowej.
Czytaj więcej
Urząd Transportu Kolejowego wydał 6 czerwca homologację dla wodorowej lokomotywy Pesy.
Po dotarciu dostawy na miejsce odbioru pracownik magazynu Colian UK podpisywał pokwitowanie odbioru cyfrowo, z wykorzystaniem smartfona kierowcy. Następnie dokumenty trafiały do skrzynek mailowych wszystkich stron procesu. Dzięki temu dostawca, Colian Logistic, mógł rozpocząć fakturowanie usługi bez czekania na rozliczenie zwrotne od odbiorcy ładunku.
Dzięki wdrożeniu czas obsługi dokumentów skrócił się średnio o 62,5% do 5 minut, nowa procedura wyeliminowała błędy ludzkie i zapewniła lepszą czytelność i archiwizację dokumentów.