Rozstrzyga się los kolei regionalnych

Dofinansowanie z KPO pozwoli przewoźnikom regionalnym zmodernizować tabor i stawić czoła konkurencji na otwartym rynku. Rząd stara się zwiększyć dostępne fundusze.

Publikacja: 06.06.2023 08:23

Rozstrzyga się los kolei regionalnych

Polregio

Foto: Polregio

Rząd planuje zwiększyć dofinansowanie do taboru przewoźników regionalnych z 2,2 do 2,7 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że w ramach aktualnie obowiązującej rewizji KPO zakłada się następujące zmiany:

- zrezygnowanie z inwestycji E2.3.1. Pasażerski tabor kolei regionalnej (środki zwrotne), z uwagi na brak wypracowania mechanizmu prefinansującego tę inwestycję;

- zwiększenie dofinansowania dla inwestycji E2.1.2. Pasażerski tabor kolejowy, gdzie alokacja w części grantowej wynosi 2 162 032 705 zł. Planowane jest wzmocnienie inwestycji E2.1.2. dodatkowym grantem w wysokości 124 200 506 euro, co daje łącznie około 2,7 mld złotych do rozdysponowania w ramach konkursu (granty). 

Czytaj więcej

Ustawa o delegowaniu kierowców w Sejmie

Resort zaznacza, że „rozwiązanie to pozwoli na osiągnięcie zakładanego w inwestycji E2.1.2. wskaźnika w postaci 71 sztuk zeroemisyjnego taboru dla przewoźników regionalnych, przy czym należy zwrócić uwagę, że okres kwalifikowalności kończy się 30 czerwca 2026 roku i jest to jedyny warunek kwalifikowalności projektów w ramach KPO”. 

CUPT wydłużył termin naboru wniosków do 15 czerwca. Wsparcie mogą uzyskać przedsięwzięcia dotyczące inwestycji w pasażerski tabor kolejowy do przewozów regionalnych. Do rozdzielenia jest 2 162 032 705,00 zł. Maksymalny poziom wsparcia UE sięga 85 proc. wydatków kwalifikowanych, nie więcej niż 30 880 000 zł za jeden pojazd.

CUPT zastrzega, że istnieje możliwość zwiększenia kwoty w trakcie trwania konkursu, w drodze zmiany Regulaminu wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z planu rozwojowego, dalej zwanego „Regulaminem” lub po rozstrzygnięciu konkursu.

Dla przewoźników regionalnych te pieniądze to być albo nie być. – Nie mają możliwości pozyskania finansowania z innych źródeł, albo są to wąskie strumyczki. Bez funduszy europejskich nie zakończą procesu modernizacji taboru, a to konieczne przed otwarciem rynku przewozów regionalnych – wyjaśnia wiceprezes ZDG TOR Adrian Furgalski. 

Czytaj więcej

W USA popyt wyraźnie zmalał, a z nim przewozy morskie

Rzecznik MI Szymon Huptyś zaznacza, że nie istnieje jakakolwiek zasada ograniczania funduszy dla poszczególnych operatorów, a wręcz przeciwnie (w ramach inwestycji E2.1.2. Pasażerski tabor kolejowy), w części grantowej, wielkość funduszy zostanie zwiększona do kwoty około 2,7 mld zł łącznie, która zostanie rozdysponowana w trybie konkursowym.

Huptyś przypomina, że Ministerstwo Infrastruktury podejmowało szereg działań w celu zapewnienia możliwości realizacji konkursu dot. taboru do przewozów regionalnych w formule tzw. blendingu, czyli połączenia w jednym naborze możliwości aplikowania o środki z inwestycji E2.1.2. Pasażerski tabor kolejowy (środki bezzwrotne) oraz E2.3.1. Pasażerski tabor kolei regionalnej (środki zwrotne), w celu maksymalizacji wsparcia dla ostatecznych odbiorców wsparcia.

PKP Intercity to jedyny przewoźnik dysponujący umową o świadczenie usług transportu publicznego w zakresie przewozów dalekobieżnych, w ramach inwestycji E2.1.2. otrzyma wsparcie w wysokości 2 162 032 705 zł.

W założeniach Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) składał się m.in. z dwóch oddzielnych inwestycji, realizowanych niezależnie od siebie, dotyczących taboru kolejowego:

- inwestycja E2.1.2. Pasażerski tabor kolejowy (środki bezzwrotne), dotycząca zakupu 70 sztuk taboru kolejowego dla przewoźników regionalnych (wartość planowanego dofinansowania w ramach E2.1.2.: 2 162 032 705,00 zł) oraz dofinansowania zakupu 38 składów PUSH-PULL dla PKP Intercity SA (wartość planowanego dofinansowania w ramach E2.1.2.: 2 162 032 705 zł); 

Czytaj więcej

Spada zapotrzebowanie na karnety TIR

- inwestycja E2.3.1. Pasażerski tabor kolei regionalnych (środki zwrotne), dotycząca zakupu 75 składów zeroemisyjnego taboru pasażerskiego (wartość planowanego dofinansowania w ramach E2.3.1.: 500 mln eur). 

Szynowy
Dolny Śląsk wyda 300 mln zł na nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Szynowy
Intermodalne bankructwo
Szynowy
Europa wyda miliardy na cyfrowe sterowanie ruchem kolejowym
Szynowy
Regionalne sprintery dowiozą pasażerów do CPK
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Szynowy
Kolejowy kolos na finansowych glinianych nogach
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście