Pojazd trafi na próbne jady do Orlenu, a producent, czyli bydgoska Pesa ma nadzieję, na znalezienie klientów. Lokomotywa mogłaby trafić do użytkowników w przyszłym roku. Przyjedzie do Zakładu Produkcyjnego PKN Orlen w Płocku, gdzie trafi do docelowej eksploatacji w Grupie Orlen. Poza Orlenem zainteresowane są pojazdem także porty.
Wodorowa lokomotywa służy do prac przetokowych. Jest wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód.
Czytaj więcej
Firmy logistyczne inwestują w platformy do obsługi handlu internetowego i centra przeładunkowe.
Prototyp lokomotywy wodorowej dla PKN Orlen powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42, na tej bazie powstaną kolejne egzemplarze. Cena na tym etapie nie jest znana, ale specjaliści szacują, że przekroczy 25 mln zł.
Pojazdem zainteresowani są także klienci zagraniczni, ale na nowe rynki potrzebna jest homologacja europejska. Do tego musi być zmieniona rama lokomotywy, aby spełniła normy bezpieczeństwa i wózki jezdne. Oznacza to kolejne kilka lat pracy.