Pierwsza na świecie wodorowa lokomotywa z homologacją

Urząd Transportu Kolejowego wydał 6 czerwca homologację dla wodorowej lokomotywy Pesy.

Publikacja: 06.06.2023 20:30

Pierwsza na świecie wodorowa lokomotywa z homologacją

Pesa

Foto: Pesa

Pojazd trafi na próbne jady do Orlenu, a producent, czyli bydgoska Pesa ma nadzieję, na znalezienie klientów. Lokomotywa mogłaby trafić do użytkowników w przyszłym roku. Przyjedzie do Zakładu Produkcyjnego PKN Orlen w Płocku, gdzie trafi do docelowej eksploatacji w Grupie Orlen. Poza Orlenem zainteresowane są pojazdem także porty. 

Wodorowa lokomotywa służy do prac przetokowych. Jest wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. 

Czytaj więcej

Popyt na magazyny zmalał o jedną czwartą

Prototyp lokomotywy wodorowej dla PKN Orlen powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, na tej bazie powstaną kolejne egzemplarze. Cena na tym etapie nie jest znana, ale specjaliści szacują, że przekroczy 25 mln zł. 

Pojazdem zainteresowani są także klienci zagraniczni, ale na nowe rynki potrzebna jest homologacja europejska. Do tego musi być zmieniona rama lokomotywy, aby spełniła normy bezpieczeństwa i wózki jezdne. Oznacza to kolejne kilka lat pracy. 

Czy taka inwestycja będzie usprawiedliwiona producent przekona się w najbliższym półroczu, po próbach u klientów. Nikt nie zna nowego paliwa i technologia musi być wypróbowana. 

O ryzyku przekonał się Alstom, którego 27 pociągów regionalnych miało wystartować w grudniu 2022 roku w barwach Rhein-Main-Verkehrsverbund RMV, ale w lutym jeździło tylko 10, jak informuje witryna hessenschau.de. 

Publikator cytuje producenta, który przyznał, że tylko pięć z dziesięciu pociągów działa niezawodnie. W tej sytuacji na trasie nadal kursują stare składy spalinowe oraz autobusy zastępcze.

Czytaj więcej

Rozstrzyga się los kolei regionalnych

Według RMV, pociągi, utrzymanie i eksploatacja w Taunus będą kosztować łącznie 500 milionów euro w ciągu najbliższych 25 lat.

Producent przesłał do prasy oświadczenie, w którym stwierdził, że „Komponenty krytyczne od poszczególnych dostawców, które mają zapewnić niezawodną eksploatację pociągów, docierają do nas z opóźnieniem i czasami nie w uzgodnionej jakości”. tłumaczył, że opóźnienia spowodowane są pandemią oraz wojną na Ukrainie i obiecał najpóźniej do września uruchomić wszystkie 27 wodorowych pociągów. Na początku czerwca w ruchu było 12 wodorowych pociągów. 

Pojazd trafi na próbne jady do Orlenu, a producent, czyli bydgoska Pesa ma nadzieję, na znalezienie klientów. Lokomotywa mogłaby trafić do użytkowników w przyszłym roku. Przyjedzie do Zakładu Produkcyjnego PKN Orlen w Płocku, gdzie trafi do docelowej eksploatacji w Grupie Orlen. Poza Orlenem zainteresowane są pojazdem także porty. 

Wodorowa lokomotywa służy do prac przetokowych. Jest wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. 

Elektromobilność
Elektryczne autobusy potrzebują wtyczek i kroplówki
Elektromobilność
Wnioski po pożarach elektrycznych autobusów
Elektromobilność
Przemysł motoryzacyjny porażony prądem
Elektromobilność
Europejscy producenci autobusów boją się chińskiej konkurencji
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Elektromobilność
Czy wodór zastąpi olej napędowy?