Rząd planuje zwiększyć dofinansowanie do taboru przewoźników regionalnych z 2,2 do 2,7 mld zł. Ministerstwo Infrastruktury wyjaśnia, że w ramach aktualnie obowiązującej rewizji KPO zakłada się następujące zmiany:
- zrezygnowanie z inwestycji E2.3.1. Pasażerski tabor kolei regionalnej (środki zwrotne), z uwagi na brak wypracowania mechanizmu prefinansującego tę inwestycję;
- zwiększenie dofinansowania dla inwestycji E2.1.2. Pasażerski tabor kolejowy, gdzie alokacja w części grantowej wynosi 2 162 032 705 zł. Planowane jest wzmocnienie inwestycji E2.1.2. dodatkowym grantem w wysokości 124 200 506 euro, co daje łącznie około 2,7 mld złotych do rozdysponowania w ramach konkursu (granty).
Czytaj więcej
Najprawdopodobniej akt będzie procedowany na najbliższej sesji, czyli 14-16 czerwca. Zmniejszy obciążenia fiskalne i ubezpieczeniowe pracodawców i kierowców.
Resort zaznacza, że „rozwiązanie to pozwoli na osiągnięcie zakładanego w inwestycji E2.1.2. wskaźnika w postaci 71 sztuk zeroemisyjnego taboru dla przewoźników regionalnych, przy czym należy zwrócić uwagę, że okres kwalifikowalności kończy się 30 czerwca 2026 roku i jest to jedyny warunek kwalifikowalności projektów w ramach KPO”.